Marketing ve sportu není sprosté slovo, je to naopak nutnost

pondělí, 26. září 2022, 14:00 Marketing MediaGuru

Sportovní marketing je v Česku ve srovnání s ostatními státy na nízké úrovni. Zlepšit jeho pověst a ukázat nové cesty se rozhodli pořadatelé prvního ročníku konference Sport Alive 2022.

Tomáš Janča, zdroj: MediaGuru.cz

Tomáš Janča, zdroj: MediaGuru.cz

Sportovní marketing představuje důležitou součást sportu, o které je podle Tomáše Janči, zakladatele konference Sport Alive 2022, nutné zvýšit povědomí mezi veřejností, státní správou, ale také mezi sponzory. Český sport se změnil a je nutné přijmout nový přístup a zlepšit jeho pověst. V dnešní konkurenci nespočtu volnočasových aktivit je také důležité odlišit se a nabízet kvalitní služby. „Sportovní marketing nejde dělat jako před dvaceti lety, jak to tady někteří funkcionáři stále dělají. Ta doba je jiná, pravidla jsou jiná a sport ať chce, nebo nechce, se musí začít líp prezentovat, líp nabízet a prodávat,“ vysvětluje Tomáš Janča.

Na to, jak sportovní marketing lépe využívat, se rozhodli upozornit pořadatelé konference Sport Alive 2022. Součástí konference má být také propojení tří nezbytných složek českého sportu, kterými jsou státní správa, byznys a sport. Pořadatelé kladou důraz i na networking a na prezentace úspěšných projektů, které mají být pro ostatní účastníky inspirací.

Více o konferenci Sport Alive 2022 se můžete dočíst v rozhovoru níže.

Letos je to vůbec první ročník konference Sport Alive 2022. Proč jste se ji rozhodli uspořádat?

Myšlenka uspořádat konferenci vznikla mnohem dříve, ještě před covidem, který plány trochu pozastavil. Sami jsme navíc jezdili na konference do zahraničí a viděli jsme, jak neuvěřitelně nás setkávání nabíjela a inspirovala. Říkali jsme si, že by nebylo špatné mít u nás něco podobného. Sport v Česku nemá příliš pozitivní image, což se samozřejmě liší sport od sportu, ale de facto za to mohou funkcionářské nálepky, porcování peněz, přetahování, lobbování a kauzy. Chceme ukázat, že se ve sportu odehrává také mnoho dobrého a že je sport i po covidu na živu – odtud název Sport Alive. A chceme upozornit i na to, že v mnoha ohledech český sport kvete. Najdeme zde mnoho zajímavých a inspirativních projektů a lidí, kteří dělají zajímavé věci a mají ambici jít dál. Konference má být inspirací pro ostatní, že dobré věci je možné ve sportu dělat. Chceme naučit sport se lépe prezentovat, budovat, měřit a prodávat. Když se nám podaří o pár promile zvýšit soběstačnost českého sportu ve smyslu nezávislosti na veřejných financích, tak cíl splníme.

Kdo na konferenci vystoupí a kdo dorazí?

Vystoupí řada zajímavých řečníků, například Pavol Krutý ze slovenské Zaraguzy, který se zaměřuje na mediální plánování a současně majetkově vstoupil do třetiligového hokejového klubu Dukla Senica. Snaží se tam aplikovat věci, které se naučil v mediálním byznyse. Jde na to úplně jinak než ostatní a už má první výsledky. A to je přesně to, co chceme lidem ukázat. Cest je spoustu, důležité ale je o nich vědět, a především změnu chtít. Na konferenci dorazí řada marketingových ředitelů a brand manažerů velkých značek, budou tam ředitelé klubů, šéfové různých sportovních svazů, ale také lidé z malých regionálních klubů a z veřejné správy měst, kteří mají v gesci sport.

Konference má být inspirací pro ostatní, že dobré věci je možné ve sportu dělat. Chceme naučit sport se lépe prezentovat, budovat, měřit a prodávat.

S konferencí je propojena i soutěž Sport Alive Awards. Mají se úspěšné projekty, které třeba i získají ocenění, stát inspirací a příkladem pro ostatní do dalších let, jak lze ve sportovním marketingu pracovat?

Zcela určitě. Vyžadujeme, aby veškeré bloky konference nebyly prodejní prezentace, nebo aby se neprezentovaly jen něčí služby. Naším cílem je maximální užitečnost, inspirace pro všechny, kteří na konferenci přijdou. Chceme ukázat, že sportovní marketing nejde dělat jako před dvaceti lety, jak to tady někteří funkcionáři stále dělají. Ať už chci nalákat členy do svého oddílu přes rodiče, samotné děti, fanoušky anebo partnery, tak o mě musí vědět, musím pro ně být zajímavý a musí to všechno dávat smysl. To je ale dnes v konkurenci všech volnočasových aktivit strašně těžké. Doba je jiná, pravidla jsou jiná a sport se musí začít líp prezentovat, líp nabízet a prodávat.

