Sledujících placená videa i chytrých TV v Česku přibývá

středa, 22. března 2023, 10:40 Internet & Mobil, TV MediaGuru

Nová data České statistického úřadu (ČSÚ) za rok 2022 potvrzují rychlý nárůst sledovanosti placených videí i rozšiřování chytrých televizorů v českých domácnostech.

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Sledování placených videí na internetu (např. Netflix, HBO Max, Voyo) v Česku rychle roste. Loni tak činilo 22 % osob starších 16 let. Pokud kalkulujeme s počtem 8,7 mil. osob starších 16 let (zdroj: ČSÚ), sleduje placená videa téměř 2 mil. lidí (1,9 mil.). Za poslední tři roky představuje nárůst sledování placených videí 19 procentních bodů. Ve srovnání s rokem 2021 se zvýšilo o necelých 50 % (v r. 2021 15 %). Ukazuje to ve středu vydaná publikace ČSÚ Informační společnost v číslech 2023.  

V mladších skupinách 16-24 a 25-34 let dosahuje podíl sledování placených internetových videí 40 %. Přesto Česko zůstává pod průměrem Evropské unie, který představuje téměř dvojnásobek na 42 %.

Zdroj: ČSÚ

Zdroj: ČSÚ

Sledování online videí celkem (volně dostupných i placených) představovalo loni 66 %, o tři procentní body víc než v roce 2021.

Chytrou televizi (televizi s možností připojit se k internetu) mělo v loňském roce k dispozici v průměru 43,8 % domácností, meziročně o 11 procentních bodů více (tj. cca třetinový nárůst). Nejméně zastoupené jsou chytré televize v domácnostech s osobami staršími 65 let (11 %), naopak největší zastoupení mají v domácnostech s dětmi do 15 let a s domácnostmi bez děti do 40 let (v obou případech jde o cca 60 %).

Zdroj: ČSÚ

Zdroj: ČSÚ

Zvýšil se také poslech hudby na internetu na více než polovinu (52 %) osob starších 15 let.

Online zpravodajství sledovalo v loňském roce 78 % osob starších 16 let a jejich počet se ve srovnání s rokem 2021 zvýšil o 4 procentní body. Za články na internetu zaplatilo loni 3,5 % osob a knihy si přes internet nakoupilo 11 % osob.

Sociální sítě používalo loni téměř 60 % osob starších 16 let (58,2 %). Bylo to o dva procentní body více než v roce 2021.  Ve věkové skupině 16-24 let a 25-34 let t bylo 96 %, resp. 95 % osob. Naopak ve věkové skupině starší 65 let šlo o necelou pětinu (18 %) a ve skupině 75 a více let 5 %.

Internet mělo ve druhém čtvrtletí roku loňského roku 85 % (3,9 milionu) českých domácností. Zatímco rodiny s dětmi a mladé rodiny bez dětí byly připojeny téměř všechny (99,7 %), z domácností seniorů (osob starších 65 let) měla přístup k internetu jen každá druhá. Nejčastěji používaným zařízením z oblasti informačních technologií je mobilní telefon. V Česku ho mělo 99 % osob starších 16 let.

-mav-