Fotbaloví fanoušci a jejich TOP značky a sledovaná média
Fotbalové zápasy sledují diváci především v televizi, přičemž nejčastěji si s fotbalem spojují značku Adidas, zjistil výzkum Nielsen Admosphere.
Za fotbalové fanoušky se považuje necelá čtvrtina (24 %) tuzemské internetové populace starší 15 let, tj. necelé 2 mil. lidí. K jejich nejoblíbenějším klubům nejčastěji patří Slavia, Sparta, Baník Ostrava a Viktoria Plzeň. Nejčastějším způsobem sledování fotbalu jsou přímé televizní přenosy a poté sledování televizního zpravodajství. Vyplývá to z průzkumu Nielsen Admosphere, který pro MediaGuru.cz připravila.
S fotbalem si nejčastěji Češi spojují značky Adidas (14 %), Nike (8 %), Gambrinus (4 %), Puma (2 %), Fortuna (2 %) a Heineken (1 %). Zajímavostí je, že mezi spontánně jmenovanými značkami spojenými s fotbalem jsou i samotné značky klubů, a to především Sparta (10 %) a Slavia (4 %). Mužům se častěji než ženám vybaví Adidas. Ženy častěji než muži uvedly, že se jim nevybaví žádná značka. Adidas či Nike se častěji vybaví dotázaným do 34 let než těm starším.
Muži jsou podle očekávání fanoušky fotbalu mnohem častěji než ženy. Téměř dvě pětiny se považují za fanoušky, zatímco jen desetina žen se považuje za fanynky. Lidé se základním vzděláním či bez maturity se za fanoušky fotbalu považují méně často než více vzdělaní respondenti.
Fotbalové zápasy se nejčastěji sledují přes média (TV, internet, rádio). Více než pětina dotázaných (23 %) sleduje fotbal v médiích, necelá pětina (17 %) si v médiích zjišťuje výsledky zápasů. Desetina respondentů sleduje oblíbený fotbalový klub na sociálních sítích, 9 % sází na fotbalové zápasy, 7 % chodí sledovat fotbalové zápasy do restaurace a 3 % chodí pravidelně na domácí zápasy svého klubu.
Z respondentů, kteří sledují fotbal v médiích, jich přes tři čtvrtiny (76 %) sledují zápasy v televizi, necelé tři pětiny (58 %) sledují fotbalové zpravodajství v televizi a polovina sleduje online zpravodajství na internetu (51 %). Necelá třetina dotázaných sleduje fotbalové zpravodajství na sociálních sítích, čtvrtina čte fotbalové zpravodajství v novinách. 17 % respondentů a méně sleduje fotbalové zpravodajství na stránkách či v aplikacích sázkových kanceláří, sleduje zápasy na online streamu sázkových kanceláří, čte informace o fotbale v časopisech nebo poslouchá v rádiu fotbalové zpravodajství či přenosy.
Zápasy nejvyšší tuzemské soutěže Fotruna:Ligy sleduje na O2TV více než čtvrtina respondentů (27 %) z těch, kteří se o fotbal v médiích zajímají. Desetina dotázaných sleduje živý přenos Fortuna ligy na TV Tipsport. Tři procenta respondentů a méně využívá k sledování živých přenosů nejvyšší tuzemské soutěže Radiožurnál Sport, Chance TV a Fortuna TV.
O výzkumu
- Metodika: Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI), respondenti byli vybíráni z Českého národního panelu.
- Terénní sběr: 9. 8. 2022 – 15. 8. 2022
- Cílová skupina: Internetová populace ČR 15+
- Výběrové znaky: Pohlaví, věk, vzdělání, kraj a velikost místa bydliště; váhy 0,83 – 1,23
- Vzorek: 519 respondentů
- Realizace: Nielsen Admosphere
-mav-