Přestože trh placené televize neustále zaznamenává rostoucí poptávku po IPTV, respektive internetové TV, operátoři by neměli zanevřít ani na klasické distribuční cesty, které jsou odolné vůči zatížení sítě související s její kapacitou. V případě společnosti Telly jde o satelitní TV. „Satelit má pro nás stále význam. V blízké budoucnosti od něj určitě upouštět nebudeme. Navíc tu můžeme zajistit i technickou kvalitu signálu na straně diváka,“ sdělil na středečním setkání s novináři Marián Kuchár, který má na starosti ve společnosti Telly vývoj a provoz televizní platformy. Výpadkům internetové televize, které byly medializovány například v souvislosti s vysíláním sportovních přenosů, podle Kuchára nelze stoprocentně zabránit.
„Je tu souhra řady faktorů. Je možné navýšit určité kapacity, ale každé zařízení se čas od času poruší. Výpadky jsou naprosto běžné a mají je všichni včetně takových hráčů, jako je například Netflix,“ konstatoval Kuchár. Operátor může technickým problémům určitou mírou předcházet například udržováním technické provozuschopnosti hardwaru, na kterém internetová nebo IPTV platforma běží. V případě Telly je to podle jeho slov výměna zařízení průměrně jednou za tři až pět let.
Operátor se vyjádřil na setkání s novináři také k obrazové kvalitě šířených programů, například distribuci kanálů v UHD/4K rozlišení. „Problémem u satelitu je to, že 4K je drahé a musíte si platit nějakou satelitní kapacitu, aby měl signál určitou kvalitu. Další otázkou je cena vysílacích práv a případná výměna zařízení na straně operátora,“ uvedl Marián Kuchár. V případě internetové televize/IPTV pak pochopitelně technologie na straně operátora musí umožňovat kódování signálu do H.265/HEVC.
Telekomunikační subjekty na trhu se v posledních letech soustředily na to, aby zákazníkům byly schopny nabízet programy v HD, respektive Full HD rozlišení. Některé stanice jsou ale pro náš trh k dispozici stále pouze ve standardním rozlišení, a to přesto, že například v sousedním státě ho mají klienti v HD. Kde je tedy problém? „Sledovanost těchto programů je leckdy malá. Záleží na řadě faktorů včetně velikosti trhu. V konečném výsledku jde o poměru cena-výkon,“ okomentoval Kuchár.
Internetová televize Telly je v současné době k dispozici na všech klíčových platformách, jako jsou televizory Samsung, LG, Android TV nebo Apple TV včetně mobilních zařízení a také pro webový prohlížeč. „Jednání a vývoj aplikace probíhá se společností Hisense, ale nasazení komplikují schvalovací procesy. Máme rozjednané ještě další spolupráce. Chceme vstoupit do některých minoritních značek,“ informoval novináře na středečním setkání Marián Kuchár.
Operátor Telly má podle zástupců společností přes 170 tisíc aktivních zákazníků satelitní/internetové televize a internetu. Jakou část z této celkové cifry tvoří pouze televizní služba, firma nespecifikovala. Podíl satelitní a internetové televize je podle oficiáích informací v současné době přibližně 50:50. Pro TVkompas pak operátor upřesnil, že počty klientů často kolísají a souvisejí například s vysíláním atraktivních sportovních zápasů. Těmto zákazníkům nabízí operátor předplacené karty, jejichž dostupnost chce rozšiřovat, například do velkých obchodních řetězců.
-lukpol-