Ikea se v nové kampani zaměřuje na problém nábytkového odpadu. Podle studie, kterou si firma nechala vypracovat ve spolupráce s Cyrklem, připadá na každého Čecha v průměru nábytkový odpad odpovídající více než jednomu vyhozenému křeslu ročně. Zjištění byla představena v rámci eventu ve sběrném dvoře.
„Hledali jsme způsob, jak k tématu přitáhnout širší publikum. Vybrané novináře a influencery jsme pozvali na představení kolekce s jedinečným příběhem na předem neznámém místě. Více jsme jim neřekli, chtěli jsme pracovat s momentem překvapení. Pozvané hosty jsme pak odvezli do sběrného dvora na Praze 9. Místo nové kolekce, kterou zřejmě očekávali, jsme představili kolekci z použitého nábytku, který dostal druhou šanci prostřednictvím naší cirkulární služby Druhý život nábytku,“ vysvětluje Petr Šašek, koordinátor PR a komunikace Ikea Česká republika.
Přímo ve sběrném dvoře zástupci Ikea a Cyrklu prezentovali i výsledky studie. „IKEA je velká značka s velkým dosahem, a proto chceme být lídrem v oblasti udržitelného a zároveň dostupného životního stylu. Cítíme zodpovědnost za naše podnikání. Neudržitelná spotřeba je velkou výzvou této doby a my chceme nabízet řešení. Rozvíjíme cirkulární služby, k čemuž potřebujeme data. Studie, která by kvantitativně i kvalitativně zkoumala, jak lidé nakládají s nábytkem, který už nechtějí, přitom dosud v Česku chyběla,“ říká za Ikeu její manažerka pro udržitelnost Barbora Kotoun.
Ze studie vyplynulo, že v roce 2022 vyhodili Češi až 353 tisíc tun nábytku, což je pro představu například více než 11,3 milionu kusů křesel Strandmon. Češi se nejčastěji zbavují pohovek (27 %) a postelí (24 %). Naopak nejméně vyhazují venkovní nábytek a dětské postýlky. Nejčastějším důvodem, proč Češi dávají nábytek pryč, je, že si prostě koupili nábytek nový (36 %). Nábytek, který už nechtějí, nejčastěji odevzdají do sběrného dvora (30 %).
Ikea na českém trhu nabízí službu Druhý život nábytku. Přes ni se prodalo v minulém finančním roce přes šest tisíc výrobků. Podle Barbory Kotoun navíc zájem o tuto službu dlouhodobě roste stejně jako u Garantovaného odkupu dětského nábytku. „Globálně máme 10% podíl na secondhandovém trhu s nábytkem. V přeprodeji a doplňkových cirkulárních službách spojených s výrobky z druhé ruky vidíme velký potenciál,“ doplňuje Kotoun.
Na event naváže spolupráce s influencery, pro které Ikea chystá také workshop o renovaci nábytku.
-stk-