Estetizace dat může přinést zcela nové úhly pohledu

sobota, 25. února 2023, 08:10 Marketing MediaGuru

Trend estetizace dat s sebou v posledních letech přináší i zajímavé možnosti pro marketing.

Zdroj: T-Mobile

Zdroj: T-Mobile

Vytvořit ze shluku dat něco krásného či zajímavého. Například přetavit městská data do podmanivé velkoplošné projekce, údaje o vymírání jednotlivých živočišných druhů do obrázků, které vedou k zamyšlení, nebo real-time data z běžeckého závodu do uměleckého díla. Trend estetizace dat v posledních letech sílí a ukazuje, že zajímavý může být i pro marketingovou komunikaci. 

Experimenty estetizující data se již nějakou dobu objevují v umění. Na pražském Signal festivalu bylo například představeno dílo Prague Dreams od umělce Refika Anadola, jenž z dat z pražských ulic vytvořil pomocí algoritmu strojového učení velkoplošnou projekci pro CAMP. 

Stejně tak si svou cestu našly i v marketingové komunikaci. Před několika lety si s daty pohrála organizace World Wildlife Foundation, jež ve spolupráci s japonským designérem Mikamim Jošijukim promítla údaje o vymírání živočišných druhů do pozoruhodných vizuálů. Čím méně zástupců daný druh ještě na světě má, tím hůře rozeznatelná byla jeho fotografie. Zatímco bengálský tygr měl 2500 pixelů, nosorožec jávský jen 60.

Ukázka kampaně organizace WWF, zdroj: WWF

Ukázka kampaně organizace WWF, zdroj: WWF

Letos si s daty pohrál T-Mobile se svým agenturním kreativním týmem Ticino ze skupiny WPP, když přeměnil real-time data z Jizerské 50 v umělecké dílo. Ke zhlédnutí bylo nejen v Bedřichově, ale také před obchodním centrem Arkády Pankrác v Praze a na sociálních sítích prostřednictvím livestreamu.

Data byla sbírána přímo v Bedřichově a přenášena 5G sítí T-Mobile. Jednalo se o kombinaci dat sesbíraných přímo na trati v čase závodu, jež zahrnovala údaje o počasí a pohybu na trati, ale také geografická data a vizuální prvky naprogramovaných na základě loňského ročníku závodu.

Chtěli jsme ukázat, jaké možnosti nabízejí nejmodernější technologie a co unikátního může na základě přenosu dat vzniknout, když se do toho přidá i umělecký záměr,“ popisuje Michaela Pechanová, kreativní ředitelka týmu Ticino, a dodává: „Právě estetizací dat ze závodu jsme chtěli demonstrovat, že na vše se dá dívat různými úhly pohledu a že i zdánlivě neumělecká oblast může inspirovat, nebo dokonce spolutvořit něco vizuálně krásného.“

Dílo zhlédly podle Pechanové desítky tisíc lidí. Někdo se jen pozastavil, jiný setrval u přelévajícího se shluku dat déle. „Potěšilo nás, že kolemjdoucí i diváci se často právě s obdivem pozastavovali nad tím, jak originální forma přenosu sportovního závodu to je,“ podotýká Pechanová tím, že estetizace dat má potenciál přinést všem stranám nové úhly pohledu, ať jde o jakoukoliv oblast. Také to může různé zdánlivě nespojitelné oblasti propojovat, tak jako v našem případě sport, technologie a umění. Můžete tak zaujmout širší skupinu lidí. Naším projektem jsme přiblížili sport i těm, co by se například na závod v běhu na lyžích nikdy nedívali. Nadšencům do běžkování zase náš ,umělecký přenos’ ukázal nové pojetí jejich oblíbeného sportu,“ vysvětluje.

Při estetizaci dat záleží na tom, s jakými konkrétními daty se pracuje. V případě kampaně T-Mobile bylo důležité dbát na anonymizaci dat, jelikož bylo nakládáno s daty o pohybu jednotlivých závodníků, ze kterých se pak dále dala dopočítat například i jejich rychlost. „Největší výzvou v tom všem pro nás bylo právě vymyslet způsob, jak tato real-time data propsat do finálního díla. Je to opravdu o důkladném plánování a budování konkrétního mechanismu nejen u nás v agentuře, ale i na straně produkce, klienta a agentury Raul!, kteří se na tom všichni podíleli,“ dodává Pechanová.  

Spolu s narůstajícím množstvím dat se tak estetizace nabízí firmám jako zajímavý způsob, jak přiblížit jejich hodnotu cílovým zákazníkům, nabízet neotřelá propojení fyzického a virtuálního světa a oživit svou komunikaci.

-stk-