Retail čekají změny a miliardové investice do rozvoje
V Praze probíhá konference o obchodu Retail Summit. V následujících sedmi letech bude muset odvětví značně investovat do digitalizace, rozvoje a udržitelnosti.
Evropský retail je na prahu změn, do konce roku 2030 by měl investovat až 1,6 % svých příjmů do oblasti digitalizace, rozvoje talentů a udržitelnosti, aby si udržel svoji konkurenceschopnost. Podle konzervativních scénářů to znamená až 315 mld. eur investic, podle optimistických dokonce dvojnásobek. Digitalizace bude pro retail znamenat kompletní upgrade IT systémů, ochrany dat a automatizace, ale také masivní investice do analytiky a AI, podporu in-store technologií a řízení skladů. „Zákazník se stále rychleji adaptuje na digitální prodejní kanály a bude očekávat mnohem intenzivnější propojení on-line a osobní interakce. Automatizace je šancí k prudkému zvýšení produktivity,“ uvedl na letošní konferenci Retail Summit Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR a viceprezident EuroCommerce.
Zákazníci podle jeho slov rovněž očekávají omnichannel, plnou dostupnost a rychlou dodávku zboží. Do roku 2030 se předpokládá snížení rozlohy kamenných prodejen, naopak jejich počet má podle odhadu přibývat v centrech měst. Od obchodníků to bude vyžadovat posílení pick-up funkcí a propojení na digitální kanály a bude se rovněž zvyšovat diverzita obchodů v centrech měst.
Vývoj retailu v příštích letech ovlivní také požadavky na uhlíkovou neutralitu do roku 2050. ESG strategie mění preference investorů a také ze strany zákazníků roste tlak na udržitelnější chování. Prodejci budou muset měnit koncept svých prodejen a přestavovat prodejny stávající, snižovat spotřebu energií a zavádět programy na dekarbonizaci. Klíčovým nástrojem dekarbonizace je recyklace, což pro retailery znamená postupně vytvářet vlastní infrastrukturu ke sběru a opakovanému užití materiálů a také motivovat dodavatele, aby využívali recyklované materiály.
Změny si vyžádají také nutnou přípravu zaměstnanců. Ročně bude muset retail přijmout až 1,5 mil. zaměstnanců, aby zvládl podnikat v nových podmínkách.
Společenský tlak povede i k tomu, aby především prodejci potravin podporovali zásady zdravého stravování. „Problémem společnosti je, že se dožíváme stále víc, ale stagnuje doba našeho kvalitního života. Nevhodné stravování je hlavní příčinou kardiovaskulárních a onkologických onemocnění,” řekl posluchačům Prouza. Lze tak očekávat, že potravináři, kteří se tomuto trendu postaví, budou pod zvýšeným tlakem.
Dnešní pohled nestačí, myslete na „pozítří"
„Většina firem má extrémně krátkozraký pohled na budoucnost. Často si ji pouze odvozují od toho, jak vypadá jejich dnešek s tím, že budoucnost bude přibližně stejná,“ uvedl hlavní řečník konference Peter Hinssen, odborník na inovace, poradce mnoha firem a autor publikace The New Normal. Firmy by se podle něj měly více zabývat dlouhodobým plánováním a vizemi. Inovace by ale měly nejen sledovat a zkoušet, ale také jim dát prostor pro škálování napříč svojí organizací za podpory perfektních procesů. Nejlepší předpoklady podle Hinssena mají k takovým změnám nejen dravé startupy, ale stejně tak i zavedené firmy, např. z řad retailu vidí jako nejlepší příklad americký Walmart.
Do budoucna očekává více technologických změn, za jeden z milníků digitální transformace označil pandemii covid-19. Adaptace na změnu je nutná, technologie je ale třeba chápat jen jako prostředek, klíčové je nastavení mysli. „Nejdůležitější je ochota experimentovat, i když nemusíte uspět. Společnosti, které se chtějí změnit, musí experimentovat,“ uzavřel.
Civilizace se ničí samy
Na konferenci také vystoupil egyptolog Miroslav Bárta, který promluvil o vývoji civilizací a jejich proměně. Civilizace podle jeho slov obvykle nic nezahubí, jen mají ve zvyku páchat sebevraždu. „Společnost uspěje do té míry, do jaké se dokáže adaptovat na přírodní dynamiku. Nemáme nové formy energie a hrozí, že ztratíme komplexitu, kterou máme,“ varoval s tím, že upadají právě ty civilizace, které nejsou schopny zvládat svou komplexitu a které nejsou schopny poznat, kde se nacházejí. „Je doba velkých změn, ale musíme změnit optiku vnímání reality,“ řekl. K tomu může přispět každý z nás přijetím osobní odpovědnosti a odklonem od sledování pouze vlastních zájmů.
Na konferenci Retail Summit 2023 pořádanou Blue Events a Svazem obchodu a cestovního ruchu letos zavítalo celkem 1200 účastníků a 85 řečníků. Ústředním tématem ročníku je sázka na změnu. Hlavní program probíhá ve středu 29. března, následující den ho doplní šest specializovaných diskusních panelů.
-mav-