Sportovní TV stanice osloví statisíce až miliony diváků
Dosah sportovní kanálů se pohybuje od statisíce až miliony diváků, záleží na tom, zda jsou šířeny volně, nebo zda jde o kanály placené.
Z celkového času, který tráví čeští diváci ve věku 15–69 let sledováním televize, připadá na sportovní pořady 5 %. Toto číslo je s jedinou výjimkou dlouhodobě stabilní. Výjimkou bylo covidové období, kdy se řada sportovních událostí nekonala, a tak sledovanost klesala a podíl sportovních pořadů na sledovanosti se snížil na 3 %. Spočítala to společnost Atmedia, která zastupuje desítky tematických stanic.
Trh sportovních stanic se stále zaplňuje. Tvoří ho jak placené kanály (např. Sport 1 a Sport 2, Eurosport 1 a Eurosport 2, Nova Sport 1, Nova Sport 2, Nova Sport 3, Nova Sport 4, O2 TV Sport, O2 TV Fotbal, O2 TV Tenis, Premier Sport 1, Premier Sport 2, Canal+ Sport a další), tak bezplatné (ČT sport, Sport 5). Po loňském uvedení stanice Canal+ Sport se na trh chystá letos na podzim vstoupit další bezplatná stanice A 11 Sport.
Určit výsledky televizní sledovanosti jednotlivých sportovních kanálů není podle Atmedia snadné. Na českém trhu jich působí kolem dvaceti, vedle veřejnoprávní ČT sport jsou však do oficiálního elektronického měření televizní sledovanosti ATO-Nielsen zapojeny pouze dvě další stanice – Eurosport 1 a Sport 2. „Neznáme sice oficiální výsledky sledovanosti většiny sportovních stanic, díky Eurosport 1 a Sport 2 ovšem můžeme získat představu, jak se placeným sportovním kanálům na českém trhu daří,“ uvedl Pavel Müller, Head of Research & Marketing ve společnosti Atmedia. Eurosport 1 je v oficiálním elektronickém měření televizní sledovanosti od roku 2020, Sport 2 od roku 2015.
Obě televizní stanice sledují statisíce diváků – Eurosport 1 osloví měsíčně v průměru přes 300 tisíc diváků ve věku 15–69 let (ukazatel reach), Sport 2 překračuje hranici 200 tisíc diváků. V širší cílové skupině diváků ve věku 4+ jsou čísla ještě vyšší. „Sledovanost sportovních kanálů se v jednotlivých měsících může velmi lišit, neplatí pro ně standardní sezonalita s nižší sledovaností v létě a vyšší sledovaností v zimě. Zatímco v některém měsíci může Eurosport 1 oslovit přes 200 tisíc diváků ve věku 15–69 let, v dalším je to již více než půl milionu,“ vysvětluje Pavel Müller s tím, že televizní sledovanost sportovních kanálů určují především konkrétní sportovní přenosy.
To potvrzují i výsledky bezplatně šířené celoplošné stanice ČT sport, jejíž průměrný měsíční podíl na sledovanosti loni dosáhl necelá 4 % (15+, zdroj: ATO-Nielsen), přičemž v měsících s konáním významných sportovních událostí (ZOH, MS v hokeji nebo MS v kopané) se stanice dostane i na 7% podíl. Měsíčně pak osloví od 3 do 5 mil. diváků (reach 15+).
Největší sportovní události dokážou na Eurosport 1 a Sport 2 oslovit až půl milionu diváků ve věku 15–69 let. Na Eurosport 1 patří k nejsledovanějším sportovním událostem například grandslamové turnaje. Na stanici Sport 2 patří k dlouhodobě nejsledovanějším sportovním přenosům závody Formule 1.
Typickým divákem placených sportovních kanálů Eurosport 1 a Sport 2 jsou muži ve věku 25–54 let. Často jde navíc o muže s vyššími příjmy a z větších měst. Opět platí, že podíl mužů ve věku 25–54 let se socioekonomickým skóre AB je na těchto dvou sportovních kanálech vyšší, než je průměr českého trhu televizních stanic. „Placené sportovní kanály jsou s ohledem na profil diváků a atraktivitu sportovních přenosů vyhledávané určitým typem zadavatelů reklamy,“ tvrdí Pavel Müller s tím, že jsou často poptávané například sázkovými kancelářemi, automobilkami nebo sektorem online gamingu. „Spojení značky s celosvětovou sportovní událostí a oslovení mužů v produktivním věku a s vyššími příjmy jsou základními benefity televizní reklamy na placených sportovních kanálech,“ uzavírá Pavel Müller.
Text uvádí data o sledovanosti pouze těch stanic, která jsou dostupná v oficiálním měření TV sledovanosti ATO-Nielsen.
-mav-