Mastercard Obchodník roku: Vítězem kategorie inovace je COOP

středa, 29. března 2023, 15:30 Aktuality, Retail MediaGuru

Vítězem kategorie „Inovace roku – Sázka na změnu“ jubilejního 20. ročníku ocenění Mastercard Obchodník roku se stala skupina COOP.

Zdroj: Coop

Zdroj: Coop

Vítězem kategorie „Inovace roku – Sázka na změnu“ jubilejního 20. ročníku ocenění Mastercard Obchodník roku se stala skupina COOP. O vítězi v kategorii rozhodli svým hlasováním účastníci konference Retail Summit. O prvenství se utkali ve veřejné prezentaci finalisté kategorie – Albert, Ikea a skupina COOP

„Na dnešním dynamickém trhu maloobchodu jsou inovace klíčové pro udržení konkurenceschopnosti a úspěchu. Společně s odbornou porotou jsme chtěli proto vyzdvihnout jejich důležitost pro úspěšné podnikání v rámci kategorie Inovace roku – Sázka na změnu. Mezi letošními finalisty jsou projekty směřující k větší udržitelnosti i zlepšující zákaznický zážitek novými způsoby nakupování,“ uvedl Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou republiku a Slovensko. 

Princip výběru vítěze kategorie Mastercard Inovace roku – Sázka na změnu je kombinací expertního názoru a volby profesionálů z odvětví obchodu. Finalisty nominují členové odborné poroty. 

Skupina COOP na jaře 2022 otevřela první hybridní 24/7 automatickou prodejnu v Evropě a do konce roku otevřela další tři. Jedná se o technické řešení vytvořené tuzemskými firmami se zapojením Bankovní identity, která umožňuje kontrolu věku a tím neomezený prodej zboží, což je unikátem na úrovni EU. Hybridní model prodejny je vytvořen tak, aby byl zachován provoz s personálem pro tradiční zákazníky a po běžné otevírací době se prodejna přepne do bezobslužného režimu. 

Dalšími finalisty v kategorii Mastercard Inovace roku – Sázka na změnu byly Albert a Ikea.

Albert pracuje na snižování potravinových přebytků. Jejich poměr se díky skládačce aktivit již několik let pohybuje pod 1,5 % z celkového objemu. Loni Albert představil první zero food waste prodejnu v pražských Nových Butovicích. Vše začíná objednávkovým systémem, který funguje na základě znalostí potřeb zákazníků a práce s velkými daty. Suchá pára v úseku ovoce a zeleniny udržuje jejich čerstvost. Mezi další kroky patří pečení speciálního chlebíčku z přezrálých banánů, zlevňování zboží ke konci data spotřeby či záchranářské bedýnky. Zcela zásadní je spolupráce s potravinovými bankami a darování neprodaného jídla potřebným lidem, ale také záchranným stanicím pro zvířata.

Ikea chce být do roku 2030 klimaticky neutrální. Využívá k tomu oběhovou ekonomiku, ve které jedním z hlavních projektů je služba Druhý život nábytku. Ta umožňuje zákazníkům nabídnout použitý nábytek k odkupu zpět do Ikea přes web www.druhyzivotnabytku.cz. Za vykoupený nábytek poskytuje podle míry opotřebování voucher v hodnotě až půlky původní ceny, následně nábytek opět prodá. V loňském roce došlo k digitalizaci celého servisu. Zákazníci mají možnost tento nábytek odvézt do jednoho z 9 výdejních míst v regionech, které si předem zvolí. V loňském finančním roce Ikea vykoupila 6 057 výrobků od 3 222 jednotlivých zákazníků.

-mav-