CNC loni zvýšila tržby, vlivem odpisů zůstala ve ztrátě

středa, 14. září 2022, 07:25 Tisk, Internet & Mobil MediaGuru

Vydavatel deníků Blesk, Sport, E15 nebo Aha! zvýšil v loňském roce tržby o 6 %. Celkový výsledek hospodaření byl negativně ovlivněn účtováním odpisů.

Ilustrační foto, zdroj: Czech News Center

Ilustrační foto, zdroj: Czech News Center

Mediální společnost Czech News Center (CNC) vytvořila v roce 2021 obrat ve výši 2,247 mld. Kč, což představuje meziroční zvýšení o 6 %. Tento nárůst byl podle CNC způsoben zejména nárůstem výnosů z inzerce a digitálních aktivit. Provozní zisk před odečtením odpisů (EBITDA) dosáhl výše 172 mil Kč, v meziročním srovnání to představuje pokles o 5 %. Mírný pokles zisku i přes nárůst celkových výnosů je způsoben zvýšenými náklady na digitální transformaci a zavádění nových produktů, vysvětlil ve výroční zprávě za rok 2021 management CNC.

Celkový výsledek hospodaření byl ale záporný (-223 mil. Kč v roce 2021) a měl být významně ovlivněn účtováním odpisů z oceňovacího rozdílu z nabytého majetku ve výši 386 mil. Kč z titulu dřívějších fúzí. „Meziroční zlepšení celkového hospodářského výsledku o 140 mil. Kč ovlivnil lepší finanční výsledek vlivem nerealizovaných kurzových ztrát z přecenění úvěrů v roce 2020," zdůvodnila společnost.

Z pohledu vývoje tržeb v jednotlivých sektorech vyplývá, že mírně klesaly tržby z prodeje novin a časopisů, zatímco o více než desetinu rostly inzertní tržby a o necelých devět procent tržby za polygrafické služby.

Základní výsledky hospodaření CNC (tis. Kč)

  2021 2020 změna (%)
tržby za prodej výrobků a služeb 2 247 210 2 121 490 +5,9
provozní výsledek hospodaření -278 890 -274 505 -1,6
výsledek hospodaření za účetní období -223 436 -363 259 +38,5

Rozpis výnosů CNC z běžné činnosti (tis. Kč)

  2021 2020 změna (%)
tržby z prodeje novin a časopisů 832 786 866 167 -3,9
tržby z inzerce a další 1 004 812 905 362 +11,0
tržby za polygrafické služby 275 727 253 911 +8,6

Zdroj: výroční zpráva CNC za rok 2021

Pro rok 2022 očekává CNC mírné zhoršení hospodářských výsledků vlivem rostoucích cen vstupů (zejména publikačního papíru a energií) a vlivem zvýšených nákladů na digitální transformaci, která zahrnuje investice do vývoje a zavádění nových technologií pro publikaci a monetizaci online obsahu a rozvoj nových obsahových a e-commerce služeb. V těchto investicích chce CNC pokračovat i v dalších letech.

Czech News Center je vydavatelem čtyř deníků, 45 časopisů a speciálů a provozovatelem 30 webů. CNC je jedničkou mezi deníkovými vydavateli (deníky Blesk, Sport, Aha!, E15) a na časopiseckém trhu zaujímá druhé místo. Je třetím největším provozovatelem online obsahových serverů (Blesk.cz, Auto.cz, iSport.cz, Reflex.cz, E15.cz aj.) a je rovněž poskytovatelem několika transakčních online služeb (hledejceny.cz, mimibazar.cz). Nabízí také služby mobilního virtuálního operátora Blesk mobil a provozuje dvě tiskárny v Praze a v Ostravě.

-mav-