Moira: Slevy nám nedávají smysl, stavíme na vlastní výrobě
V dnešním „slevovém“ světě jsme pravděpodobně světlou výjimkou, ale slevy nám nedávají smysl, říká zakladatel značky Moira Mario Vlček.
Česká značka funkčního oblečení Moira působí na trhu více než 30 let. Za tu dobu si vyvinula vlastní materiály, které si testuje, a celý proces výroby má neustále pod kontrolou, díky čemuž může velmi pružně reagovat na poptávku spotřebitelů. „Proto se nám nestává, že bychom měli výrazné přebytky produktů, které bychom byli nuceni prodávat pod cenou,“ říká zakladatel značky Mario Vlček.
Se svým funkčním oblečením Moira necílí jen na sportovce, ale přináší kolekce určené i pro volný čas, lenošení a třeba i do zaměstnání. „Naším cílem je ukázat, že pohodlí a kvalitní materiál si zákazníci zaslouží i v běžném životě a ne jen při běhu, cyklistice či při pobytu na horách,“ vysvětluje Vlček.
Ve své marketingové strategii sází Moira na PPC reklamu, billboardy, sociální sítě a zejména kamenné prodejny, které jsou podle Maria Vlčka stále základem dobrého vztahu se zákazníkem. „Je důležité se zákazníkem mluvit, vysvětlit mu kvalitu produktu a pomoci mu se správným výběrem. Tuto roli nám e-shop, který se na celkových prodejích nyní podílí asi 30 %, prostě nezastoupí,“ dodává.
Více o strategii značky Moira, jejích plánech i chystaných novinkách se můžete dočíst v našem rozhovoru.
Moira je na trhu více než třicet let. Jak se trh s funkčním prádlem, potažmo oblečením za ta léta proměnil?
Stejně jako ostatní odvětví i segment funkčního oblečení se neustále proměňuje a roste. Na počátku 90. let, kdy jsem firmu založil, jsme v podstatě neměli žádnou konkurenci, nikdo se takto do hloubky funkčním oblečením nezabýval. Měli jsme spoustu velkoobchodním partnerů, kteří ale po vzniku velkých sportovních řetězců postupně ukončili svou činnost. Nám se ale podařilo vybudovat celorepublikovou síť prodejen. Postupem času začala konkurence narůstat, vznikali další české značky a přibyla i spousta zahraničních.
Funkční oblečení už dnes najdete v nabídce mnoha obchodů, jejichž primární specializace je ale úplně jinde. Na tom se samozřejmě odráží kvalita produktů. My to ale bereme pozitivně, pomáhají nám s budováním segmentu tohoto druhu oblečení a věříme, že pokud zákazník touží po opravdové kvalitě, která není na jednu sezónu, zamíří raději k nám.
Dalším zajímavým milníkem byl například rok 2020, kdy nastal poměrně velký boom outodoorových aktivit, lidé začali více investovat do kvalitního funkčního oblečení a řekl bych, že to stále pokračuje.
V Moiře se věnujeme vývoji a výrobě funkčního oblečení už více než 30 let, což považuji za velkou výhodu. Nejen, že máme vlastní materiály, které ihned testujeme, ale díky tomu dokážeme poměrně pružně reagovat na změny.
Dobře zpracovanému produktu, který plní svou funkci, jak má, lidé věří a rádi se za značkou vrátí.
Jak se snažíte odlišovat svou značku Moira od konkurence? Na jakých hodnotách značku stavíte?
Naším mottem je od počátku „Hlavou, srdcem, rukama“, a to myslím, mluví za vše. Velmi si zakládáme na kvalitě, chceme, aby produkty lidem sloužily dlouhá léta, a to se nám díky našemu know-how daří. Na vše dohlížíme, celý proces výroby máme pod kontrolou. Dobře zpracovanému produktu, který plní svou funkci, jak má, lidé věří a rádi se za značkou vrátí. A to se podle mě díky naší mnohaleté působnosti na českém trhu potvrzuje. Jsme pyšní na vlastní materiály. Dlouhotrvající boom zažívá například materiál Merino Moira, který kombinuje moiru s merino vlnou, která skvěle udržuje tělesný komfort a redukuje pachy. Je to vlastně takové spojení technologie a přírody.
Svými produkty cílíte na muže, ženy i děti. Kdo je vaší primární cílovou skupinou?
Cílovou skupinu nemáme nijak pevně ohraničenou, což dokládá i fakt, že v naší nabídce si vybere opravdu každý. Nejsilnější skupinou zákazníků jsou sice ženy 40+, ale i to se neustále vyvíjí. V naší nabídce najdete produkty pro muže i děti. Od počátku ale cílíme na aktivní lidi, kteří si při jakékoliv aktivitě chtějí dopřát komfort kvalitního materiálu, který jim danou činnost zpříjemní. Tady je hezky vidět posun, který jsme během posledních let udělali. Necílíme totiž výhradně jen na sportovce. Díky novým materiálům přinášíme i kolekce určené pro volný čas, lenošení a třeba i do zaměstnání. Naším cílem je ukázat, že pohodlí a kvalitní materiál si zákazníci zaslouží i v běžném životě a ne jen při běhu, cyklistice či při pobytu na horách.
