Prezidentské volby jsou více než jiné volby soubojem komunikačních dovedností. S ohledem na prezidentské pravomoci je volební program spíše v rovině názoru na věc a vlivu, respektive ovlivňování ostatních politických aktérů, než v rovině reálné možnosti program naplňovat. Kandidát musí zaujmout, přinést to, co od prezidenta očekává veřejnost a získat hlasy. Přesvědčit nás všechny, že on je tím pravým.
Za oběma kandidáty stojí profesionální týmy věnující se komunikaci, vystupování, sebeprezentaci, taktice. Profesní organizace PR Klub sestavila základní výčet předností a slabin obou prezidentských kandidátů v oblasti komunikace a prezentace.
Komunikační přednosti a slabiny prezidentských kandidátů
|
Petr Pavel |
Andrej Babiš |
Přednosti |
1. Rozhodnost – jako voják má vystupování pevné, zásadové, zodpovědné
2. Klid – nepropadá panice, nenechá se ničím rozhodit
3. Korektnost – komunikačně včasně a otevřeně hovořil o své komunistické minulosti
4. Podpora známých tváří, byznysové sféry a elit – může do kampaně zapojit řadu veřejně známých osobností, které mu věří
5. Vzhled – prototyp ochránce, nikoli však spasitele. Evokuje zastání a pevný, konzistentní postoj, který evokuje stabilitu a soudržnost
|
1. Aktivita – je to on, kdo v kampani nastoluje témata, je povětšinou tím prvním a tím získává i mediální prostor (ať už pozitivní, či negativní)
2. Jednoduchost – přes absenci strukturovaného plynulého projevu jsou sdělení srozumitelná všem bez rozdílu věku
3. Emoce – každý jeho projev je autentický, živý, nenechá publikum v klidu
4. Tým – další výrazné tváře hnutí ANO aktivně podporují svého šéfa, vystupují v médiích, na mítincích, komunikace je tak širší
5. Známost – je v politice dlouho a je široce známý
|
Slabiny |
1. Strohost – stručná krátká vyjádření během kampaně mohou někoho oslovit, ale otevírají soupeři další prostor k uchopení
2. Zázemí – nestojí za ním žádná silná strana, která by mu pomáhala s komunikací
3. Obratnost - dosud nepůsobil v dennodenní politice, neabsolvoval stovky politických diskuzí
4. Regiony – dosud se mu nepodařilo komunikačně dostat mimo velká města, neaktivizoval regionální podporovatele. Ústí nad Labem je první vlaštovkou změny v přístupu.
5. Tým – nepředstavil výrazněji expertní tým, který mu radí v klíčových oblastech
|
1. Agresivita – strhává pozornost, ale v Česku je post prezidenta spojený od dob Masaryka s důstojností
2. Bez spojenců – za dobu působení v politice si vytvořil jen opozici vůči své osobě
3. Bez podpory elit – minimum českých elit se dnes staví na jeho podporu
4. Minulost – témata komunistické minulosti, svazky StB, Čapí hnízdo a další kauzy ho budou provázet už navždy i přes soudní výhry
5. Nedůvěra – vzbuzuje pochybnosti, jaké jsou jeho opravdové zájmy, zda nejde jen o ty osobní |
-stk-