Místo letáků nebo katalogů nastupuje virtuální realita
Uplatnění virtuální reality v prezentaci firem se rozšiřuje. Umožňuje zákazníkům interaktivně a realisticky se zapojit s produkty či službami.
Prohlédnout si ze všech stran složitý dřevoobráběcí stroj, zkusit si, jak funguje, projít se celou výrobou nebo ještě neexistující pobočkou, to vše dnes umožňuje virtuální realita. Místo letáků, katalogů či webových stránek si mohou potenciální zákazníci nasadit na hlavu jen VR headset a nechat se vtáhnout do ukázky produktů či služeb. Zapojení virtuální, potažmo rozšířené reality do firemní prezentace je na vzestupu, byť v České republice je následování světového trendu o něco pomalejší.
Prudký nárůst zažívá trend virtuální a rozšíření reality zejména v oblasti B2B komunikace. „Tato technologie se stává klíčovou pro řadu oborů, včetně výroby, zdravotnictví, školství, nemovitostí a stavebnictví, kde může přinést významné výhody v oblastech jako je trénink, prodej a prezentace produktů,“ přibližuje Veronika Ballardini ze studia Yord, zaměřující se na vytváření zážitků ve virtuální a rozšířené realitě.
V České republice se sice zdejší technologická scéna dynamicky rozvíjí, v oblasti virtuální a rozšířené reality však stále za některými zeměmi, zejména za USA nebo Čínou, zaostáváme. Podle Ballardini je to jednak výší investic, jednak technologickou infrastrukturou. Filip Major ze společnosti iShowroom, jež vytváří aplikace virtuální a rozšířené reality, se domnívá, že za tím stojí i nižší ochota Čechů nasadit si před lidmi, například na veletrhu, VR headset a tento zážitek vyzkoušet. I proto nabízí obdobnou prezentaci také v tabletech či na mobilních telefonech, u kterých se čeští spotřebitele tolik „nestydí“.
Virtuální realita dává podle Majora největší smysl při realistickém zobrazování velkoobjemných a težko představitelných objektů nebo pomáhá při prezentaci objektů zatím neexistujících, třeba ve strojírenství nebo stavebnictví. Příkladem z praxe může být firma Houfek, vyrábějící dřevoobráběcí stroje a CNC obráběcí centra. Pro ni vytvořila společnost iShowroom digitální dvojče jejího zázemí, do něhož byla integrována prezentace produktů s komplexním obchodním ekosystémem. „Výsledky hovoří za vše – zjednodušení obchodního procesu na polovinu, expanze na nové trhy mimo kontinent nebo například snížení nákladů na strojírenských veletrzích o desítky procent,“ popisuje Filip Major.
Virtuální či rozšířená realita totiž dokážou zlepšit zákaznický zážitek, a to hned v několika směrech. „Umožňují vytvářet vysoce pohlcující zážitky, které zákazníkům umožňují interaktivně a realisticky se zapojit s produkty nebo službami, což vede k hlubšímu propojení se značkou a zvýšení jejich spokojenosti. Dále umožňují zákazníkům vizualizovat produkty ve virtuálním prostředí, což jim pomáhá při informovanějším rozhodování o nákupu a přizpůsobení produktů jejich potřebám. Virtuální a rozšířená realita také nabízí ‚virtual try-on’, což eliminuje potřebu fyzického zkoušení, zkracuje čas rozhodování a minimalizuje riziko vrácení,“ vyjmenovává Veronika Ballardini s tím, že v neposlední řadě se hodí pro vytváření interaktivních marketingových kampaní.
Jak upozorňuje Filip Major, virtuální a rozšířená realita navíc stále ještě slouží jako silný odlišovací faktor od konkurence a poukazuje na technologickou vyspělost dané značky a její souznění s pokrokem. „Máme řadu výzkumů o tom, že pro oslovení generace Z by se s tím mělo naprosto vážně počítat,“ zdůrazňuje.
Při zapojení virtuální či rozšířené reality do prezentace firmy je nutné myslet především na kvalitu grafiky a interaktivity. „Měli byste se také vyhnout přetížení uživatelů informacemi nebo složitými interakcemi, které by mohly být matoucí nebo frustrující,“ radí Ballardini. Opatrně a pomalu se také musí jednat s lidmi, kteří s virtuální či rozšířenou realitou zatím nemají zkušenosti. Nutné je jim poskytnout jasné instrukce o ovládání a pohybu. „Musí od začátku vědět, jak se zařízením pracovat, aby si utvořili správné návyky. Díky tomu zjistí, že na celkové pochopení stačí standardně tak 10 minut,“ dodává Filip Major.
S virtuální a rozšířenou realitou by měly firmy do budoucna počítat. S rozšířením a zlevněním technologií se stanou zásadní pro celou řadu obchodních procesů a v B2B komunikaci budou hrát klíčovou roli.
-stk-