Google Analytics 4 budou povinné už příští měsíc

neděle, 4. června 2023, 08:10 Internet & Mobil MediaGuru

Alphabet urguje uživatele jeho měřicí služby Universal Analytics, aby neotáleli s přechodem na Google Analytics 4. Update bude vynucovat od července.

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

„Dne 1. července 2023 přestanou standardní služby v Universal Analytics zpracovávat nová data. Doporučujeme vám dokončit přechod na Google Analytics 4 co nejdřív. Pokud má být v Google Analytics 4 zajištěno dostatečné množství dat a zachována kontinuita, je nejvyšší čas nastavení dokončit. Čím dřív to uděláte, tím víc přizpůsobených historických dat v Google Analytics 4 shromáždíte,“ zní e-mail, který Google rozesílá uživatelům dosavadní verze jeho webové analytiky. Oficiální stránka technické podpory dodává, že i po prvním červenci budou mít uživatelé nejméně dalších šest měsíců přístup ke dříve zaznamenaným údajům v Universal Analytics. Řada firem a programů se na změnu už připravila, podporu nových GA4 před pár dny ohlásil mimo jiné vývojář nástrojů na vizualizaci podnikových dat Tableau. 

Část odborníků z digitální branže ale odmítá urgence Googlu vyslyšet a pochybuje o tom, jestli má smysl vůbec na novou verzi přejít. Například spoluzakladatel finské digitální agentury 8bit Sheep Simo Ahava Google Analytics 4 kritizuje kvůli jejich chybovosti a nesladěnosti se zájmy a potřebami uživatelů Universal Analytics. „Nevypadá to, že by Google proaktivně usiloval o to, aby nástroj skutečně fungoval lépe. Nechali jste na uživatelích, aby sami našli nedodělky a navrhovali způsoby jejich řešení. Přitom to je něco, co mělo být dávno hotovo,” popisuje na svém blogu Ahava, podle něhož se mezi uživateli nových GA4 zcela vytratila radost z objevování nových funkcí. Místo toho se prý komunita usilovně snaží vzájemně si pomáhat v tom, aby v GA4 fungovaly alespoň základní věci. Reakce některých uživatelů v Česku vyznívají podobně.

Zpátky do budoucnosti

„Nechci se učit kompletně něco nového bez žádného zásadního zlepšení pro rychlý přehled a analýzy,“ tweetoval Petr Kováčik, zakladatel startupového studia BUDETO. Dodal, že podle jeho názoru to analytiku opět vzdálí běžným uživatelům. V nové verzi Analytics rovněž postrádá „jednoduché přehledy dávající rychlou (nepřesnou) indikaci.“ „I když to má silné stránky, tak ten rychlý přehled a jednoduchost je prostě pryč,“ přitakal Dušan Šimonovič z Deloitte Digital.

„Universal Analytics vznikly pro generaci online měření, jehož centrem byl desktop či snadno dostupná data z cookies. Tato metodologie rychle zastarává,“ obhajoval podle serveru Techerati nutnost zásadních změn šéf produktového managementu v Googlu Russel Ketchum. Technologický gigant mimo jiné ve svých urgujících e-mailech upozorňuje na možnost „prohlížet si komplexní cesty uživatelů mezi různými webovými stránkami a aplikacemi“ či zobrazování a předpovídání statistik za pomoci umělé inteligence. GA4 zároveň mají lépe odpovídat současným nárokům na udržování úrovně soukromí, a tedy fungovat bez spoléhání se na cookies třetích stran.

Firma navíc již dříve dle Techerati uvedla, že používání nové služby může mít citelný dopad v e-commerce. Popisuje příklad značky fitness oblečení Gymshark, které se údajně za využití GA4 k měření dat napříč webem a aplikací podařilo zvýšit proklikovost produktových stránek o pět procent a snížit míru odchodů uživatelů o devět procent. Britský Gymshark však patří mezi nejvýznamnější firmy svého oboru, jejíž hodnota se loni pohybovala nad miliardou britských liber. Pokud by se dosavadní kritika nových Analytics ukázala jako oprávněná, jejich vyladění by pro menší firmy mohlo být až příliš složité. Zda jsou to oprávněné obavy, napoví následující měsíce.

-riv-