Prodej deníků se loni snížil o více než desetinu

pondělí, 6. února 2023, 13:35 Tisk MediaGuru

Loňský rok nepřinesl změnu trendu v prodeji tuzemských novin. Každý den se jich prodalo více než 400 tisíc, o zhruba 50 tisíc méně než o rok dříve.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

V loňském roce v průměru každý den prodalo 404,5 tisíc kusů deníků, což bylo o 11 % méně než v roce 2021. Nejprodávanějším deníkem byl i loni Blesk (Czech News Center), který jako jediný prodává více než sto tisíc výtisků denně. Žádný z deníků si loni meziročně nepolepšil. Ukazují to data Kanceláře ověřování nákladů tisku ABC ČR.

Stejně jako v předešlých letech se více snížil pultový prodej než předplatné. Meziroční snížení u prvně jmenovaného překročilo 14 %. Předplatné bylo nižší o necelou desetinu. Loňské výsledky tak nevybočují z trendu posledních let.

Vedle souhrnného prodaného nákladu, pultového prodeje a předplatného se především deníky Hospodářské noviny a MF Dnes opírají také o tzv. elektronickou verzi (EV1). Ta v případě HN představuje v průměru 14 tisíc denně a překračuje tak úroveň předplatného a pultového prodeje. V případě MF Dnes se elektronická verze loni podílela v průměru na 10 tis. prodaných kusech denně.

Největší podíl na prodaném nákladu mají pultové prodeje.

Průměrný prodaný náklad (ks), 2022

deník prodaný náklad 2022 meziroční změna (%)
Blesk 115 483 -13,6
MF Dnes 80 224 -8,4
Deník 65 524 -11,7
Právo 48 786 -10,3
Aha! 27 608 -14,5
Hospodářské noviny 26 282 -6,0
Lidové noviny 22 335 -7,3
Sport 18 228 -17,2
celkem 404 469 -11,3

Průměrný pultový prodej (ks), 2022

deník pultový prodej 2022 meziroční změna (%)
Blesk 97 196 -14,7
Aha! 26 092 -15,1
Právo 25 882 -12,5
MF Dnes 21 614 -13,7
Deník 15 879 -12,8
Sport 13 496 -13,9
Lidové noviny 5 172 -12,6
Hospodářské noviny 1 536 -16,1
celkem 206 867 -14,2

Průměrné předplatné (ks), 2022

deník předplatné 2022 meziroční změna (%)
Deník 49 402 -9,40
MF Dnes 44 912 -9,24
Právo 21 364 -8,73
Lidové noviny 10 400 -9,10
Blesk 10 301 -5,36
Hospodářské noviny 9 737 -12,55
Sport 2 958 -4,91
Aha! 718 1,17
celkem 149 792 -9,05

Elektronická verze (ks), 2022

deník elektronická verze (EV1) meziroční změna (%)
Aha! 0 na
Blesk 864 -40,2
Deník 192 -85,9
Hospodářské noviny 14 002 -2,0
Lidové noviny 5 807 -3,7
MF Dnes 10 174 0,1
Právo 0 na
Sport 964 -60,4
celkem 32 003 -10,4

Zdroj: ABC ČR

Z pohledu vydavatelů deníků dosahuje největšího podílu na celkovém prodaném nákladu společnost Czech News Center (Blesk, Aha!, Sport) s 40 %. Druhou nejsilnější je Mafra (MF Dnes, Lidové noviny) a k trojici nejsilnějších se řadí také Vltava Labe Media (regionální tituly Deník). 

Podíl typů prodeje na celkovém PN, 2022

Zdroj: ABC ČR

Podíl vydavatelů deníků na PN 2022

Zdroj: ABC ČR

-mav-