Fokus: Jak menší sítě můžou nahradit zadavatelům Facebook
O nástupu nových a dynamických sociálních médií, jakými jsou například TikTok, Snapchat, Spotify, Twitch nebo Reddit a jejich přínosu pro inzerenty se mluvilo na setkání Marketing BBQ Superbrands 2022.
O postupném ústupu Facebooku z pozice hegemona světa sociálních sítí se spekuluje už řadu let. Nástupu nových a dynamických sociálních médií, jakými jsou například TikTok, Snapchat, Spotify, Twitch nebo Reddit, a jejich výhodám pro tuzemské zadavatele se věnovala listopadová odborná diskuse Marketing BBQ Superbrands 2022. V prostředí svých nových kancelářských prostor ji ve spolupráci se společností Superbrands uspořádala internetová agentura Visibility.
Mateřská společnost Meta, pod niž kromě Facebooku spadá třeba další sociální síť Instagram nebo oblíbený komunikátor WhatsApp, se kromě úbytku uživatelů aktuálně potýká i s výraznými ekonomickým problémy. Ještě loni byla hodnota celé společnosti odhadována na jeden bilion dolarů, minulý týden cena klesla na necelých 270 miliard dolarů. Mark Zuckerberg se rozhodl soustředit na svět virtuální reality a během posledních dvou let investoval do vývojářské společnosti Reality Labs více než patnáct miliard dolarů.
Přesto se této divizi nedaří naplnit stanovené cíle. Ke konci tohoto roku měla virtuální platforma Horizon Worlds disponovat půl milionem aktivních uživatelů. Ještě letos v únoru se virtuální realitou Facebooku prohánělo kolem tři sta tisíc zájemců, aktuální odhady ale hovoří o pouhých dvou set tisících aktivních avatarech. Úpravy se dočkal i zmiňovaný cíl stanovený na závěr letošního roku, kdy management místo dříve plánovaného půl milionu zájemců o pobyt ve virtuálním světě zmírnil své odhady na dvě stě osmdesát tisíc uživatelů.
Virtuální hrozba pro Meta byznys
Fascinace Marka Zuckerberga virtuální realitou a souvisejícími technologiemi je podle mnoha expertů v podstatě sázkou na jistotu, jen k ní možná došlo poněkud brzy a nejspíš nemusela spolykat tolik peněz. Zuckerberg je známým vizionářem, ochotným svým snům leccos obětovat. Otázkou ale zůstává, zda bude ochoten obětovat i core byznys mateřského Facebooku, jenž celý Meta vesmír živí a generuje potřebné peníze. Ke konci roku musí Facebook propustit jedenáct tisíc zaměstnanců, více než třináct procent z jejich celkového počtu. Na sebemenší zaváhání největší sociální sítě světa čekají její konkurenti nejen v Číně nebo v Indii, ale pochopitelně i v Evropě a ve Spojených státech, kde se na internetové giganty navíc s oblibou zaměřují státní antimonopolní úřady.
Konkrétně v České republice je podle údajů webu Datareportal.com nejnavštěvovanější sociální sítí video platforma YouTube, patřící společnosti Google. Návštěvnost nejoblíbenějšího tuzemského videoportálu přesahovala začátkem letošního roku osm milionů sledujících. Samotný Facebook vykazoval v lednu necelých pět milionů tuzemských uživatelů. V roce 2015 došlo k osamostatnění komunikačního klienta Facebook Messenger, který aktuálně využívá kolem čtyř milionu českých zájemců.
Čtvrtá nejsilnější tuzemská sociální síť Instagram patří taktéž do rodiny Meta a přináší jí 3,6 milionu příznivců. Pátou příčku zaujímá profesní síť LinkedIn, vlastněná společností Microsoft, jejíž výhody si oblíbily dva miliony tuzemských profesionálů. Nezávislou síť Pinterest si pro sdílení obrázků zvolilo jeden a půl milion českých zájemců.
