Makro: Prodejny Můj obchod v novém konceptu mají lepší výkon
Makro si připomíná deset let od vzniku svého konceptu nezávislých prodejen partnerských maloobchodů Můj obchod. O jeho rozvoji i plánech mluví Miroslav Pácl.
Společnost Makro si letos připomíná 25 let od vstupu na český trh. Za tu dobu zde nejen značně rozšířila své služby, ale také uvedla koncept nezávislých prodejen partnerských maloobchodů Můj obchod, který v současnosti zahrnuje již přes 600 prodejen.
Prodejny Můj obchod se nacházejí především na venkově a v menších městech. „V mnoha případech zajišťují nejen prodej potravin, ale i dodatkové služby, jako je cash back, výdej balíčků ze Zásilkovny, PPL a dalších logistických firem nebo nabízejí základní sortiment volně prodejných léků,“ popisuje Miroslav Pácl, vedoucí franšíz Můj obchod.
Nyní maloformátové prodejny značně ohrožuje růst cen energií i potravin. „S energiemi partnerům v alianci pomoci nedokážeme, ale snažíme se zpomalovat promítání inflace do jejich nákupních cen,“ vysvětluje Pácl s tím, že u vybraných výrobků Makro svým partnerům také fixuje ceny na dva měsíce, což jim má usnadnit stabilizaci jejich cenotvorby.
Více informací o tom, co dnes hýbe světem maloobchodu, jaké trendy ho ovlivňují a jak pomáhá výkonu prodejny nový design, se můžete dočíst v našem rozhovoru.
Makro je na českém trhu 25 let. Jak se na vývoj trhu díváte? Pozorujete v poslední době nějaké výrazné změny?
Velkoobchodní trh se za dvě dekády velmi změnil, Makro byla na začátku firma zaměřená na čistě na osobní nákup, tzv. cash & carry. Za posledních několik let se výrazně zvyšuje význam služby distribuce, tedy přímého závozu zboží do provozovny zákazníka. Taktéž sortiment se obměnil, je výrazně širší, klade se větší důraz na kvalitu, udržitelnost a také původ potravin.
Nejrychlejší změny zažíváme poslední tři roky, nejdříve v souvislosti s COVID-19, kdy se zvýšila návštěvnost malých prodejen v menších obcích a městech. Kvůli omezenému pohybu začali zákazníci nakupovat více zboží v blízkosti bydliště, kde se maloformátové prodejny nezávislého maloobchodu nacházejí. Další změny přinesla válka na Ukrajině a s ní související rostoucí ceny jak energií, tak i komodit a tedy i většiny potravin. To přináší změny ve fungování prodejen, kdy se hledají možné úspory z hlediska nákladů a také se mění chování koncových zákazníků, kteří omezují nákupy zbytných věcí a hledají levnější alternativy ke svým oblíbeným výrobkům.
Jak se snažíte svým franšízantům v situaci rostoucích cen energií i potravin pomáhat?
Růst cen energií prodejny bezprostředně ohrožuje, neboť chladící vitríny v maloformátových prodejnách jsou často staršího data a mají vyšší energetickou náročnost, chladit je ovšem nutné. Taktéž se dá očekávat, že velcí hráči moderního retailu mají energie zafixované na delší dobu než majitelé jednotlivých prodejen potravin, a to je bohužel znevýhodňuje. S energiemi partnerům v alianci pomoci nedokážeme, ale snažíme se zpomalovat promítání inflace do jejich nákupních cen. Ti osobně v našich prodejnách mohou využívat dnes více než 3000 artiklů v programu BMPL (Buy More Pay Less – nakupte více, zaplaťte méně), kde je možné nakoupit za velmi atraktivní cenu, která je platná dva měsíce. V rámci služby Distribuce mají zákazníci možnost nakupovat z katalogu TOP500 a TOP2000, kde jsou ceny fixovány také na dva měsíce, což partnerům dává určitou jistotu a usnadňuje jim stabilizovat jejich cenotvorbu.
Deset let si připomíná koncept nezávislých prodejen partnerských maloobchodů Můj obchod, který Makro představilo v roce 2012. V současnosti zahrnuje již přes 600 prodejen. Jaké máte zastoupení na menších městech a obcích? V jakém regionu jste nejsilnější?
