PR agentury kvůli rostoucím nákladům zdraží

pondělí, 31. října 2022, 06:55 PR, Výzkum MediaGuru

Loňské příjmy u většiny PR agentur rostly. Kvůli navyšujícím se nákladům budou zdražovat.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Příjmy u 69 procent PR agentur v loňském roce rostly, více než polovina (53 %) také zaznamenala minimálně desetiprocentní nárůst nákladů. Vyplývá to z průzkumu společnosti Stem/Mark, který si mezi svými členy objednala Asociace public relations (APRA). 

Ačkoliv z průzkumu vyplynulo, že sedmi z deseti agentur rostly příjmy, optimismus pro další rok brzdí zvyšující se náklady. Zatímco v roce 2020 agentury očekávaly, že budou náklady stagnovat, loni už celé tři čtvrtiny agentur předpokládaly, že jim letos náklady porostou. Tato data navíc byla sesbírána ještě před energetickou krizí a zvyšující se inflací.

„Díky dynamice trhu a také faktu, že na rozdíl od roku 2020 nebyl v době pandemie lockdown, měly tři čtvrtiny agentur minulý rok lepší než ten předchozí. Drtivé většině agentur se ale už loni podstatně zvýšily náklady. V letošním roce jsou pak náklady na zaměstnance nejvyšší v historii, což znamená, že maržovost je nejnižší, co kdy byla. Pokud agentury své služby nezdraží, nebudou schopny investovat,“ upozorňuje Petr Lesenský, člen výkonné rady APRA.

Obava o udržení zaměstnanců povede ke zdražení služeb

Tlak na růst platů bude v nejbližším období kvůli vysoké inflaci enormní. Vyšším manažerským pozicím, mezi které patří managing director, account director a account manager, rostly platy v roce 2021 v průměru o deset procent. Naopak u nižších pozic (account executive a account assistant) platy stagnovaly. Nejen inflace bude PR agentury tlačit ke zdražení svých služeb. Bez zdražení si agentury nebudou moci dovolit udržet své nejlepší zaměstnance, které se bude snažit přetáhnout na svou stranu soukromý sektor.

Strach o své zaměstnance potvrzují i data z průzkumu Stem/Mark. Mezi největší výzvy bude v nejbližší budoucnosti pro PR agentury patřit udržení stěžejních zaměstnanců. Celých 63 % agentur uvedlo, že je pro ně udržení těchto zaměstnanců naprosto klíčové. Více než polovina agentur (53 %) zaměří svou pozornost na najímání seniorních lidí (53 %) a dvě pětiny agentur na najímání mid-level zaměstnanců (42 %). 

Oproti roku 2020 je pro agentury výrazně větší výzvou také motivování mladých manažerů (v roce 2020 13 %, v roce 2021 32 %). „Nezapomínejme na to, že výsledky průzkumu vychází z dat z roku 2021, tudíž v nich není vyjádřena inflace, která trh v současnosti trápí nejvíce. I proto bude tlak ze strany zaměstnanců na zvýšení platů vyšší než kdykoliv předtím. Agentury proto budou muset, kromě zvyšování mezd, hledat i další nové cesty, jak své zaměstnance motivovat,“ říká Patrik Schober, předseda výkonné rady APRA.

Roste význam průzkumů, na vzestupu jsou media relations

Agentury očekávají, že největší objem zakázek získají ve třech oblastech. Jde o finanční trh a finanční služby (17 %), technologie a IT (15 %) a průmysl a energetika (12 %). Stále navíc platí, že u PR agentur roste zájem o zakázky spojené s tématem udržitelnosti. 

Největší potenciál z oblastí PR mají media relations. Zatímco v roce 2020 uvedlo tento segment v rámci růstu jen 38 procent agentur, v roce 2021 to bylo 63 procent. Významně roste také poptávka po konzultacích (58 %). Kromě media relations a konzultací využívá čím dál více agentur také průzkumy od renomovaných výzkumných agentur v rámci PR kampaní. Více než jednou využilo tuto možnost v roce 2021 84 procent agentur.

-stk-