Politika jako dobrý sluha i špatný pán
Tabulku pak kromě posledního Twitteru, jemuž k deváté příčce stačilo necelých osm set tisíc přispěvatelů, uzavírají na sedmém a osmém místě dvě nadějné štiky sázející na krátký videoobsah a mladé publikum. Konkrétně TikTok sleduje 1,5 milionu českých uživatelů a Snapchat necelý milion. Ale dokonce i onen tak dlouho konzervativní Twitter kvůli aktuálnímu dění ve světě dynamicky roste. „Od ledna v Česku vykázala platforma o půl milionu více aktivních uživatelů a celkově tak dosáhla 1,3 milionu uživatelů. Způsob konzumace twitterových zpráv je charakteristický také tím, že přes čtyři pětiny uživatelů přistupuje na Twitter z mobilních zařízení,“ zdůraznil během své prezentace Petr Touš, Senior Client Partner a Twitter Lead ve společnosti Httpool.
Základem úspěchu Twitteru není pouze politické zpravodajství. Aktuálně tvoří politika na Twitteru pouze dvacet procent konverzací. Klíčovou otázkou ale zůstává, jak se na budoucí politice Twitteru, byznysových postupech a možnostech cenzury nebo naopak její absence projeví nástup nového managementu pod vedením známého excentrika Elona Muska. Výrobce elektromobilů Tesla, vesmírného programu SpaceX a provozovatel sítě satelitních družic Starlink poskytujících širokopásmové online připojení, dokončil koupi věčně sociální sítě letos v říjnu.
Nudíte se? Na TikToku mají medvídka mývala...
Facebook se už několik let potýká s viditelným úbytkem mladších uživatelů, jež buď nejznámější sociální síť začala nudit, případně je přestala zásobovat relevantním obsahem nebo jednoduše nechtějí používat stejnou platformu, na níž aktivně působí i jejich rodiče nebo dokonce prarodiče. Za zábavou odcházejí hlavně na TikTok a Snapchat. Pokud je ale zajímají novinky podle jejich zájmů, ať už osobních nebo pracovních, zvolí většinou Twitter. Překryv uživatelů Twitteru a TikToku je velice malý. Podstatně více společných uživatelů vykazují Twitter a Reddit, stejně zřetelně je vidět výrazný překryv návštěvníků mezi sítěmi TikTok a Snapchat.
Co se týče inzerce a tematických vertikál, logicky se nejvíce uživatelů na Twitteru zajímá o technologie a technické novinky, výrobky populárních hi-tech firem a nově nastupující značky, stejně jako o počítačové, mobilní i konzolové hry včetně bohaté škály doplňků. Velmi populární je i finanční sektor a související oblast fintech služeb, stejně jako servis spojený s nabídkou kryptoměn nebo segment mobilních aplikací, technologií a telekomunikací obecně. „Rovněž v rámci českého Twitteru převažují brandy z oblasti tech, telco, fintech, financí, gamingu, médií, automotive, ecommerce a všeobecně firmy, které mají cíl kampaně stažení aplikace,“ rekapituluje strukturu reklamních výdajů Touš.
Twitter a TikTok jsou dvě zcela odlišné platformy. „Twitter a TikTok jsou dvě zcela odlišné platformy. Twitter navštěvuje uživatel několikrát denně a konzumuje novinky, které ho zajímají. Naopak TikTok je primárně o odpočinku a konzumaci zábavného obsahu,“ popisuje základní rozdíl Touš. Průměrná doba strávená na platformě TikTok se blíží hodině a půl, tedy hodnotě schopné konkurovat i klasickým mediatypům.
Růstový trend potvrzuje i Toušův kolega Levan Kezua, který v agentuře httpool působí na pozici Regional TikTok Lead pro český, slovenský a maďarský trh. „V rámci českého TikToku se od loňského do letošního listopadu povedlo dosáhnout meziročního nárůstu počtu uživatelů o padesát procent. Každý měsíc zavítá na TikTok více než dva miliony návštěvníků z České republiky, tedy skoro pětina tuzemské populace,“ popisuje Kezua. Kolik z nich ale na síti aktivně vytváří obsah, se nedá takto jednoduše určit.
