Jak transparentnost ovlivní nákup DOOH reklamy v budoucnu?
Digitalizace OOH reklamy znamená výrazné změny v nákupu reklamního prostoru, protože se postupně přesouvá do online prostředí.
Digitalizace OOH reklamy znamená výrazné změny v nákupu reklamního prostoru, protože se postupně přesouvá do online prostředí. To může mít zásadní dopad na to, jak inzerenti a provozovatelé ploch budou nakupovat a prodávat reklamní prostor. O tom, jaký má tento přerod význam pro obě strany, píše Richard Němec z Vision Thing.
Nikoliv za měsíc, ale za několik desítek vteřin se na digitálním billboardu objeví nové reklamní sdělení. Přístup, který dobře známe v online reklamě, se postupně dostává „mimo domov”, resp. do OOH (out-of-home) reklamního prostředí, a to díky digitalizaci. Podle Richarda Němce, CEO společnosti Vision Thing, je čas, aby se OOH reklama stala dospělou jako je tomu v případě online inzerce. „Když DOOH (pozn. digital out-of-home) začínala, fungoval nákup reklamního prostoru stejně, jako tomu bylo v začátcích online reklamy. Problémem je, že se tento model drží dodnes - nákup balíčků s odhadem publika. Online reklama je již na vyšší úrovni, a je důležité, aby se i OOH reklama posunula vpřed s technologiemi, které má k dispozici, jako je například programatický nákup,” upřesňuje CEO Vision Thingu.
Programatický způsob nákupu display reklamy v online prostředí dnes tvoří majoritu, resp. 65 % (zdroj: SPIR 3/2022). Díky němu mají inzerenti a agentury možnost vlastní správy kampaní, výdaje i cílení pod kontrolou a také dostanou detailní a přesné výsledky. Vydavatelé naopak získali nové zdroje příjmů a lepší výtěžnost svého reklamního prostoru. „Stejně tak uvažujeme i v případě DOOH, kde provozujeme reklamní síť. S technologií programatického nákupu jsme zároveň nasadili inteligentní kamery, které pomohou s přesným měřením osloveného publika, což je pro inzerenty velmi důležitým a žádaným prvkem. Naopak provozovatelé ploch získají další reklamní poptávku, automatizovanou cestou,” vysvětluje Richard Němec.
Společným jmenovatelem má však být transparentnost. V online prostředí se v poslední době na ni klade velký důraz. Inzerenti požadují vědět, kde a kdy se jejich reklamní sdělení zobrazují a zda skutečně osloví dané publikum, a to za transparentní a férové ceny. Richard Němec si však myslí, že pro provozovatele ploch je transparentní přístup je příležitostí, nikoliv hrozbou. „Provozovatelé musí vzít za své, že staré modely OOH již zanedlouho přestanou fungovat a nahradí je modely, které dnes fungují na internetu. Online inzerce je obrovským kusem v koláči všech reklamních výdajů. Pokud to provozovatelé ploch pochopí, dostanou se pomocí automatizace jednodušeji k novým inzerentům a vytěží ze svých ploch mnohem více,” vysvětluje Richard Němec.
Jediné, co na oplátku za to online inzerenti z řad agentur chtějí, je dostatečně transparentní způsob nákupu a měření výsledků kampaní. Tak mohou přesvědčit své klienty, že DOOH má pro ně význam. Toto otevřené a transparentní prostředí bude základem pro růst celého odvětví.
Autor textu: Richard Němec, Vision Thing