Prohlížeč Bing má využívat umělou inteligenci ChatGPT
Microsoft věří, že získá před Googlem konkurenční výhodu díky populárnímu modulu umělé inteligence. ChatGPT dokáže zodpovědět téměř jakoukoliv otázku. Stále má ale svá omezení.
Je to jeden z nejvýraznějších technologických trendů posledních dvanácti měsíců. Co zatím sloužilo v první řadě jako zdroj zábavy pro nejrůznější hračičky, může už brzy získat solidní korporátní využití. A ovlivnit konkurenční boj mezi největšími světovými firmami. Podle zdrojů portálu The Information se Microsoft chystá spustit vylepšenou verzi svého internetového vyhledávače Bing, která by měla využívat sílu ChatGPT. Na některé zadané dotazy by odpovídala přímo umělá inteligence namísto toho, aby vyhledávač naservíroval uživateli seznam odkazů na relevantní webové stránky. Microsoft údajně věří, že by novinku mohl nasadit ještě před koncem března. Podle The Information doufá, že by vylepšení pomohlo Bingu zvýšit jeho titěrný tržní podíl na úkor dominantního Googlu. Do firmy OpenAI, tvůrce ChatGPT, investoval Microsoft v minulosti miliardu dolarů. Oficiálně své plány zatím komentovat nechce.
Z dosavadních útržků informací a postojů zainteresovaných společností ale plyne, že uživatelský zážitek z používání Bingu nové generace by alespoň zpočátku nemusel být na první pohled zásadně odlišný od Googlu. Ten nyní na dotazy typu „kdo je prezident USA“ zobrazuje poměrně bohatou podstránku zakomponovanou přímo do výsledků vyhledávání. Dotazující tedy nemusí klikat na žádný odkaz, aby získal požadovanou odpověď. Podobně Google reaguje i na klíčová slova typu „recepty z cukety“, kdy shrnuje obsah konkrétního gastronomického webu.
Jak si umělá inteligence (ne)věří
Provozovatelé vyhledávačů ale zatím podle všeho moc dobře vědí, proč chtějí ChatGPT či její obdobu integrovat do svých produktů jen velmi postupnými kroky. „Bylo by chybou v tuhle chvíli svěřovat ChatGPT jakoukoliv důležitou úlohu a na umělou inteligenci spoléhat,“ tweetoval šéf OpenAI Sam Altman. Umělou inteligenci limituje mimo jiné rozsah jejích faktických znalostí, které jsou aktuální pro rok 2021. I to je podle informací CNBC důvod, proč Google údajně vnímá využívání této a podobných inovací coby možný zdroj reputačního rizika. Narozdíl od start-upu si prý velká firma tak snadno netroufne spojovat své renomé s kvalitou odpovědí své umělé inteligence. „Konkrétně u ChatGPT stále přetrvává problém, že nerozeznává mezi pravdou a lží. Dokáže během okamžiku dát dohromady třeba zajímavý příběh, to ano. Hodí se proto vnímat ChatGPT jako generátor nápadů,“ uvedl pro Yahoo Finance někdejší manažer reklamní divize Googlu Sridhar Ramaswamy, v současnosti šéf softwarové společnosti Neeva. Pro zajímavost, takto vidí svou budoucnost coby možného konkurenta Googlu samotná ChatGPT: „Je velmi nepravděpodobné, aby během pěti let nějaký nový vyhledávač získal dominantní pozici na úkor Googlu. Pokud jde o mne, nemám možnost surfovat internetem nebo mít přístup k novým informacím. Nedokážu tedy udržet krok s aktuálním děním. Proto není pravděpodobné, abych během pěti let dokázala nahradit Google coby zdroj informací a vědomostí o světě.“
I přes tato známá omezení ChatGPT ale spustili manažeři Googlu poplach s cílem mobilizovat své vývojáře, aby firma zvládla čelit konkurenci ze strany umělé inteligence, informoval list New York Times. Do pohotovosti by se ale nejspíš mělo uvést mnohem více společností i profesionálů. ChatGPT může teoreticky konkurovat každému, kdo vyvíjí nějakou duševní činnost. Nehledě na to, jak moc tvůrčí taková činnost je. Umělá inteligence umí veršovat, psát eseje, programové kódy, popisky webu, newslettery, blogové příspěvky… Lepší fungování vyhledávačů nakonec bude možná jen to nejméně zajímavé využití ChatGPT.
-riv-