Také uživatelé TikToku stárnou...
Devadesát procent tuzemských návštěvníků je podle údajů TikToku starších osmnácti let. „Ale i u našich nejmladších návštěvníků už je znát jejich postupné stárnutí, většinově se jedná o mileniály a zástupce generace Z. Meziročně nám ovšem nejvíce roste cílová skupina od osmnácti do 34 let, což je podle mě dáno migrací z prostředí Meta platforem, které odcházející uživatele nejspíš přestaly bavit,“ myslí si Kezua.
Na TikToku primárně funguje trendy obsah založený na aktuálně populárních fenoménech. „Třeba Lady Gaga vydá písničku o určité stopáží. A tvůrci TikTokových videí začnou takto stanovený čas sami využívat pro spoustu jiných projektů nebo výzev, čímž vzniká další unikátní obsah,“ popisuje Kezua mechanismus šíření populárních videí. Mezi absolutně nejsledovanější typy obsahu sice patří zábavná a relaxační videa, ale hned v závěsu za nimi následuje vzdělávací obsah, věnující se například vaření, kutilství nebo úpravám automobilů.
Inzertně nejsilnějším vertikálním odvětvím jsou na TikToku hry, ať už určené pro mobilní zařízení, stolní počítače nebo herní konzole. Po nich následuje beauty segment a kosmetika, dále oblast auto a moto, maloobchod, retail i rychloobrátkové FMCG zboží. Za nejúspěšnější značky v prostředí českého TikToku považuje Kezua společnosti L'Oréal, Škoda Auto, Kaufland nebo O2.
Klíčovým pro úspěch komunikace těchto zadavatelů přitom není výše budgetu, jímž disponují. „Rozpočet není v žádném případě samospasitelný, základem dobře fungující kampaně je správně zvolená strategie vhodně kombinující tři nejsilnější zbraně, které TikTok nabízí. Tou první je pravidelně udržovaný organický profil, na který značky umisťují vlastní videa, druhou chytře využitý systém placených reklam a třetí je úspěšné využití spolupráce s úspěšnými a zavedenými tvůrci a influencery,“ shrnuje základní doporučení Kezua.
Zásadnější inspiraci úspěšnými TikTokovými reklamami bohužel brání omezené množství dostupných případových studií. I když TikTok působí ve sto padesáti zemích a je dostupný v sedmdesáti pěti jazycích, podle Kezua zveřejnili zadavatelé dosud necelých osm set case studies, rozebírajících efektivní postupy fungujících kampaní.
Jak se vyhnout katastrofě
Dosud zmiňované sociální sítě založily svůj úspěch primárně na sdílení textového, grafického nebo video obsahu. Své publikum si pochopitelně najdou i sítě sázející na nabídku nepřeberného množství audio obsahu. Je přitom zajímavé, že jeden z prvních zásadních krachů ve světě sociálních sítí postihl projekt MySpace, nabízející prostor pro začínající i etablované hudební skupiny. V letech 2005 až 2008 byl MySpace z hlediska počtu uživatelů největší sociální sítí na světě.
V létě 2006 dokonce předběhl Google a ve Spojených státech se MySpace stal nejnavštěvovanější webovou stránkou. Jednalo se ale de facto o labutí píseň. Ještě v roce 2005, kdy stránky přitahovaly kolem šestnácti milionů návštěvníků měsíčně, odkoupil MySpace od jeho zakladatelů za 580 milionů dolarů mediální magnát Rupert Murdoch. Po vleklých jednáních, a poté, co transakci označil za „ohromnou chybu“, se Murdochovi podařilo v roce 2011 prodat stránky za podstatně skromnější částku 35 milionů dolarů
Rychlý úpadek slušně rozjeté sociální platformy zavinilo více faktorů. Vlastnické spory spolu s necitlivými zásahy nových majitelů, nevybíravé útoky od konkurenčních platforem v čele s Facebookem a Googlem, neustálé změny vzhledu stránek, jejich struktury i funkčnosti dokázaly kritickou masu uživatelů spolehlivě otrávit a odradit. Ze sta milionů uživatelů se mezi lety 2010 a 2011 staly desítky milionů, a dnes už je MySpace pouze varovným příkladem, jak přehnané ambice mohou zahubit i ten nejživotaschopnější projekt.
