Babiš přes inzertní titulní strany MFD a LN zpochybňuje média

pondělí, 5. září 2022, 09:50 Tisk , Aktualizováno MediaGuru

Deníky Mladá fronta Dnes a Lidové noviny vycházejí v pondělí 5. září 2022 s inzertními přebaly titulních stran, na kterých Andrej Babiš vyzývá ke sledovanosti svého pořadu Čau lidi.

Inzertní přebaly titulních stran deníků MF Dnes a Lidové noviny v pondělí 5. září 2022

Inzertní přebaly titulních stran deníků MF Dnes a Lidové noviny v pondělí 5. září 2022

Deníky Mladá fronta Dnes a Lidové noviny vycházejí v pondělí 5. září 2022 s inzertními přebaly titulních stran, na kterých Andrej Babiš vyzývá ke sledovanosti svého pořadu Čau lidi. Inzeráty implicitně zpochybňují důvěru v média nastolením otázky „Věříte médiím?", po níž následuje dovětek: „Nebo máte pocit, že vám televize a zpravodajské weby říkají jen část příběhu? Že o něčem nemluví? Že něco vynechají? Nebo schválně zamlčují?", který čtenáře dále navádí ke sledovanosti Babišova pořadu Čau lidi. Ten zveřejňuje na sociálních sítích (FB, Twitter, YouTube a Instagram). Inzerci si zadalo a zpracovalo hnutí ANO 2011. Stejná inzerce se objevuje i v pondělním vydání deníku Právo, a to na zadní obálce. 

Deníky MF Dnes a Lidové noviny patří do skupiny Mafra, kterou Andrej Babiš prostřednictvím společnosti Agrofert koupil v červnu 2013. Majetek Agrofertu byl o čtyři roky později nucen převést do svěřenského fondu. Řadu inzerátů spojených s aktivitami Andreje Babiše už oba deníky v minulosti otiskly, přebal titulní strany napadající média prostřednictvím tradičního média je ale novinkou. Aktivita vyvolala negativní reakce u šéfredaktorů konkurenčních médií.

Zdroj: twitterový účet Erika Taberyho

Zdroj: twitterový účet Neovlivní.cz

Zdroj: twitterový účet šéfredaktorka magazínu Reportér Roberta Čásenského

Podle Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky (NFNZ) zpochybňováním médií útočí Andrej Babiš na podstatu profesionální žurnalistiky. „Pokud v něm tyto otázky vzbuzují jeho vlastní média, kde inzerát vyšel, je to v podstatě jeho věc. On by měl nejlépe vědět, jaký obsah čtenářům přinášejí a jak vzniká. Ale obviňovat obecně všechna média, jejichž novináři přistupují poctivě ke své práci, ze záměrného zamlčování skutečností, je dost nehorázné. Je jedno, zda se bavíme o veřejnoprávních, nezávislých nebo velkých médiích z tradičních vydavatelství,“ uvedl ředitel NFNZ Petr Orálek. Dodal, že Babiš do jednoho pytle nevědomky či záměrně hází blog jednoho politicky angažovaného muže a média, která dodržují novinářské standardy. 

Komentátor MF Dnes Petr Kolář v pondělním vysílání CNN Prima News uvedl, že se ho osobně zveřejnění inzertních titulních stran nedotýká. „Mě se to nedotýká. To bych musel řešit, jestli se mě dotýkají inzeráty třeba Slavie. A ty se mě dotýkají mnohem víc a taky je tam máme.“

Babiš o den později na sociální síti Twitter napsal, že za inzerci v MFD a LN měl zaplatit 495 tisíc Kč a za inzerci v Právu 150 tisíc. Inzerci odmítly otisknout deníky Blesk a regionální Deník.

Zdroj: CNN Prima News

Zdroj: twitterový účet Andreje Babiše

-mav-

Aktualizováno o stanovisko NFNZ, reakci Petra Koláře a Andreje Babiše