Nejsilnější jsme v Královehradeckém a Pardubickém kraji. Právě na venkově a v menších městech se nachází především prodejny našich partnerů a jsou součástí místních komunit, provozovatelé tu znají své zákazníky jménem a oni zase je. V mnoha případech zajišťují nejen prodej potravin, ale i dodatkové služby, jako je cash back, výdej balíčků ze Zásilkovny, PPL a dalších logistických firem nebo nabízejí základní sortiment volně prodejných léků. Tím chceme zákazníkům zajistit více služeb na jednom místě a ušetřit jim čas.
Jaké hlavní trendy mají nyní dopad na vývoj maloobchodu?
Není žádným tajemstvím, že v České republice je již více než 62 % maloobchodních prodejů realizováno v promocích a tento podíl neustále roste. To ukazuje, že jedním z hlavních trendů je snaha zákazníků nakoupit za akční cenu. Z toho důvodu pro partnery zajišťujeme tisk a distribuci akčních letáků v okolí jejich prodejen a díky tomu mají i jejich zákazníci možnost nakoupit potraviny za promoční ceny.
Dalším silným trendem je rostoucí podíl tzv. privátních značek, tedy další cesta pro koncového spotřebitele, jak nakoupit kvalitní výrobek za výhodnější cenu než v případě tzv. „A“ brandu. Proto našim B2B partnerům nabízíme široké portfolio výrobků pod privátní značkou Fine Life, u kterých neplatí za značku, ale nakupují je za výhodnějších podmínek než u „A“ brandů. Díky tomu mohou i oni nabídnout svým zákazníkům základní sortiment za atraktivní ceny.
A kromě letáků a privátní značky, jaké další trendy přebíráte do konceptu Můj obchod?
Dalším dnešním trendem je, že maloobchodní prodejna musí nabízet nejen kvalitní sortiment, ale i dodatkové služby. To je potřeba zvládnout se stejným, nebo dokonce menším počtem zaměstnanců, a proto je zjednodušování administrativy spojené s vedením obchodu velmi důležité. Jak již bylo zmíněno, snažíme se spuštění dodatkových služeb partnerům nabízet, a tím zvýšit atraktivitu jejich prodejen pro koncové zákazníky. Také hledáme možnosti zefektivnění provozu maloobchodních prodejen. Proto zákazníkům nabízíme zdarma pokladní systém, na jehož základě následně můžeme pomoci s automatickým nahráváním promočních cen, načítáním dodacích listů, spustit e-shop nebo začít používat samoobslužnou pokladnu, a tak jim ušetřit čas, aby se jejich zaměstnanci nebo oni osobně mohli věnovat zákazníkům či doplňování zboží.
Určitě mohu potvrdit, že obchody v novém konceptu mají daleko lepší výkon než ty v tom stávajícím.
V roce 2020 jste představili inovovaný koncept prodejny Můj obchod na pražském Náměstí Míru. Kolik prodejen v síti je nyní již v novém modernizovaném kabátě? V novém konceptu otevíráte jen nové prodejny, nebo se do něj mění i stávající? Má inovovaný koncept prodejny vliv na prodeje?
Momentálně máme v novém konceptu přes 90 prodejen napříč celou republikou. Nejvíce těchto prodejen je zastoupených v Hradeckém a Pardubickém kraji. V novém formátu otevíráme jak nové, tak i stávající provozovny. Pokud současná prodejna splňuje daná kritéria a má chuť se posunout na vyšší úroveň spolupráce, tak se tomu nebráníme. Do prodejen v novém konceptu více investujeme. Také se jim snažíme přilákat více zákazníků, ať už tím, že investujeme více do brandingu, nebo přípravou většího letáku, který by měl být pro koncového zákazníka zajímavější. Určitě mohu potvrdit, že obchody v novém konceptu mají daleko lepší výkon než ty v tom stávajícím. To je dáno tím, že pro koncového zákazníka se nákupní prostředí a dodatečné služby stávají čím dál tím důležitější.
