Meta experimentuje s obdobou newsletterů
Na Instagramu, Facebooku i WhatsAppu by měly fungovat formáty připomínající newslettery, Meta hledá i nový prostor pro reklamu.
Meta chystá několik výrazných vylepšení chatovacích funkcí Facebooku, Instagramu i WhatsAppu. Poslední dobou neprezentuje firma Marka Zuckerberga tolik novinek z metaverza, o to více se ale zaměřuje na své současné služby. Pro zadavatele reklamy jsou v tomto ohledu zajímavá zjištění některých uživatelů Twitteru, že Instagram zkouší dávat firmám možnost vkládat svou produktovou reklamu do skupinových chatů. A to způsobem, aby měli uživatelé ihned možnost si produkt objednat. Jakkoliv jde zatím jen o oficiálně nepotvrzený informační střep, dává smysl v kontextu dalších kroků Mety.
Minulý týden začal Instagram s nasazováním novinky jménem Channels, která jen dokládá snahu firmy donutit uživatele k většímu počtu interakcí. Byť v případě Channels, jak název napovídá, má být komunikační tok jednostranný: jde o způsob, jak z jednoho místa komunikovat s vyšším množstvím osob naráz. Publikum může reagovat jen v omezené míře, například hlasováním v anketách. Správci jednotlivých „channels“ budou mít k dispozici různorodou paletu nástrojů k zaujmutí diváků: text, fotografie, video či hlasové nahrávky.
V praxi předvedl novinku sám Mark Zuckerberg, který ji tímto způsobem oznámil. O jejím reklamním potenciálu pomlčel. Není však těžké si představit, že pokud by Meta nasazovala inzerci do skupinových chatů, nemuselo by pro firmu být složité stejný typ reklamy vkládat i do „kanálů“.
Díky Channels získají uživatelé údajně šanci poznat trochu blíž své oblíbené osobnosti, které tímto mohou publikum pozvat do virtuálního „zákulisí“. Kromě toho jde o další potenciální zdroj výdělku: lze vytvořit kanál určený jen předplatitelům. Zuckerberg, respektive jeho firma, podrobněji výhody nového formátu nespecifikovala. Snadno lze tedy propadnout pochybnostem, zda se bude nový formát nějak zásadněji lišit od dosavadních způsobů komunikace s publikem na sociální síti. Právě k „utužování vztahu s diváky“ či „pohledům do zákulisí“ začalo tolik osobností intenzivně využívat Instagram jako takový.
Meta, největší vydavatel newsletterů?
Instagramové a facebookové kanály svým principem připomínají momentálně čím dál populárnější newslettery. Meta se zřejmě rozhodla trendu přizpůsobit všechny svoje hlavní aplikace. Pokud jsou informace v oboru důvěryhodného portálu WABetaInfo správné, pak by mohla v čistě konverzační aplikaci přibýt funkce takzvaných soukromých newsletterů. Jejich výhodou má být prakticky neomezený dosah na rozdíl od skupinových whatsappových chatů. Přívlastek privátní má znamenat, že nikdo z uživatelových kontaktů nebude moci zjistit, které newslettery sleduje. Novinka zatím podle WABetaInfo nevstoupila ani do fáze betatestování, to však nezabránilo TechCrunchi spekulovat nad jejím potenciálem. „WhatsApp denně používá na dvě miliardy lidí. I kdyby jen malá část z nich měla zájem o newslettery, aplikace by se mohla během jednoho měsíce stát největší platformou pro tento formát,“ napsal TechCrunch s tím, že by funkci mohly s nadějí vyhlížet i firmy.
WhatsAppové newslettery by jim prý eventuálně pomohly s oslovením většího publika než s pomocí e-mailu. I v tomto případě ale vyvstává škarohlídská poznámka: kdo chce číst nebo publikovat newslettery, už dávno tak může činit prostřednictvím populárních projektů typu Substack. Proč s tím čekat na WhatsApp? Bez ohledu na další směřování aplikace je ale téma marketingového vytěžení newsletterů aktuální a Meta podle všeho hledá způsob, jak tento i jemu podobné formáty inzertně vytěžit.
-riv-