Musk mírní válku s Applem, čeká ho ale další výzva

neděle, 4. prosince 2022, 08:45 Internet & Mobil MediaGuru

Podle majitele Twitteru hrozilo odebrání sítě z App Store. K tomu nedojde, Elonu Muskovi mezitím pohrozila Evropská komise.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Kolem Twitteru bylo tento týden rušněji než obvykle. Firma má za sebou několikadenní „válku“ s technologickým gigantem Apple. Přesněji řečeno šlo o jednostranně vyhlášený souboj ze strany Elona Muska, údajně vedený za svobodu slova a proti „internetové dani“. Musk tím reagoval na údajnou hrozbu stažení Twitteru z App Store kvůli tomu, že sociální síť chce volněji přistupovat k moderaci obsahu. Zároveň jednomu z nejbohatších mužů planety vadí, že si Apple z každé transakce uskutečněné v aplikaci stažené z App Store účtuje třicetiprocentní provizi.

Po následné schůzce Muska se šéfem Applu Timem Cookem jsou obavy o vymazání Twitteru z applovské platformy pro tuto chvíli zbytečné, to neznamená, že s Twitterem bude z byznysového hlediska vše v pořádku. A to ani v případě, že by si Apple přestal účtovat zmíněnou provizi. Výrobce iPhonů totiž po změně majitele sociální sítě výrazně zredukovat své výdaje na twitterovou reklamu. V prvním letošním kvartále měl přitom být Apple vůbec největším reklamním zadavatelem na Twitteru. Osekání twitterové inzerce ze strany jedné z nejhodnotnějších firem světa potvrdily i zdroje agentury Bloomberg. Apple jinak oficiálně na smršť Muskových tweetů nijak nereagoval.

Aktuální několikadenní ostřelování Applu je ale možná jen předstupněm výzev, které na Twitter pod Muskovým vedením čekají. Eurokomisař pro vnitřní trh Thierry Breton podnikatele během vzájemného videohovoru podle listu Financial Times varoval, že v případě rezignace na moderování obsahu hrozí Twitteru zákaz působení na evropském trhu nebo pokuty až do výše šesti procent z globálních tržeb.

Platforma by tímto způsobem nebyla v souladu se zákonem o digitálních službách (DSA) Evropské unie. DSA je regulace zaměřená mimo jiné na účinnější boj proti šíření potenciálně škodlivého či nenávistného obsahu. To staví Twitter do velmi rozporuplné situace. Firma opakovaně ubezpečuje, že pro inzerenty se nic zásadního nemění a nemusejí se bát, že by se jejich propagace zobrazovala těsně vedle extrémních příspěvků. Twitter se prý řídí principem, že je klíčové zajistit uživatelům svobodu projevu, ne však svobodu dosahu. Algoritmy sítě mají zkrátka zařídit, že potenciálně škodlivé tweety prakticky nikdo neuvidí, ačkoliv k jejich smazání nedojde. Takové lavírování je v kontrastu s halasnými tweety Elona Muska o preferenci absolutní svobody slova či osvobozování Twitteru od jha cenzury.

Pokud se podnikateli podaří přesvědčit značky, že s neomezenou volností projevu to na síti nebude tak horké, může se Twitter dočkat návratu velkých inzerentů. Ti si zatím dávají od Twitteru pauzu. V takovém případě  by ale Musk mohl ztratit tvář před svými zastánci. Z byznysového hlediska je Evropa pro Twitter relativně malý trh (podle Statisty  je uživatelů z EU kolem 30 milionů z celkových více než 200). Tlak Bruselu nicméně může přispět k tomu, že si majitel mikroblogovací služby lépe utřídí své priority. Zatím to vypadá, že nemůže chtít od Twitteru absolutní svobodu projevu, nezištnou službu lidstvu a ziskovou službu naráz.

-riv-