Trendy 2023: umělá inteligence, krátká videa a AVOD
Trendy letošního roku se ponesou na vlně umělé inteligence, metaverzu, formátu krátkých videí, živého audia i AVOD.
S novým rokem přichází i výhled na trendy, které ovlivní marketingové aktivity. Marketéři musí počítat s větším zapojením umělé inteligence, rostoucí oblibou virtuální reality a formátu krátkých videí, čím dál vyššími požadavky spotřebitelů na uživatelskou zkušenost a v neposlední řadě nástupem AVOD služeb. Přinášíme přehled trendů pro letošní rok.
Umělá inteligence může v mnohém pomoci
V již uplynulých letech si umělá inteligence vydobyla poměrně solidní místo v marketingu. Pomáhá nejen s algoritmy sociálních sítí či vyhledávání, ale také s vytvářením kreativy. Dokazuje to množství kampaní, a to i na českém trhu, které za pomoci AI vznikly. Jedná se například o vánoční kampaň Komerční banky, podporu sýrové nabídky od McDonald’s nebo omlazení Messiho v kampani Mastercard. Umělá inteligence sice ještě nedokáže sama kampaň vymyslet, ale přispívá k chytřejšímu řešení a pracuje s velkým množstvím obsahu.
Virtuální realita a metaverzum dobývají prostor
Trh s virtuální realitou roste. Podle předpovědi společnosti Deloitte by měl v roce 2023 v tržbách vygenerovat 7 miliard USD, což je o 50 % více než loni. Virtuální realita zdaleka již není jen záležitostí herního průmyslu, ale dostává se i do aplikací. Značky ji začaly objevovat také v metaverzu – své virtuální světy v něm budují například Nike, T-Mobile nebo Gucci. Růst VR potáhnou také stále zlepšující se technologie.
Krátká videa získávají na oblibě
Obliba krátkých videí roste. Lidé je rádi sledují na TikToku i na Instagramu v rámci formátu Reels, z 80 % na mobilních telefonech. Podle průzkumu společnosti Wyzowl tráví průměrný internetový uživatel sledováním videoobsahu až 19 hodin týdně, pro značky jsou tak krátká videa příležitostí. Při jejich tvorbě je nutné brát v potaz stále zkracující se dobu udržení pozornosti.
Spotřebitelé jsou čím dál náročnější
Dnes jsou očekávání spotřebitelů vyšší než kdykoliv předtím. Jejich uživatelská zkušenost musí být bezchybná. Jak upozorňuje firma Adobe, i sebelepší obsah zanikne, pokud k němu povede špatná cesta. Z toho vyplývá, že si marketéři musí dát záležet na rychlosti načítání webu, jeho mobilní verzi, kvalitě obrazového materiálu či stylu, jakým je obsah zpracován. Svou roli hraje i personalizace.
Jasná a krátká sdělení jsou klíčem k úspěchu
V souvislosti se zkracující se dobou, po kterou jsou lidé schopni udržet pozornost, je potřeba promýšlet do detailu marketingové sdělení. Musí být krátké a jasné. Zároveň je potřeba, aby spotřebitelé necítili mezi sebou a značkou jakoukoliv bariéru. Proto se doporučuje zdržet se obchodně laděného obsahu, netlačit prodejně moc na pilu a být k lidem maximálně otevřený a transparentní. Vyplácí se obsah, který myslí v prvé řadě na lidi a jejich potřeby, který jim pomáhá a je pro ně užitečný. Až 94 % spotřebitelů je totiž ke značkám, které k nim promlouvají otevřeně a na nic si nehrají, loajálnější a tři čtvrtiny jsou za ně ochotny zaplatit více. Značkám k této komunikaci může významně pomoci zapojení influencerů.
Podcasty dominují, ale prostor si dobývá i živé audio
Podcasty stále rostou. Jen v USA si tamní spotřebitelé poslechli v roce 2021 15 miliard hodin podcastů. A ukazuje se, že je to nejen zábava, ale i velmi efektivní způsob, jak zvýšit prodeje – podle průzkumu si až 60 % posluchačů vyhledá po poslechu produkt, který byl v podcastu zmíněn. I v tomto případě platí, že je lepší spíše nabízet užitečné informace či zábavu, než jen prodávat. Marketéři však musí být i v oblasti audio formátů na pozoru, protože se pomalu, ale jistě začínají prosazovat i tzv. živé audio, a to například v rámci Twitter Spaces či na platformách jako Clubhouse a Discord.
Zaměstnanci jako advokáti značky
Značky si čím dál víc uvědomují, jakou roli sehrávají v budování jejich reputace samotní zaměstnanci. Síla jejich osobních profilů na sociálních sítích tkví v efektivnosti a jejich komunikace vyznívá autentičtěji než na firemních profilech, a to zejména v B2B marketingu.
LinkedIn se stává významným reklamním kanálem
Profesní sociální síť LinkedIn roste již několik let, ale nedávno zaznamenala rekordní růst i engagement. Očekává se, že v následujících dvou letech do ní půjde 25 % reklamních investic v B2B marketingu. Firmy by měly této příležitosti využít.
Social commerce má před sebou budoucnost
Nakupování se postupně přesouvá na sociální sítě. Společnost Deloitte předpovídá, že jen v roce 2023 přesáhnou prodeje zboží a služeb přes sociální sítě hranici jedné miliardy amerických dolarů, což představuje o 25 % více než loni, kdy tímto způsobem nakoupily dvě miliardy lidí. V této oblasti hrají významnou roli influenceři, kteří ovlivňují nákupní rozhodování zejména generace Z a mileniálů.
Na scénu přichází AVOD
Streamovací videoslužby, které své obchodní modely doposud stavěly na předplatném bez reklam, začínají uvádět AVOD (Advertising Video On Demand), tedy možnost levnější varianty s reklamou. Společnost Deloitte předpokládá, že do konce příštího roku ji budou nabízet na rozvinutých trzích všichni větší hráči a do konce roku 2024 představí polovina poskytovatelů i bezplatnou streamovací službu, jež bude stát na příjmech z reklamy úplně (tzv. FAST). Do roku 2030 by pak měla být většina předplacených online video služeb částečně či zcela financována z reklamy.
-stk-