Nadpoloviční většina uživatelů placených VOD služeb (56 %) by tyto služby nepřestala využívat ani v případě, že by nově obsahovaly reklamu. Vyplývá to z výsledků atmedia index. Převážná většina z nich to ovšem podmiňovala zlevněním předplatného za dané služby.
Z těchto 56 % uživatelů by 2/5 z nich placené VOD služby s reklamou nepřestali využívat, kdyby jejich cena byla aspoň o 50 % nižší než v současnosti, další 2/5 z nich by je nepřestali využívat v případě snížení ceny za předplatné alespoň o 75 %. Ostatní by požadovali minimálně 25% slevu, nebo by placené video služby využívali i v případě, kdyby nově obsahovaly reklamu a zároveň byla jejich cena stejná jako v současnosti. „Výsledky atmedia index ukázaly určitou korelaci – čím větší sleva za předplatné, tím větší ochota sledovat videoobsah s reklamou. A čím starší uživatel, tím menší ochota konzumovat reklamu,“ shrnuje výsledky atmedia index Pavel Müller, Head of Research & Marketing ve společnosti Atmedia.
Atmedia se ve výzkumu ptala konkrétně těch uživatelů, kteří placené VOD služby využívali ve 3. čtvrtletí letošního roku a zároveň za ně platili přímo poskytovali této služby, například bankovním převodem, platební kartou nebo trvalým příkazem.
Pro 44 % uživatelů placených VOD služeb je absence reklam natolik důležitá, že by tyto video služby přestali využívat, kdyby nově reklamu obsahovaly. Jak ovšem Pavel Müller upozorňuje, mezi deklarací a reálným chováním uživatelů může být rozdíl. „Záleží také na tom, jak by jednotlivé placené VOD služby s reklamním prostorem pracovaly. S větším objemem reklamy by ochota platit za tyto služby klesala, s menším objemem reklamy a vyšší slevou za předplatné naopak. V kontextu dnešní doby do toho může promlouvat také vysoká míra inflace, kdy lidé hledají cesty, jak ušetřit.“
Reklamě na placených VOD službách jsou podle výsledků atmedia index více otevřeni uživatelé v mladších věkových kategoriích. Například z uživatelů ve věku 15–24 let by placené VOD služby, kdyby nově obsahovaly reklamu, nepřestalo využívat 71 %. V dalších věkových kategoriích ochota platit za video služby i s reklamou klesá a pohybuje se od 47 % do 56 %. Pro všechny věkové kategorie navíc platí, že pokud by placené VOD služby nově obsahovaly reklamu, muselo by být předplatné nižší než v současnosti.
Michaela Suráková, managing directorka Atmedia, dále poukazuje na to, že spuštěním levnějšího tarifu s reklamou mohou jednotliví hráči získat nové předplatitele a zároveň budovat stabilnější základnu uživatelů. Poukazuje při tom na konkrétní příklad v podobě HBO Max, které spustilo svůj tarif s reklamou na některých trzích v červnu 2021. „Data od americké výzkumné společnosti Antenna ukazují, že uživatelskou základnu levnějšího tarifu s reklamou na HBO Max tvoří v USA ze 44 % noví zákazníci a z 27 % původní zákazníci, kteří si službu dříve odhlásili, aby se k ní vrátili právě díky levnějšímu tarifu,“ doložila.
O výzkumu
Výzkum realizovala společnost Atmedia na základě dotazníkové šetření, kterého se zúčastnilo 2 172 respondentů (internetová populace ve věku 15–69 let) z Českého národního panelu. Dotazování probíhalo v říjnu 2022. Sběr dat realizovala výzkumná společnost Nielsen Admosphere metodou CAWI.
-mav-