Jak funguje váš e-shop? Jaký podíl tvoří online prodej na celkových prodejích? Kde je o vyzvedávání připravených nákupů největší zájem? Kdo tuto možnost nejvíce využívá?
V první vlně COVIDu jsme spustili hodně jednoduchý e-shop, který měl zákazníkům usnadnit nakupování tím, že personál na provozovně připraví objednávku do tašky a zákazník ji pouze na místě zaplatí. Od tohoto e-shopu 1. generace jsme se posunuli k daleko sofistikovanějšímu řešení určenému pouze pro obchody, které mají náš pokladní systém. Jedná se o e-shop, který je plně napojen na náš pokladní systém, takže se do něj promítají stavy skladů a ceny. Dále e-shop obsahuje další funkce, jako je možnost volby závozových oken či platby skrze platební bránu. Obecně lze říct, že z převážně manuálního řešení jsme se posunuli k více automatizovanému. Momentálně jsou na e-shopu jednotky obchodů a ani počet objednávek není nijak závratný, ale chtěli jsme mít toto řešení připravené, protože nikdy nevíte, co nás potká.
Neuvažujete i o konceptu samoobslužných prodejen?
V letošním roce je toto určitě téma, které silně rezonuje českým maloobchodem. Musím se přiznat, že podle mého názoru na čistě samoobslužné prodejny u nás ještě nedozrála doba. Nicméně s touto myšlenkou intenzivně pracujeme a líbí se nám prvek samoobslužné pokladny, která je v těchto prodejnách použitá. Vidíme v nich šanci na úsporu nákladů a zvýšení efektivity. Tuto samoobslužnou pokladnu se chystáme implementovat u vybraného aliančního partnera a uvidíme, jak se tento prvek osvědčí. Taktéž spolupracujeme s našimi partnery na dvou projektech samoobslužných prodejen.
Plánujeme vyzkoušet nové způsoby komunikace značky a ještě více podporovat naše partnery.
Jakým způsobem pracujete v rámci sítě s marketingem? Na co při propagaci značky nejvíce spoléháte? Jaký mediamix volíte?
V rámci sítě přistupujeme k marketingu plošně, protože aliance má momentálně více než 600 partnerů po celé České republice. Marketing rozdělujeme na B2B a B2C. Naším hlavním nástrojem v komunikaci směrem ke koncovým zákazníkům je akční leták, který distribuujeme přímo do schránek napříč ČR. Kromě direct marketingu se nově snažíme naše zákazníky oslovit i přes nadlinkové kampaně, a to hlavně ve formě rádiových kampaní v kombinaci s masivním online marketingem. Tím bychom chtěli podpořit i brand awareness.
Jaké chystáte pro Můj obchod novinky?
Novinek máme přichystanou celou řadu. Jak již bylo výše zmíněno, letos jsme se hodně věnovali zvýšení povědomí o značce. V tomto chceme dále pokračovat i v následujícím roce. Plánujeme vyzkoušet nové způsoby komunikace značky a ještě více podporovat naše partnery. Taktéž plánujeme opakovat spotřebitelskou soutěž, tentokrát o ještě hodnotnější ceny. Chystáme se spustit mystery shopping. Naším cílem je kontinuálně zvyšovat kvalitu prodejen Můj obchod, a proto se zpětná vazba od zákazníků vyloženě hodí. Dále pro naše partnery připravujeme příručku, jak efektivně pracovat se sortimentem. Jedná se nejen o výběr sortimentu, ale i o principy vystavení zboží. Tímto jim chceme pomoci s cash flow, aby jim zbytečně neležely peníze v zásobách a na provozovnách měli pouze ty produkty, o které má zákazník zájem. Další novinku chystáme v e-commerce, a to ve formě partnerství s online platformou Wolt.
Miroslav Pácl, vedoucí franšíz Můj obchod společnost Makro Cash & Carry ČR
Jako vedoucí franšíz Můj obchod pracuje přes dva roky, předtím více než osm let v Makru působil na pozici ředitele velkoobchodního střediska. Téměř osm let vytvářel franšízový systém pro společnost Eureca Shops. Dlouholeté zkušenosti má také z fast-foodového řetězce McDonald’s.