Dost často také narážíme na otázku financí, což je problém i v podpoře a propagaci sportu. Lze se s tím peněžním nedostatkem vyrovnat díky lepšímu pojetí sportovního marketingu?

V propagaci sportu je nedostatek cítit dvojnásob, marketing je až na výjimky na druhé koleji. Na prvním místě jdou peníze do hráčů a trenérů a fanoušci a potencionální členové jsou až na druhém místě. Platí to ještě víc v momentě, když se nedaří, prohrává se, není dobrá vnější situace jako když přijde covid nebo narostou ceny energií. První, na čem se šetří, je marketing. Našim cílem je ale lidem ve sportu říct, že pokud chtějí růst a rozvíjet se, tak musí nejdříve investovat, musí být o nich vědět, protože jinak chybí i předpoklad růstu. Když se klubu daří, tak jsou všichni vidět, ale když se nedaří, tak utečou. Marketing musí být trvaleji součástí života klubů a sportovních oddílů. Není ale snadné přesvědčovat okolí, že marketing není sprosté slovo, naopak je nezbytnou nutností pro fungování klubů. Je ale pravda, že v českém sportu je obecně málo peněz. Dnes je to dokonce o miliardy méně než v minulosti.

Našim cílem je lidem ve sportu říct, že pokud chtějí růst a rozvíjet se, tak musí nejdříve investovat, musí být o nich vědět, protože jinak chybí i předpoklad růstu.

Jaké jsou vůbec možnosti financování českého sportu?

Do sportu jdou peníze třemi cestami. Jednou cestou je státní rozpočet, to znamená Národní sportovní agentura, ministerstvo obrany, kam patří armádní a policejní kluby a ministerstvo vnitra. Mnohem více peněz jde pak do sportu přes městské a krajské rozpočty. Je to dva a půl krát tolik než ze státního rozpočet. Třetí cestou jsou komerční peníze. Chceme primárně inspirovat sport, aby si sáhl právě na více komerčních peněz. Rádi bychom ale inspirovali i veřejný sektor, aby sport pojímal koncepčněji.

Co všechno se skrývá pod pojmem komerční peníze?

Jsou to hlavně partnerské peníze. Pak jsou to fanouškovské peníze, jako vstupné, merchandising, následně příjmy za mediální práva a práva za vysílání obsahu sázkovými kancelářemi. To jsou základní pilíře komerčních peněz.

Kdo by ideálně měl usednout v publiku, aby konference měla efekt, který očekáváte?

Ideálně by se konference měli účastnit všichni stakeholdeři sportu, jako jsou zástupci sportovních organizací, klubů, svazů, soutěží, dále také samotní sportovci, následně partneři, reklamní a mediální agentury. Pak by neměl chybět veřejný sektor, to znamená zástupci měst, krajů a ideálně ministerstev. V neposlední řadě to jsou také média, pro která sport představuje zajímavý obsah. A konečně je to i mix takových mikroskupin, jako jsou studenti a lidi, které zajímá rozhraní sportu a byznysu. Za klíčové považuju to, aby se podařilo spojit sport z jedné strany, byznys z druhé strany a státní správu ze strany třetí. Čím více bude tento systém propojený, tím snáze se věci budou realizovat.

Za klíčové považuju to, aby se podařilo spojit sport z jedné strany, byznys z druhé strany a státní správu ze strany třetí. Čím více bude tento systém propojený, tím snáze se věci budou realizovat.

Co podle vašeho názoru českému sportovnímu marketingu nejvíce chybí? Platforma setkávání, nedostatek inspirace, nedostatek sdílení zkušeností nebo neznalost, jak marketing pojmout?

Marketingové a obchodní části sportu chybí nějaký společný hlas zastání. Existují různé profesní organizace, které lobbují a tlačí témata do veřejné diskuze, což sportu chybí. Postrádám jednotící element, který téma zdvihne a nadchne lidi pokusit se něco změnit.

Je vaším záměrem konferenci pravidelně opakovat?

Rozhodně ano, proto je důležité, aby se první ročník podařil a lidi viděli, že má smysl se vrátit. Dnes je sice jednoduché být ve spojení s okolním světem, každý se může učit samostudiem a sledovat, jak se to dělá v Německu, v Americe nebo v Japonsku. Pravidelné setkávání a školení nám ale chybí. Konference Sport Alive by měla tento účel plnit.

Tomáš Janča, spoluzakladatel Sport Alive

Na poli marketingu a strategie značek se pohybuje téměř 14 let. V letošním květnu stál u zrodu konference Sport Alive, jejíž první ročník se uskuteční v říjnu 2022. Dříve mj. pracoval pro Livesport, Český florbal či se podílel na programu mezinárodní konference PIAF, která se svého času zaměřovala na sportovní marketing. 

-mav-, -tšl-