Hudební obsah na internetu urazil za posledních dvacet let hodně dlouhou cestu. Na jejím konci je standardizovaný proces koupě digitální kopie patřičně licencovaného audiovizuálního díla z online dostupných knihoven, ať už v podobě playlistů generovaných na míru vašeho vkusu příslušnými algoritmy nebo formou kompletních katalogů největších vydavatelství i obskurních labelů pro fanoušky specifických hudebních žánrů. Přesun audiovizuálních knihoven do online prostředí přinese také definitivní konec fyzických nosičů, hořce oplakávaných pravověrným hifisty.
Absence kvalitního zdroje se ještě výrazněji dotkne BluRay disků, jež v domácím prostředí stále představují ten nejkvalitnější možný UHD obraz, jemuž streamovací služby nemohou konkurovat. Nářky staromilců ale vývojáře ani výrobce elektroniky nedojímají a Samsung ukončil výrobu BluRay přehrávačů už v roce 2019. Sběratelům filmů a hudby tedy nezbyde nic jiného, než uvěřit křemíkové paměti a sbírat vybraná díla ve virtuální podobě.
Spotify jako největší a nejosobnější rádio na světě
Nejznámější online hudební knihovnou je platforma Spotify, jež se může aktuálně pochlubit 1,8 milionem českých uživatelů. Většina z nich využívá Free verzi, za možnost Premium bez přehrávání reklam si připlácí něco přes sedm set tisíc zákazníků. A právě onen milion a osmdesát tisíc posluchačů volících variantu zdarma tvoří komerční potenciál Spotify, na nějž mohou reklamní zadavatelé zaměřit svoje komunikační aktivity.
Pro cílení reklamy nabízí Spotify standardní výhody digitálního prostředí. „Klienty můžeme segmentovat a oslovovat podle jejich věku i pohlaví, místa bydliště nebo počtu členů domácnosti, případně jak deklarovaných, tak jejich skutečných i online zájmů a dalších obvyklých nástrojů,“ vyjmenovává možnosti Oldřich Kratochvíl, Spotify Regional Lead v agentuře Httpool. Mezi uživateli Spotify je nejsilněji zastoupena věková skupina od osmnácti do 35 let, tedy mileniálové a zástupci generace Z.
Zajímavým specifikem českého Spotify je silná dominance tuzemského hip-hopu. „Poměrně často překonávají čeští rappeři v absolutních číslech i ty největší zahraniční hity současné pop music, což je doslova světový unikát,“ pochvaluje si Kratochvíl. Obecně podle něj hudba zažívá jakousi renesanci a právě statistiky na Spotify dobře ilustrují rozdíl mezi nejposlouchanějšími písněmi a interprety ve srovnání s nabídkou klasických komerčních i veřejnoprávních rozhlasových stanic. Primárním streamovacím zařízením je pochopitelně mobilní telefon nebo tablet. „Ale ani stolní počítače nejsou zanedbatelnou platformou, jejich prostřednictvím si hudbu pouští kolem třiceti procent posluchačů,“ upozorňuje Kratochvíl.
Dobře využitelné know-how představuje také dokonalý přehled o typech nebo tématech podcastů, které uživatelé prostřednictvím Spotify vyhledávají a poslouchají. „Jsme schopni zacílit reklamu na posluchače podcastů o ekonomice, oslovit příznivce sportovních pořadů, zaměřit se na zájemce o kulturní dění nebo třeba na kuchaře. Na základě analýzy poslechu jednotlivých podcastů máme dokonce nadefinováno pět největších a nejdůležitějších cílových skupin, těmi nejbonitnějšími jsou sportovci a rodiny s dětmi,“ popisuje pokročilejší možnosti Kratochvíl.
