Poslech podcastů roste, přibývají i reklamní formáty
Podle dat platforem Podcasty,cz a Spotify se poslechovost podcastů na českém trhu loni významně zvýšila.
Počet podcastů se v Česku stále zvyšuje a s tím narůstá i jejich poslechovost. Ukazují to data z platforem Podcasty.cz a Spotify. Ty patří k těm, kde lze podcasty sledovat. Mezi další se řadí například Apple Podcasts, Google Podcasts, Android Player nebo Windows Phone.
„Podcasty si alespoň jedenkrát týdně pustí přes milion českých uživatelů Spotify. V minulém roce jsme zaznamenali celkově nárůst o 126 %, což byl největší skok od doby, kdy je možné na Spotify poslouchat podcasty,“ říká Oldřich Kratochvíl, Spotify Regional Lead (CZ, SK, HU) ze společnosti Httpool.
Nejvíce se v Česku podcasty poslouchají v době od 07:00 do 09:00 a od 17:00 do 19:00. Největší podíl patří na Spotify podcastům z kategorií zábava, komedie a volný čas. Na druhém místě jsou velmi blízko zastoupené kategorie společnost a kultura a životní styl & zdraví a na třetím místě se umisťují zpravodajské podcasty. K nejposlouchanějším zpravodajským podcastům na Spotify se pak loni zařadily Deník N, Vinohradská 12 a 5:59.
Top 10 zpravodajských podcastů v Česku na Spotify v roce 2022
- Studio N – od Deníku N
- Vinohradská 12 - od Českého rozhlasu
- 5:59 – od Seznam.cz
- Týdeník Respekt – od Economie
- Vlevo dole – od Seznam.cz
- Prostor X – od Czech News Center
- Prohnilí – od Seznam.cz
- Kecy a Politika – za kterým stojí autoři Bohumil Pečínka a Petros Michopulos
- Ptám se já – od Seznam.cz
- České podsvětí – od Seznam.cz
Právě zpravodajské podcasty teď přibývají rychleji, všímá si Hana Němečková, šéfeditorka podcastů a newsletterů Seznam Zpráv. „Zpravodajské podcasty měly oproti těm zábavným v uvádění na trh zpoždění. V poslední době se jich ale na trhu vyrojila celá řada. Pro uživatele nabízejí vhodnou alternativu pro konzumaci zpravodajství v době, kdy jsou na cestách nebo když třeba sportují,“ přibližuje. Například poslechy audia Seznam Zpráv vzrostly loni meziročně o 152 % přehrání.
Zvýšená poslechovost se začíná odrážet i na vyšších příjmech online audio reklamy. „Audio v různých podobách zažívá poslední roky velkou renesanci a audio reklamě se daří i u nás na Seznamu. Naše příjmy z online audio reklamy loni meziročně vzrostly o 436 %. Obchodně reagujeme na nové trendy, ale nezatracujeme ani klasickou a osvědčenou formu audia, proto v našem inzertním balíčku Seznam Cross Audio kombinujeme tradiční audio na našich FM stanicích s digitálním audiem, kde dokážeme z audio kampaní dostat maximum a doměřit zásah,“ říká Tereza Marková, Key account managerka senior rádia Expres FM a Classic Praha, která patří společnosti Seznam.cz.
Možností jsou pro klienty i podcasty na míru. Novinkou je také v nabídce Seznamu inzertní nativní formát Seznam Talks pro komerční partnery, ve kterém lze psaný text kombinovat například i s audiem. Témata článků Seznam Talks se odvíjejí od rozhovoru s osobností, start-upistou, manažerkou nebo podnikatelem. Formát se tak přibližuje redakčním článkům na Seznam Zprávách, kde bude vycházet. „I proto je pro nás klíčové najít značky, které budou mít odvahu a chuť otevírat témata, která rezonují. Třeba i ta celospolečenská, jako je finanční gramotnost nebo udržitelné podnikání, která hýbou i byznysem,“ popisuje Kristýna Dlasková, Content Lead ze Seznam Brand Studia.
-mav-