Sběratelé Dan Trávníček a Kamil Mittner vydávají knihu Staré reklamní cedule. V ní je na více než 562 stranách představeno 715 plechových a smaltovaných cedulí firem známých z českého a československého obchodního trhu z období let 1900–1948.
„Publikované cedule jsou spíše individuálním výběrem, který je dán naším zaměřením i osobními oblibami a preferencemi,“ upřesňují sběratelé a dodávají: „Jako české cedule zde prezentujeme především cedule tuzemských obchodních firem, ale pro doplnění uvádíme i některé další jazykové verze používaných na vícejazyčném obchodním trhu Čech a Československa.“ Prezentovány nejsou cedule pivovarů, pojišťoven ani tematika auto-moto-velo. „Ne že by se nám snad nelíbily, ale prostě nejde sbírat vše,“ vysvětluje Trávníček.
Knihu vydala agentura X Production ve spolupráci s MyX. Kunsthistorický dohled nad publikací měli Lucie Vlčková a Petr Štembera, kurátoři sbírky plakátů a obrazů Uměleckoprůmyslového musea v Praze. O grafické pojetí knihy se postaral grafický designér Marek Pistora.
Fotografické reprodukce staré reklamy, jejichž autorem je Jiří Hloušek z X Production, doprovází informace o jejích rozměrech a materiálu a dále pak základní údaje o výrobní firmě, která reklamu zadávala. „Historii mnohých firem a obchodních značek na našem území lze totiž v řadě případů vnímat i jako zajímavou součást kulturních dějin našich zemí a často je ještě zajímavější než konkrétní reklama samotná,“ popisuje Mittner.
-stk-