Za další funkční prvek, kteří reklamní zadavatelé na Spotify využívají, považuje Kratochvíl audiostop využívající momentové zacílení. „Stačí vyrobit krátký vzkaz ve formě audiostopu a přizpůsobit ho playlistům vašich zákazníků. Když zrovna poslouchají romantickou hudbu, případně nějaký lounge mix nebo využívají hudbu jako kulisu při sportování, můžete je v tu chvíli oslovit tematicky vhodnou nabídkou přizpůsobenou aktuální hudební náladě,“ doporučuje Kratochvíl.
Mezi uživateli Spotify je nejsilněji zastoupena věková skupina od osmnácti do 35 let, tedy mileniálové a zástupci generace Z.
Tuhle reklamu nepřeskočíte!
Reklamní formáty na Spotify tvoří klasické audiospoty, videa a bannery. Spotify může fungovat jako ideální doplněk mediálního mixu pro dodatečný zásah rozhlasového a televizního publika o uživatele zvyklé využívat streamovací služby jako je Netflix nebo právě Spotify. „Musím zdůraznit důležitou přednost naší platformy, kterou je nepřeskočitelnost reklamy. Zadavatel disponuje celými třiceti vteřinami a má jistotu, že uživatel je zhlédne,“ pochvaluje si Kratochvíl. Stejně fungují i videospoty, kdy díky zmíněné nepřetočitelnosti mohou dosahovat zajímavé kvality doručení imprese. Celých třicet vteřin je také standardně účtováno zadavatelům.
Součástí audio i video spotů je doprovodný banner, odkazující na web nebo jiné aktivity zadavatele. „Funguje stejně jako náhledový banner, na který jsou posluchači zvyklí během poslechu písniček. Doprovodný banner nasazujeme jak na mobilních zařízeních, tak i na stolních počítačích, vertikálně i horizontálně,“ vyjmenovává Kratochvíl. V podstatě ho označuje za nedílnou součást Spotify ekosystému.
Hudbu na pláž nebo na stavbu?
Audio a video spoty i klasické bannery jsou podle Kratochvíla perfektní na vylepšení brand awareness nebo navýšení inkrementálního zásahu. „Ale na Spotify je možné komunikovat i organicky, protože vybraným uživatelům můžete sestavit profil s vlastní hudbou. Drogerie DM nabízí vlastní playlisty pro opalování, OBI vybírá playlisty vhodné pro práci na zahradě a energy drink Tiger úspěšně spolupracuje s rappery a jinými influencery,“ uvádí konkrétní příklady Kratochvíl.
Spotify díky interním statistikám velice dobře ví, jakou hudbu který konkrétní uživatel rád poslouchá. Touto cestou dokáže značkám pomoci s oslovením vybraných zákazníků prostřednictvím individuálně sestaveného playlistu. „A můžete si být stoprocentně jisti, že se dokážeme velmi přesně trefit do vkusu daného posluchače, ať už poslouchá metal, pop, techno, veselou muziku nebo naopak melancholické melodie,“ dušuje se Kratochvíl.
Mediální plánování probíhá zcela jednoduše, zadavatel si nastaví potřebné publikum, vybere vhodné formáty a zvolí způsob nákupu, ať už napřímo, nebo programaticky. V druhém případě doporučuje Kratochvíl využít třeba prostřednictvím Google platformy DV360 specializované na displejovou a video reklamu. V rámci reportingu pak klient přesně uvidí, u kterých písniček a jakých playlistů se jeho reklama zobrazovala.
