Nejznámějším českým influencerem je stále Kovy
Na špici popularity českých influencerů se drží Kovy, Leoš Mareš a Nikol Leitgeb, dříve Štíbrová.
Mezi nejoblíbenější české influencery i nadále patří Kovy, Leoš Mareš a Nikol Leitgeb, dříve Štíbrová. Do první desítky se však v minulém roce probojovaly i nové tváře, ukazuje to Influencer monitor Centra marketingového výzkumu a tržních analýz Fakulty podnikohospodářské VŠE.
První dva jmenovaní se zatím objevily mezi nejčastěji spontánně vybavovanými influencery ve všech šesti výzkumných vlnách, které doposud každý půlrok proběhly, vždy na vzorku přesahující 400 respondentů. „Ty lze tedy považovat za dva nejstabilnější a nejznámější české influencery,“ říká Radek Tahal, autor Influencer monitoru, který působí na Katedře marketingu Fakulty podnikohospodářské VŠE.
V poslední vlně však došlo ke změně v první pětici. Na čtvrtém místě se zařadila Sugar Denny, na pátém TMBK, kteří tak přeskočili Petra Máru a Annu Šulcovou. Celkově respondenti spontánně uváděli v každé vlně mezi 135 a 196 influencery.
Pokud je sledována spontánní výbavnost bez ohledu na pořadí, pak jsou nejznámějšími českými influencery Kovy, Leoš Mareš, Nikol Leitgeb, Kazma, Anna Šulcová, Petr Mára nebo Jirka Král. „Zajímavými osobnostmi jsou z tohoto hlediska TMBK a Sugar Denny, jejichž známost v průběhu roku 2022 významně vzrostla. Dlouhodobě také roste známost Petra Máry nebo Adama Kajumi, který je nejoblíbenějším influencerem na sociální síti TikTok. V posledních vlnách šetření naopak klesalo spontánního vybavení u Leoše Mareše,“ doplňuje Tahal.
Pokud jde o oblíbenost nejvýznamnějších českých influencerů, jako nejvíce „okoukaného“ influencera hodnotili respondenti Annu Šulcovou. V jejím případě 23 % respondentů uvedlo, že by ji chtělo vídat méně často. Oproti předposlední vlně ale nejde o nijak výrazné číslo. Na jaře loňského roku si přálo 73 % respondentů vídat méně často Adama Kajumi, který v poslední vlně z první desítky nejznámějších influencerů vypadl. Naopak častěji by nejvíce respondentů ocenilo vídat Kovyho (33 %), TMBK a Sugar Denny (oba 32 %).
Výzkum se zaměřil také na to, jaká sociální média mladí Češi nejčastěji aktuálně využívají. V posledních třech letech je na špici stále stabilně Facebook, Instagram a YouTube. V poslední vlně Facebook a Instagram využívalo 97 a 96 % respondentů, YouTube klesl na 85 %. Influencery ovšem mladí Češi sledují primárně na YouTube a na Instagramu. Ostatní sociální média jsou mladými Čechy využívána s velkým odstupem. Na čtvrté místo se dostal TikTok (38 %), který byl v Influencer monitoru z jara 2022 na 6. místě až za Twitterem a Pinterestem. Poslední dvě jmenované sítě využívá 32 a 29 % dotazovaných. „Z dynamického růstu oblíbenosti TIkToku v posledních vlnách Influencer monitoru lze vyvozovat, že jeho popularita bude nadále růst,” předpokládá Tahal.
-stk-