Prodej deníků se loni snížil o více než desetinu
Loňský rok nepřinesl změnu trendu v prodeji tuzemských novin. Každý den se jich prodalo více než 400 tisíc, o zhruba 50 tisíc méně než o rok dříve.
V loňském roce v průměru každý den prodalo 404,5 tisíc kusů deníků, což bylo o 11 % méně než v roce 2021. Nejprodávanějším deníkem byl i loni Blesk (Czech News Center), který jako jediný prodává více než sto tisíc výtisků denně. Žádný z deníků si loni meziročně nepolepšil. Ukazují to data Kanceláře ověřování nákladů tisku ABC ČR.
Stejně jako v předešlých letech se více snížil pultový prodej než předplatné. Meziroční snížení u prvně jmenovaného překročilo 14 %. Předplatné bylo nižší o necelou desetinu. Loňské výsledky tak nevybočují z trendu posledních let.
Vedle souhrnného prodaného nákladu, pultového prodeje a předplatného se především deníky Hospodářské noviny a MF Dnes opírají také o tzv. elektronickou verzi (EV1). Ta v případě HN představuje v průměru 14 tisíc denně a překračuje tak úroveň předplatného a pultového prodeje. V případě MF Dnes se elektronická verze loni podílela v průměru na 10 tis. prodaných kusech denně.
Největší podíl na prodaném nákladu mají pultové prodeje.
Průměrný prodaný náklad (ks), 2022
deník | prodaný náklad 2022 | meziroční změna (%) |
Blesk | 115 483 | -13,6 |
MF Dnes | 80 224 | -8,4 |
Deník | 65 524 | -11,7 |
Právo | 48 786 | -10,3 |
Aha! | 27 608 | -14,5 |
Hospodářské noviny | 26 282 | -6,0 |
Lidové noviny | 22 335 | -7,3 |
Sport | 18 228 | -17,2 |
celkem | 404 469 | -11,3 |
Průměrný pultový prodej (ks), 2022
deník | pultový prodej 2022 | meziroční změna (%) |
Blesk | 97 196 | -14,7 |
Aha! | 26 092 | -15,1 |
Právo | 25 882 | -12,5 |
MF Dnes | 21 614 | -13,7 |
Deník | 15 879 | -12,8 |
Sport | 13 496 | -13,9 |
Lidové noviny | 5 172 | -12,6 |
Hospodářské noviny | 1 536 | -16,1 |
celkem | 206 867 | -14,2 |
Průměrné předplatné (ks), 2022
deník | předplatné 2022 | meziroční změna (%) |
Deník | 49 402 | -9,40 |
MF Dnes | 44 912 | -9,24 |
Právo | 21 364 | -8,73 |
Lidové noviny | 10 400 | -9,10 |
Blesk | 10 301 | -5,36 |
Hospodářské noviny | 9 737 | -12,55 |
Sport | 2 958 | -4,91 |
Aha! | 718 | 1,17 |
celkem | 149 792 | -9,05 |
Elektronická verze (ks), 2022
deník | elektronická verze (EV1) | meziroční změna (%) |
Aha! | 0 | na |
Blesk | 864 | -40,2 |
Deník | 192 | -85,9 |
Hospodářské noviny | 14 002 | -2,0 |
Lidové noviny | 5 807 | -3,7 |
MF Dnes | 10 174 | 0,1 |
Právo | 0 | na |
Sport | 964 | -60,4 |
celkem | 32 003 | -10,4 |
Z pohledu vydavatelů deníků dosahuje největšího podílu na celkovém prodaném nákladu společnost Czech News Center (Blesk, Aha!, Sport) s 40 %. Druhou nejsilnější je Mafra (MF Dnes, Lidové noviny) a k trojici nejsilnějších se řadí také Vltava Labe Media (regionální tituly Deník).
Podíl typů prodeje na celkovém PN, 2022
Podíl vydavatelů deníků na PN 2022
-mav-