Rádia Media Clubu zdraží od ledna reklamu o 8 %
Zastupitelství Media Club se rozhodlo navýšit cenu rádiové reklamy od ledna 2023. Na hlavním balíčku Radio United total představuje navýšení ceny osm procent.
Zadavatelé reklamy musí počítat s tím, že si od ledna 2023 za rádiovou reklamu na stanicích zastupovaných společností Media Club připlatí. Na hlavním produktu Radio United total představuje navýšení oproti letošním cenám 8 % a průměrné CPT se v čase mezi 6:00–20:00 zvýší na 112,77 Kč. Media Club přistupuje k navýšení ceny druhý rok po sobě, když loni tak učinil až po dlouhých 12 letech. „Přestože jsme loni v září zvýšili cenu, tak náš reklamní prostor je stále vyprodaný. Podařilo se nám sice trochu uvolnit vytížení reklamního prostoru, pořád ale není situace komfortní,“ zdůvodňuje obchodní ředitel Jan Čadek.
Ohlášené zvýšení reklamních cen ale nesouvisí s obecným růstem spotřebitelských cen. Je dáno spíše snahou Media Clubu cenově narovnat disproporce mezi jednotlivými rádii a také reagovat na vysokou poptávku po rádiové reklamě. Ta se odráží i na růstu výnosů rádiové reklamy na stanicích Media Clubu. Výnosy letos překonají podle Jana Čadka loňské výsledky o desítky milionů korun. „Loňský rok jsme považovali za velmi úspěšný, ale letošní rok bude ještě lepší,“ dokládá.
Z důvodu narovnávání cen CPT na jednotlivých rádiích není osmiprocentní navýšení plošné pro všechna rádia, ale změna ceny se na jednotlivých rádiích projevuje různě. Například pro nadregionální Kiss, jehož poslechovost roste, činí meziroční zdražení až 36 %. Na Evropě 2, která je rovněž často poptávanou stanicí, se cena zvýší o 15 %. Přestože právě u Kissu je cenový nárůst nejvyšší, upozorňuje Jan Čadek na to, že výsledná cena je stále o cca 30 % nižší, než by měla být.
Nový ceník celoplošných produktů Radio United od 1. 1. 2023
produkt |
rádia |
CPT 6:00 - 20:00 |
změna vs. rok 2022 |
Radio United total |
Impuls, Evropa 2, Frekvence 1, Kiss, Beat, Country, Radio 1, Spin, Signál, Rock Zone 105.9, Český Impuls, Dechovka, Bonton, Dance |
112,77 Kč |
+8 % |
Radio United Optimal |
Impuls, Český Impuls, Frekvence 1, Beat, Country, Signál, Bonton |
141,81 Kč |
+8 % |
Radio United Progressive |
Impuls, Evropa 2, Kiss, Radio 1, Spin, Rock Zone 105.9, Dance |
140,64 Kč |
+10 % |
Vedle navýšení reklamních cen se Media Club snaží snižovat i slevy, které klienti nákupem rádií v rádiových balíčcích získávají. Neznamená to ale, že by se tyto slevy zcela rušily. „Chceme, aby zvýhodnění pro klienty bylo stále zajímavé. Naším strategickým cílem je ale zvyšovat reklamní ceny a snižovat slevovou politiku,“ vysvětluje Jan Čadek.
Ke zvýšení cen přistupuje Media Club i v době sílící ekonomické nejistoty. Věří přitom, že vývoj v nadcházejících měsících nebude mít na poptávku po rádiové reklamě negativní vliv. „Myslím si, že se nacházíme v trochu jiné situaci než v době krize v roce 2008. Z diskusí s klienty jsem nabyl dojmu, že budou mít zájem svůj byznys udržet a také že řada firem je na případné výkyvy připravena. Těžko se dá připravovat na něco, co málo kdo správně odhaduje, ale málokdo chce své těžce vybudované podnikání ztratit. Věřím, že se čeští manažeři dokážou se situací velmi dobře poprat,“ odhaduje Jan Čadek.
Nejvyšší reklamní vytíženost pociťují rádia Evropa 2, Impuls a Kiss, a to především v dopoledních vysílacích časech. „V sezónních měsících jsou tyto dopolední časy obvykle vyprodané jako první. Zájem je obecně mezi časy od 6:00 do 17:00,“ říká dále Jan Čadek.
Podrobný ceník rádií Media Club od ledna 2023 si můžete stáhnout v dokumentu níže.
Novinkou, kterou Media Club zadavatelům nabídne už od letošního října, bude prodej reklamy na sociálních sítích jeho rádií. Konkrétně půjde o Facebook, Instagram a TikTok. Klienti budou moci zakoupit buď soutěže spojené s rádii, nebo zásah publika na sociálních účtech rádií Media Clubu.
Do příštího roku vstoupí Media Club se stejným složením rádiových balíčků a také zastupovaných rádií jako v letošním roce.
-mav-