Disney+ cílí na zisk v roce 2024, přehodnotí strategie

pátek, 10. února 2023, 08:50 TV, Internet & Mobil MediaGuru

Staronový CEO Bob Iger chce streamovací službu Disney+ dostat do zisku do konce roku 2024 a podnikne proto řadu kroků. Služba navíc poprvé od startu v roce 2019 zaznamenala pokles předplatitelů.

Zdroj: Unsplash

Zdroj: Unsplash

Streamovací divize společnosti Walt Disney Company by chtěla dosáhnout ziskovosti do konce fiskálního roku 2024. Po opětovném příchodu Boba Igera do vedení firmy loni v listopadu plánuje proto několik kroků včetně přehodnocení strategie i prozkoumání postavení Disney+ na nových trzích. V hovoru s investory po oznámení kvartálních výsledků o tom mluvil CEO firmy Bob Iger. Dodal, že posun streamovací divize do zisku je jeho hlavní prioritou. Na český trh vstoupil Disney+ v polovině loňského června. 

„Naše současné prognózy naznačují, že Disney+ dosáhne ziskovosti do konce fiskálního roku 2024 a dosažení toho zůstává naším cílem. Od svého návratu jsem analyzoval všechny aspekty streamingového byznysu, abych zjistil, jak dosáhnout ziskovosti a růstu,“ sdělil Iger. Dodal, že s ohledem na tento cíl se firma ještě víc zaměří na své klíčové značky a franšízy, které přinášejí trvale vyšší výnosy. Chce také „přehodnotit“ všechny trhy, na které Disney+ vstoupil a určit „správnou rovnováhu mezi globálním a lokálním obsahem“. Upravovat se bude také cenová strategie a pozornost se zaměří i na marketingové aktivity včetně „programového marketingu“. V hledáčku bude i optimální nastavení prodeje reklamy.  

Disney+ ke konci roku 2022 celkově vykázal 162 mil. předplatitelů, což bylo o 1 % méně než ke konci září 2022 (tedy v předešlém vykazovaném čtvrtletí). Jde o vůbec první pokles od startu Disney+ v roce 2019. Důvodem je především 6% pokles předplatitelů Disney+ Hotstar (operující v indickém regionu). Na domácím americkém trhu i na mezinárodním trhu byl Disney+ mezikvartálně stabilní, resp. s mírným navýšením (o 1-2 %). O 2 % se také zvýšil počet předplatitelů dalších SVOD služeb společnosti – Hulu na 48 mil. a ESPN+ na 25 milionů.

Výnosy streamovací divize se meziročně ve fiskálním období prvního čtvrtletí 2023 meziročně zvýšily o 13 % na 7,3 mld. USD, ale vzrostla i provozní ztráta na 1,1 mld. USD. Za ní stojí především vyšší náklady na Disney+ a pokles Hulu, který byl částečně vyvážen zlepšenými výsledky ESPN+. „Výsledky Disney+ odrážejí vyšší náklady na programování a produkci a zvýšené náklady na technologie. Částečně byly kompenzované vyššími příjmy z předplatného a poklesem marketingových nákladů,“ vysvětlil investorům Iger.

Firma zároveň očekává, že v letošním roce může být příliv předplatitelů ovlivněn zvýšením ceny předplatného Disney+ na americkém trhu. To by se mohlo projevit slabším přírůstkem ve druhém čtvrtletí, ke konci fiskálního roku ale Disney+ očekává vyšší dynamiku. Disney+ podobně jako Netflix zavedl v prosinci 2022 verzi nižšího předplatného s reklamou. Zatím ale firma neoznámila konkrétní výsledky, naznačila pouze, že je s uvedením této verze spokojená a významnější vliv na reklamní výnosy očekává až v závěru roku.

Disney+ je českým předplatitelům k dispozici od června 2022. Podle zaváděcího výzkumu ATO-Nielsen Amdosphere, který má MediaGuru.cz k dispozici, si Disney+ v posledním čtvrtletí 2022 předplácelo cca 5 % českých domácností, což je odhadem asi 0,5 mil. předplatitelů.

Součástí opatření, která mají vést k ziskovosti streamovací divize Walt Disney, bude i propuštění sedmi tisíc zaměstnanců s cílem ušetřit 5,5 mld. USD. Walt Disney začátkem října zaměstnával asi 220 tisíc lidí, z nich okolo 166 tisíc ve Spojených státech. Rušení pracovních míst se tak dotkne asi tří procent z celkového počtu zaměstnanců. Společnost čeká také reorganizace, během níž se rozdělí na tři části. První bude zaměřená na zábavu a bude pod ní spadat film, televize a streamovaní, ve druhé divizi bude sportovní kabelová a satelitní televize ESPN, ve třetí pak zábavní parky Disney a produkty s nimi související.

-mav-