Berlinale 2023: Festival nebo filmový trh? Film nebo TV?

čtvrtek, 2. března 2023, 14:00 TV MediaGuru

Nejlepším TV seriálem na letošním ročníku festivalu Berlinale byl vyhlášen britsko-italský seriál Dobré matky. Cena se vyhlašovala vůbec poprvé.

Dobré matky, vítěz kategorie Nejlepší TV seriál, zdroj: Berlinale

Dobré matky, vítěz kategorie Nejlepší TV seriál, zdroj: Berlinale

Mezinárodní filmový festival Berlinale se letos konal po sedmdesáté třetí. Za ta léta se postupně proměňuje. K původně soutěžní přehlídce uměleckých filmů a občasných projekcí více či méně komerčních filmů, jejichž uvedení umožní divákům a novinářům představit slavné filmařské osobností (letos byl největší hvězdou Steven Spielberg), se spolu s rozvojem filmového vyprávění v televizní dramatické tvorbě přesunuje značná část pozornosti i na TV seriály.

Ty mají na festivalu svou vlastní sekci TV Series od roku 2015. „Při výběru seriálů se soustřeďujeme na hrané seriály, které jsou natáčeny filmovým způsobem snímání, jsou vizuálně opulentní a mají vysokou produkční hodnotu. A hledáme seriály využívající nové postupy ve vyprávění příběhů,“ říká ředitelka sekce Julia Fidel. Navíc TV seriály nevyužívají jen filmový způsob vyprávění příběhu, ale i jeho estetiku, dramaturgický přístup a důsledný vývoj formátů. A v tom filmy mnohdy předčí. Kreativní vize, rozpočty a herci spolu s hlavními členy štábu už jsou u TV seriálů na stejné úrovni jako ve filmové branži.

Pokud až dosud prezentaci TV seriálů na Berlinale něco chybělo, bylo to udílení cen. To se letos změnilo a zvláštní porota vyhlásila nejlepší TV seriál, který vzešel ze sedmi pečlivě vybraných děl. Stal se jím britsko-italský seriál Dobré matky, ve kterém scénárista Stephen Butchard splétá příběhy dvou italských mimořádných žen, které brání své rodiny proti vyděračské mafii a spojí s nově jmenovanou státní zástupkyní. Porota se rozhodla po shlédnutí prvních dvou dílů, všech šest bude streamováno na Disney+ a v USA na Hulu.

Soutěž TV seriálů filmového festivalu se konala ve slavném kině ZOO Palast, kde se léta konal celý festival před stěhováním do nového paláce na Postupimském náměstí na bývalém rozhraní východního a západního Berlína. Zpět se nastěhoval červený koberec, po kterém přicházely hvězdy a důležití hosté, ovšem z TV branže. Jako filmový bratříček i TV sestra měla svůj trh v multiplexu Cinemaxx, tam se odborná veřejnost scházela i na prezentacích nových projektů evropských i zámořských vysilatelů.

Velký zájem byl o představení chystaných německy mluvených projektů, kde mě osobně upoutal koncept kriminální komedie švýcarské produkce Shining Film s názvem Tschugger. Prezentovala ho producentka Sophie Toth: „Naše produkce začínala výrobou reklam. Nevyráběli jsme je ale podle zadání velkých korporací, ale na základě našich, dost ulítlých nápadů. Vlastně v našich reklamách hráli stále stejní herci postavy podivných policistů – typického macho, jehož protihráčem byl místní rádoby supermoderní polda. Co mohli, to zkazili. Vše bylo až přehnaně stylizované, groteskní, místy až trapné, prostě úlet. A diváci se při těchto reklamách zasazených do prostředí alpské vesnice bavili a prodeje klientům rostly. Po deseti letech jsme se rozhodli zkusit stejnou metodu v TV miniserii – a ono to fungovalo! Tschugger se stal hitem ve Švýcarsku a německy mluvících zemích, druhá série se prodala v půlce Evropy, teď vyvíjíme třetí a čtvrtou sérii a zájem je slušný. Z reklam do výroby TV seriálu přešel celý produkční a tvůrčí tým včetně režiséra Davida Constantina, který koncept vytvořil s Mats Freyem.“

Na prezentaci vyvíjených německých seriálů zaujal vedle většinou současných látek, kterými jsou podobně jako u nás kriminální šarády, investigativní docuseries zkušené hambursko-berlínské společnosti Gebrüder Beetz vyvíjený spolu s Sky Studios a NBC Universal Juan Carlos. Příběh vzestupu a pádu španělského krále, který stál v čele reforem po pádu fašismu, aby po sérii finančních, sexuálních a finančních skandálů musel abdikovat, slibuje být přitažlivým docu-thrillerem.

Součástí Berlinale byl jako vždy formát prezentace vycházejících hereckých hvězd z deseti evropských zemí Shooting Stars, letos se k němu přidal obdobný panel Face to Face with German Films. Médiím a zahraničním odborníkům z film&TV branže představilo německé pro-exportní centrum German Films průřez mladých lidí z oboru – herce, scénáristy, hudební skladatelku a režiséry. Nás zaujala Alison Kuhn, která si své zatím kratší filmy píše a režíruje, v jiných filmech i hraje. Prosadila se i režií tří epizod osmé řady seriálu Druck a právě natáčí novou krimi miniserii, která bude uvedena letos na ZDF. Navíc se připravuje na režii dvou celovečerních filmů pro kina.

Autor textu: Aleš Hudský