Jaké produkty mají největší úspěch?
To není lehké zodpovědět, protože díky vlastní výrobě dokážeme na zájem produktů pružně reagovat, a pokud produkt nezaujme, vyřadíme ho z nabídky a už ho nevyrábíme. Dá se ale říci, že ty nejúspěšnější produkty jsou spojeny s výše zmiňovaným materiálem Merino Moira, který je oblíbený zejména na podzim a v zimě. Velký úspěch slaví i naše limitovaná fashion kolekce pro ženy, kterou již přes 10 let uvádíme vždy na jaře, a v létě je pak oblíbená řada X-compact, která je určená pro jakýkoliv sport. Svou roli hrají i designy a střihy, tam je vždy jasně vidět, co zákazníci preferují.
Na jaké marketingové aktivity při podpoře značky spoléháte?
Využíváme klasické PPC reklamy, billboardy, sociální sítě a posíláme newslettery. Mezi naše marketingové aktivity řadíme i naše kamenné prodejny, kde se můžeme se zákazníkem osobně setkat a vše mu detailně vysvětlit. A máme také zákaznický klub pro naše věrné zákazníky.
Věříme, že vše, co výrobou produktu stojí, má svou cenu, kterou není nutné snižovat.
Jak se stavíte ke slevám?
Slevy u nás téměř nenajdete. Velmi pravděpodobně jsme v dnešním „slevovém“ světě světlou výjimkou, ale nám nedávají smysl. Věříme, že vše, co výrobou produktu stojí, má svou cenu, kterou není nutné snižovat. Pracujeme s objednávkami, vše bedlivě sledujeme. Díky vlastní výrobě můžeme poměrně pružně reagovat na poptávku. Proto se nám nestává, že bychom měli výrazné přebytky produktů, které bychom byli nuceni prodávat pod cenou.
Zmínil jste zákaznický klub. Jaké benefity svým věrným zákazníkům přinášíte?
Členové našeho zákaznického klubu mají pravidelné výhody, jako jsou dárky k nákupu, dvakrát ročně mají pak možnost dostat od nás dárek jako odměnu za celkovou hodnotu svých nákupů ve sledovaném období. Chystáme nižší hodnotu objednávky pro dopravu zdarma na e-shopu a taky je zde možnost získání slevy na další nákup. Dále nabízíme možnost „zlatého členství“, kdy se hodnota získaných výhod znásobí.
Aktuálně ale na zákaznickém klubu aktivně pracujeme, naším cílem je jeho výhody více propojit s nakupováním online, a to je nyní v procesu. Chystáme ještě i další novinky, ale to si zatím necháme pro sebe.
Nově do naší nabídky přibude řada Moira Tactical, která vyplývá z naší mnohaleté spolupráce se speciálními složkami armády a Policie ČR.
Kromě toho Moira provozuje i vlastní e-shop. Jaký podíl generuje e-commerce na celkových prodejích?
Kamenné prodejny jsou stále srdcem našeho podnikání. Je důležité se zákazníkem mluvit, vysvětlit mu kvalitu produktu a pomoci mu se správným výběrem. Tuto roli nám e-shop, který se na celkových prodejích nyní podílí asi 30 %, prostě nezastoupí. Ale jelikož jsme si vědomi nutnosti online prodeje, chystáme pro zákazníky zcela novou podobu e-shopu.
Kamenných prodejen provozujete několik desítek. Podle čeho si vybíráte, kde značkovou prodejnu otevřete? Chcete jejich počet ještě navyšovat?
Prodejny máme rovnoměrně rozeseté po celé republice. Jsme v Praze, Brně i v dalších velkých městech stejně jako v historických centrech či pěších zónách menších měst. Aktuálně jich máme 27. Historicky to bylo propojené třeba s nějakým velkoobchodním partnerem, který tam měl svou prodejnu a nám dávalo smysl tam pokračovat. Co se týká budoucnosti, nemáme přesný plán. Aktuální situace s energiemi, nájmy a podobně samozřejmě hraje svou roli, takže jsme obezřetní. Na druhou stranu jsou pro nás kamenné prodejny stále základem dobrého vztahu se zákazníkem.
Jaké novinky plánujete?
Primárně chceme vyvíjet a vyrábět kvalitní české výrobky s přidanou hodnotou, které naši současní i budoucí zákazníci ocení. Každý rok máme dvě velké nové kolekce, kde zákazníci vždy najdou nové produkty. Nově ale do naší nabídky přibude řada Moira Tactical, která vyplývá z naší mnohaleté spolupráce se speciálními složkami armády a Policie ČR. Jde o speciální kolekci produktů určených pro profesionály. Materiály pomáhají s tělesnou termoregulací, aktivně zabraňují přehřívání nebo podchlazování těla v jakýchkoli podmínkách což výrazně přispívá k podání vyššího fyzického výkonu, a dokonce i k větší šanci na přežití v krizových podmínkách. Pozitivní je, že bude k mání i pro běžné zákazníky. Na prodejnách se objeví zhruba na podzim letošního roku.