Objem reklamy běžící v rámci Free verze Spotify je podle Kratochvíla zhruba třikrát menší než na komerčních rádiích. Může to být také jeden z důvodů, proč počet Free uživatelů neustále roste. „Když jsem před dvěma a půl lety nastupoval, využívalo Free verzi zhruba 680 tisíc posluchačů a dnes jich je více než milion,“ připomíná Kratochvíl. „Některá úspěšná reklamní kampaň dokonce dokáže zasáhnout i více uživatelů, než kolik platforma aktuálně prezentuje. Počet uživatelů se aktualizuje měsíčně a někdy nás holt doba předběhne,“ směje se Kratochvíl. Preferenci vlastního hudebního zařízení hodně nahrává i vysoká penetrace chytrých mobilů a mobilního připojení. Uživatelé postupně přecházejí od klasických rádií k těm chytrým, kde hraje pouze jejich oblíbená hudba. Mluvené slovo zase mohou efektivně nahradit podcasty.
Fotochat šetří čas i místo
Snapchat hned po svém vzniku zaujal jednoduchou a funkční myšlenkou. Vznikl jako messenger klient, ale rychle se přeformátoval na komunikační platformu využívající videa natočená uživateli na kamery jejich mobilních telefonů. Fotografie nebo videa po pár vteřinách od zobrazení na příjemcově telefonu zmizí, což je s ohledem na přívaly fotografického balastu chvályhodná snaha o šetření místem. Videokomunikace ušetří i spoustu času, když vaši přátele ihned vidí, kde se právě nacházíte, aniž byste museli cokoliv vysvětlovat. Kamarádky si zase jednoduše poradí, v jaké kombinaci dnes vyrazit ven, a vůbec si uživatelé mohou názorně pomoci se spoustou více či méně závažných problémů.
V Česku využívá Snapchat 1,3 milionů aktivních uživatelů, na Slovensku je to přibližně polovina. „V obou zemích ale oslovujeme velice mladé uživatele, jednoznačně se jedná o ideální platformu pro oslovení věkové skupiny starších třinácti let,“ vysvětluje Kateryna Vodolazka, Snapchat Lead z agentury httpool. Dodala také, že neoblíbenějším českým objektem na Snapchatu je Staroměstský orloj v Praze.
Rozšířená realita spoří peníze
Aktuálně nabízí Snapchat na českém trhu pouze reklamní formáty umožňující jejich přeskočení uživatelem. Už brzy by ale měly být nasazeny i video spoty bez možnosti přetočení. „Podle velikosti budgetu jsme schopni nabídnout různé možnosti. Rozhodnete-li se u nás utratit za reklamu třeba tři tisíce euro, rádi vám pomůžeme s potřebnou produkci a výrobou kampaně v rozšířené AR realitě. Bude-li váš mediální rozpočet vyšší, automaticky odešleme váš brief do centrály Snapchatu, kde vám během několika málo týdnů připraví kampaň koncipovanou přímo na míru vaší značce a potřebám vašich zákazníků,“ láká klienty Vodolazka. Navíc upozorňuje na rozdíl mezi Snapchatem a Tiktokem, kdy spoty na Snapchatu vycházejí díky využití AR technologie až řádově levněji.
Jako další nabídku ze strany marketingové podpory nabízí Snapchat možnost lokalizace globálních kampaní. Klientům dokonce tuto službu poskytuje zdarma. „Třeba nedávné převedení reklamní kampaně do českého jazyka nezabralo ve výsledku déle než jeden týden. Samozřejmě, jsou-li potřeba postprodukční a jiné úpravy, může lokalizace zabrat i několik týdnů," dodává Vodolazka.
Dvě třetiny českých uživatelů Redditu spadá do věkové skupiny od osmnácti do třiceti let, dalších třicet procent je v rozmezí od třiceti do padesáti. Pouze sedm procent uživatelů je starších padesáti let.
Na scénu přichází Reddit
Kdo se orientuje v hlubinách anglo-saského internetu, musí po přečtení podnadpisu zákonitě zbystřit. Devátý nejnavštěvovanější web ve Spojených státech, jeden z nejvyužívanějších zdrojů informací a jedna z nejdůvěryhodnějších internetových stránek, jejíž doporučení mají nezanedbatelný vliv na chování amerických zákazníků. Diskusní fórum, agregátor zpráv a sociální síť založená v roce 2005, kde o kvalitě jednotlivých příspěvků hlasují sami uživatelé, ale diskuse jsou přístupné i nezaregistrovaným návštěvníkům. Při přihlášení se Reddit vyptá na oblíbená témata a komunity, do kterých se chcete zapojit a na home page se vám budou do budoucna objevovat pouze vámi vybraná témata.
