Tvůrci Instagramu chystají zpravodajský TikTok s názvem Artifact

neděle, 5. února 2023, 08:40 Internet & Mobil MediaGuru

Vzniká nová sociální síť, která má fungovat podobně jako čínská zábavní aplikace. S tím rozdílem, že hlavni formát nebude video, ale zpravodajské články.

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Ilustrační foto, zdroj: Shutterstock

Vztahy mezi vydavatelskými domy a sociálními sítěmi čeká další zkouška, anebo jejich narovnání. Zajímavý počin ohlásili tvůrci Instagramu, Kevin Systrom a Mike Krieger, kteří tento týden zveřejnili první informace o své nové sociální síti s názvem Artifact. Jak uvádí portál The Verge, novinku lze přirovnat k TikToku, jehož algoritmy pracují se zpravodajskými články, namísto s videem. Čínská platforma prorazila se svými návykovými algoritmy, které umí uživateli doporučit lákavý obsah na míru, aniž by TikTok nutně potřeboval znát podrobnosti o jeho přátelích a sledovaných profilech.

„Na to mohu říct jen, ,Tak tohle je budoucnost sociálních médií.' Proč tak vlastně nefungují i ostatní sítě? Proč Facebook a Twitter pořád primárně vycházejí z toho, koho jejich uživatelé sledují?“ řekl Systrom. Novinku si zatím může vyzkoušet jen omezený okruh lidí. Na webové stránce projektu se lze zapsat na čekací listinu, podmínkou je ale mít americké telefonní číslo. Mezi „vyvolené“ patřili i redaktoři The Verge. Artifact podle jejich popisu funguje jako svým způsobem komunitní čítárna.

Algoritmy doporučují uživatelům články na míru a ti pak mohou o obsahu diskutovat s ostatními, posílat si soukromé zprávy nebo psát glosy k tomu, co právě přečetli. Publikovat příspěvky bez vloženého odkazu není možné. Tyto funkce jsou zatím ve stadiu beta-testování.

Memento FlashNews

Autoři Artifactu se zároveň nezdráhají veřejně ubezpečit, že nehodlají rezignovat na editorskou politiku. Údajně chtějí nabízet uživatelům jen vysoce kvalitní zprávy a ověřené informace, ať už budou pocházet od zavedených vydavatelů nebo menších titulů. Součástí aplikace se prý nestanou tvůrci obsahu, kteří nebudou splňovat kritéria kvality. Palčivou otázkou ale je, zda vůbec budou mít mediální domy zájem být součástí Artifactu. Obchodní model sítě popsal jeden z jejích tvůrců zatím jen vágně. Artifact určitě bude obsahovat reklamu, řekl Systrom. Zvažuje také uzavírání smluv s vydavateli a dohody na provizích. Pokud by aplikace dopomáhala médiím k získávání nových předplatitelů, mohla by získávat za každého nového abonenta určitý podíl, naznačil podnikatel. Určitým varováním je v tomto kontextu osud českého agregátoru zpráv FlashNews od společnosti Livesport, který na podzim po dvou letech přestal fungovat. Skončil ve ztrátě, nedosáhl plánované návštěvnosti ani tržeb.

Část vydavatelů fungování FlashNews popudilo. Nesouhlasili s přebíráním svých textů. Portál TechCrunch nicméně uvádí jednu potenciálně příznivou okolnost pro Artifact: část uživatelů Twitteru po převzetí mikroblogovací služby Elonem Muskem hledá její alternativy. Právě odkazy na zpravodajské články, diskuze o nich a aktivní přítomnost řady novinářů tvoří významnou přidanou hodnotu Twitteru. Nespokojení uživatelé by ji mohli zkusit hledat jinde. S moc jinými pozitivními okolnostmi ale v tuto chvíli Mystrom s Kriegerem zřejmě moc počítat nemohou. Artifact představili v době, kdy tržby zavedených firem v oboru klesají.

Meta tento týden oznámila, že její příjmy meziročně spadly o čtyři procenta na 32 miliard dolarů. I tak byl tento výsledek nad očekávání investorů. Výsledky zveřejnil také Snap, u jehož Snapchatu klesla průměrná tržba na jednoho uživatele. Na druhou stranu, Kriegerovi a Mystromovi se před více než 12 lety podařilo Facebooku prodat za miliardu dolarů firmu s 13 zaměstnanci – tak malý tehdy Instagram byl. Jejich úspěšná minulost snadno vzbudí naději, že když nic jiného, alespoň vydrží Artifact fungovat déle než FlashNews.

-riv-