Marketing 2030: Jak oslovit generaci Z?
Nastupující generace budoucích zákazníků a spotřebitelů se bude mediálně chovat úplně jinak, než jsme byli dosud u stávajících generací zvyklí, píše Vítězslav Klement z Group M o generaci Z.
Stále více se v mediálním a marketingovém světě otáčíme na tématu generace Z. Generace, jejíž označení nemá přesnou definici, ale jedná se ale o lidi, narozené kolem roku 2005. Ti dnes dorůstají do pozice zákazníků a spotřebitelů a mění oproti současným ekonomicky aktivním generacím způsob využívání médií a konzumace obsahu. A proto je nejen pro značky nebo firmy důležité začít přemýšlet, kde a jak již brzy tuto generaci oslovit a oslovovat.
Podle některých studií se zástupci této generace dokonce odvrací od vyhledávačů typu Google a už jen samotné informace začínají hledat na sociálních platformách typu TikTok nebo Instagram. A vedle vyššího využívání sociálních sítí než ostatní, životem zkušenější generace, se generace Z stále více zajímá také o gaming a e-sport.
Nefrčí Facebook, do popředí jde TikTok nebo Snapchat
Z hlediska konzumace sociálních sítí je pro generaci Z zásadní, že její zástupci odchází z mainstreamových platforem typu Facebooku nebo YouTube a chtějí obsah konzumovat jinak a po svém. A zároveň na platformách, které nejsou tak "profláknuté" a nejsou tam přítomni také jejich rodiče a často i prarodiče.
Nejvíce českých uživatelů do věku 22 let je dnes na Instagramu. Údaje této platformy říkají, že je dnes na této síti měsíčně aktivních zhruba 1,2 milionu Čechů do věku 22 let. Hned v závěsu je Snapchat, kde v tuto chvíli údajně můžeme oslovit až 400 000 uživatelů do věku 17 a bezmála 900 000 uživatelů do věku 22 let. Na TikToku je dnes zároveň možné oslovit až 1,1 milionu uživatelů do věku 24 let.
Z hlediska generace Z tak dnes v Česku stále hraje prim Instagram. TikTok a Snapchat ale této zažité platformě notně šlapou na paty a je možné, že během příštího roku Instagram předčí právě z hlediska počtu uživatelů v této věkové kategorii.
Zmiňme ještě aktuální nadšení této generace pro platformu s názvem BeReal. Ta, jak její název napovídá, klade důraz na autenticitu obsahu a funguje na principu, že máte jako uživatel jen krátké časově omezené okno ke zveřejnění vašeho aktuálního obsahu, a to v náhodný čas každý den.
V tuto chvíli neexistují oficiální data za počet českých uživatelů na BeReal nebo Robloxu, dle mého odhadu to ale aktuálně mohou být vyšší desítky tisíc lidí.
Roste zájem o gaming, virtuální realitu a metaverse
V podmínkách českého trhu se rovněž stále více rozmáhá fenoném e-sportu. Podle České asociace esportu je hodnota tuzemského esportového trhu asi 150 milionů korun a za posledních šest let šestinásobně vyrostla.
K rozvoji e-sportu v Česku v posledních letech výrazně přispěly covidové časy a také skutečnost, že do této oblasti stále více pronikají movití investoři, kteří dodávají finance, a také známé osobnosti, které naopak lákají širší publikum.
Dále v této oblasti zmiňme třeba již výše uvedený Roblox, který je dnes asi nejznámějším průkopníkem herních světů u dnešní generace Z a vstupní bránou do světů metaverza. V kostce mohou uživatelé v Robloxu sami sobě navzájem vytvářet různé hry a herní aktivity a následně je mezi sebou hrát.
Jednou z uvažovaných online platforem budoucnosti je metaverzum, jeden velký digitální svět ve virtuální realitě, který je dnes zatím zastoupen a představován tisíci izolovaných virtuálních světů. Mezi ty světově nejznámější a nejvyužívanější patří již zmiňovaný Roblox, Decentraland, Somnium Space, Sandbox nebo Horizon Worlds.
Tyto světy jsou založené na konceptu virtuální reality, ve kterých se můžete jako uživatelé prostřednictvím svých postav (avatarů) pohybovat, trávit čas, setkávat se s přáteli z celého světa, účastnit se různých společenských, hudebních nebo kulturních akcí, vlastnit majetek nebo nakupovat. Zatím mají maximálně vyšší stovky tisíc aktivních uživatelů. Nejde ale o aktuální počet uživatelů, ale spíše o trend růstu této komunity, který je v současnosti velmi dynamický. Ostatně virtuální koncerty v platformě Fortnite už dosud navštívilo bezmála 11 milionů lidí, přes 21 milionů návštěvníků už na Robloxu navštívilo Nikeland, svět stejnojmenné značky.
Budoucnost komunikace pro genZ: sociální sítě, gaming a VR
Jedno je jisté. Nastupující generace budoucích zákazníků a spotřebitelů se bude mediálně chovat úplně jinak, než jsme byli dosud u stávajících generací zvyklí. A bude také dávat přednost odlišným mediatypům a mediálním platformám pro konzumaci obsahu.
TikTok, Snapchat a Instagram – to by měly být hlavní sociální platformy pro tuto generaci nejen v podmínkách českého trhu a prostředí.
Už dnes 85 % cílové skupiny generace Z dokážete denně oslovit na sociálních sítích, dvě třetiny z nich potom na vašich webových stránkách. Naopak jednotky pouze procent generace Z jsou na denní bázi oslovitelné pomocí rádia, kina, časopisů a denního tisku.
Prostředím budoucnosti je také virtuální reality (VR), metaverzum a gaming. Do dvou let by se mělo dle odhadů na celém světě používat přes 34 milionů brýlí pro virtuální realitu do roku 2024 by měla celosvětově hodnota metaverza činit 800 miliard dolarů. Předpokládá se dále, že v roce 2026 by měla hned čtvrtina světové populace trávit v metaverzu minimálně hodinu denně.
Autor textu: Vítězslav Klement, Head of Social, Group M