Tedy možná v duchu hesla „to nejlepší nakonec“, se odborná veřejnost dozvěděla z úst Moniky Beranové, Campaign Manager z agentury Httpool, že na konci října proběhla na Redditu první česká kampaň. Zprodukovala ji zmíněná Httpool, která je také jediným zástupcem Redditu pro český trh. Na Redditu také funguje několik česky mluvících sekcí a komunit. Z Evropy na Reddit aktivně dochází 120 milionů zájemců (není zde ale tak výrazná převaha mužů jako ve Spojených státech), z České republiky pak 1,4 milionu (což je mimochodem více uživatelů, než uvádí Twitter) a Slovensko hlásí 600 000 uživatelů.
Dvě třetiny uživatelů spadá do věkové skupiny od osmnácti do třiceti let, dalších třicet procent je v rozmezí od třiceti do padesáti. Pouze sedm procent uživatelů je starších padesáti let. Ani teenageři ve věku třináct a čtrnáct let nejsou na Redditu příliš častými hosty, navštívilo jej pouhá čtyři procenta z nich oproti sedmdesáti procentům u Snapchatu a šedesáti pěti procentům u Instagramu. Sedmdesát procent uživatelů Redditu nepoužívá Snapchat, zatímco u Twitteru čtyřicet procent. Na TikToku stráví uživatelé průměrně osmdesát minut denně, na Redditu je to něco málo přes půl hodiny.
Základními reklamními formáty, jež Reddit nabízí, jsou textové nebo obrázkové příspěvky s možným vloženým odkazem na další informace, video objevující se ve feedu a spouštějící se automaticky a bez zvuku, nebo carousel střídající až šest vybraných obrázků. Obrazové a textové příspěvky by také mělo být možné sponzorovat a zvýšit tak jejich dosah a viditelnost.
Prémiové formáty jsou drahé a nedostupné
Ve Spojených státech nabízí Reddit řadu prémiových formátů, jež ale v České republice zatím nejsou dostupné. Stejně tak se neprodávají ani ve většině zemí Evropské unie, naopak často jsou využívané ve Spojených státech, v Kanadě a Austrálii. Jedná se třeba i o klasickou displejovou reklamu, určenou ale spíše solventnějším zadavatelům – podle informace z roku 2017 začíná jejich cena na třiceti tisících dolarů. Další prémiový formát je známý jako Takeover, protože po dobu 24 hodin překryje vybraná témata zvolenou reklamou. Jeho cena se liší podle umístění, pro představu v České republice se cenová hladina za CPR pohybuje přibližně od dvou dolarů. Reddit také nabízí širokou škálu CTA tlačítek, známých i z ostatních platforem a lákajících uživatele ke kliknutí.
Reklama cílí na uživatele, kteří jeví aktivní zájem o danou tematickou vertikálu. Cílení je možné dále zpřesnit využitím komunit, u nichž se zájmová platforma ještě více zužuje. Stejně jako u jiných platforem je možné cílit i přes používaná zařízení, pomocí geolokace nebo využíváním služeb třetích stran. „Nenabízíme cílení na gender ani na věk, protože tyto údaje považujeme za nadbytečné. Z našeho hlediska je důležitější reálný zájem o probíraná témata a nabízené zboží,“ vysvětlila zajímavý pohled Beranová.
Stejně jako TikTok také Reddit trpí nedostatkem vzorových case studies, které by marketérům předvedly Best Practices a naučily je maximálně využívat nabízené technologie a investované peníze. Podle Beranové je Reddit ideálním reklamním kanálem pro zadavatele z oblasti gamingu, sportu a internetového vysílání.
Autorka textu: Petra Kubálková, Head of Client Services, Visibility Digital