Inflace přeje deinfluencerům, důvěra ve značky klesá

úterý, 28. března 2023, 11:10 Výzkum, Marketing MediaGuru

Trend deinfluencerů, tedy lidí, kteří odrazují druhé od nákupu té či dané značky, v kontextu inflace sílí.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Inflace stále pokračuje, což má neblahý vliv na značky. Důvěra v ně na straně spotřebitelů klesá, naopak roste počet lidí, kteří ze současné situace viní korporace a jejich hamižnost. Sílí rovněž trend tzv. deinfluencerů, tedy těch, kteří své sledující odrazují od nákupu dané značky. Vyplývá to z americké studie společnosti Catalyst ze skupiny Horizon Media. 

Korporace viní z inflace meziročně o 8 pb. více spotřebitelů – ze 44 % v roce 2022 vzrostl tento počet na letošních 52 %. Právě hamižnost korporací je v očích spotřebitelů druhým největším viníkem inflace, před ní stojí podle dotázaných už jen problémy na straně dodavatelských řetězců (69 %), za ní pak ruská invaze na Ukrajinu (44 %), nedostatek pracovních sil (42 %) a vládní výdaje (42 %)

Právě toto obviňování proměňuje i způsob, jakým lidé přistupují ke značkám. Na sociálních sítích výrazně posílil trend tzv. deinfluencerů, kteří odrazují ostatní od zbytečného utrácení a nakupování. Na TikToku na tento trend poukazuje hashtag #TikTokMadeMeBuylt, pod nímž mnozí radí svým sledujícím, jak vylepšit způsob utrácení, ušetřit a rozpoznat kvalitní výrobky. Například tiktokerka @makeupbymonicaa svým sledujícím doporučuje nejen produkty, které fungují, ale zároveň poukazuje na ty, které za to nestojí. Tiktokerka @AlyssaStephanie se zase zaměřuje na to, že odrazuje své sledující od toho, aby kupovali produkty, které teď na TikToku „letí“.

Pro značky, které tak bojují se ztrátou důvěry svých spotřebitelů, je zapotřebí, aby si udržely loajalitu svých zákazníků. Nakupující totiž více než dřív hledí na cenu. Podle průzkumu se vyplácí strategie jako transparentní komunikace o inflaci, vracení peněz spotřebitelům či záruka nenavyšování cen.

Například značka Oats Overnight se k inflaci a rostoucím obavám z ekonomické situace postavila na svých sociálních sítích tak, že začala pomocí propočítávání konkrétních případů na tabuli odpovídat na otázky ohledně cen. Přijetí na Instagramu a TikToku bylo pozitivní. Ledový čaj Arizona se zase zavázal k udržení své stávající ceny s tím, že místo jejího navyšování bude hledat úspory ve výrobních nákladech a optimalizaci svých obalů. Tweet s tímto oznámením získal na Twitteru 22 tisíc retweetů a 181 tisíc lajků. Americký řetězec rychlého občerstvení Del Taco začal od ledna nabízet speciální antiinflační menu za pět dolarů. Od té doby se zvýšila konsiderace této značky k nákupu.

Zároveň se ukazuje, že dobrou cestou je propojit značku s charitou, tedy například, že nákupem daného produktu či služby zákazník podpoří určitý charitativní projekt. I to však naráží na současné rozpoložení spotřebitelů –podle nedávného českého průzkumu agentury Ipsos pro Asociaci společenské odpovědnosti ochota tuzemských spotřebitelů připlatit si za odpovědné produkty letos poklesla, stejně tak se snížila důležitost společenské odpovědnosti firem při nákupu.

-stk-