Na Twitter se vracejí inzerenti, ale utrácejí méně
Vedení sociální sítě deklaruje, že Twitter zvrátil odliv zadavatelů. Nahlodat je však může aktuální skandál s reklamou u neonacistické propagandy.
Twitter zesílí své snahy o přesvědčení zadavatelů, že je sociální síť vhodnou platformou pro umístění reklamy. Chris Riedy, zodpovědný za marketingové a obchodní aktivity firmy, uvedl, že Twitter chce dát značkám větší kontrolu nad tím, v jakém kontextu se jejich propagace objeví.
Zdráhání inzerentů investovat do propagace na Twitteru pořád představuje pro firmu jeden z hlavních problémů – navzdory ujišťování ze strany managementu firmy, že velcí zadavatelé se na platformu postupně vracejí. Riedy prohlásil, že více než 75 z loňské stovky největších zadavatelů začalo na Twitteru opět inzerovat. „Jakkoliv jsme na tento pokrok hrdí, pokud jde o bezpečnost značek, tak v jejím posilování neexistuje žádná cílová páska,“ dodal manažer. Pro srovnání – podle organizace Media Matters po loňském převzetí sociálního média ze strany Elona Muska pozastavila výdaje na twitterovou reklamu polovina ze stovky těch největších inzerentů.
Jejich opatrnost byla vedena hlavně obavami, aby se marketingová sdělení neobjevovala vedle nenávistného obsahu. Tomu měl Elon Musk podle svých kritiků otevřít stavidla svým přístupem upřednostňujícím svobodu slova nad vše ostatní.
„Jenže skoro všichni zadavatelé říkají, že se k nám buď vrátili, nebo tak hodlají učinit,“ cituje Wall Street Journal několik dní stará slova Elona Muska. Tato pro Twitter nadějná čísla se ale zatím příliš nepromítají do finanční reality firmy. Jak uvedl list The New York Times, Twitter v dubnu zaznamenal o 59 procent meziročně nižší tržby z reklamy – od té doby se prý v tomto směru nic zásadního nezměnilo. Kromě intenzivnějšího ujišťování ze strany vedení Twitteru, že se značky nemají čeho obávat.
Podle Riedyho navázal Twitter partnerství s firmami jako Integral Ad Science nebo DoubleVerify, které mají pomáhat zajistit symbolickou bezpečnost značek. „Přes 1500 zadavatelů jejich služby využívá a přesvědčili se, že fungují na 99 procent v přesměrování reklam pryč od nežádoucího obsahu,“ dodal Riedy. Přestože jeho slova mají znít nadějeplně a uchlácholit inzerenty, neznamená to, že by byly značky „ochráněny“ dokonale. Tento týden řeší Twitter skandál, kdy se propagace firem jako Disney či Microsoft objevila u příspěvků se záběry z filmu Evropa: Poslední bitva z roku 2017, který slouží jako součást krajně pravicové propagandy.
Snímek z roku 2017 mimo jiné tvrdí, že Židé vyvolali obě světové války, aby mohlo dojít ke vzniku Izraele. „V mé timeline jsem viděla reklamy, které se objevovaly hned nad příspěvky od účtu White Lives Matter California. Reklamy nebyly k vidění přímo na tomto profilu,“ popsala pro server Business Insider Alejandra Caraballová, která se zabývá extremismem z výzkumných důvodů, a tak má účty typu White Lives Matter ve své timeline. „Reklamy se ukazovaly hned pod vším tímto obsahem,“ upřesnila Caraballová s tím, že klipy byly nahrány uživateli s ověřenými účty.
K mazání obsahu či blokování verifikovaných účtů podle zkušeností řady uživatelů sítě obecně příliš nedochází. Sponzorované příspěvky firem jako Disney, Adobe či Microsoft se měly zobrazovat mimo jiné i ve výsledcích vyhledávání klíčových slov „Europa Last Battle“. Podle Business Insideru Twitter na kauzu oficiálně nezareagoval. Situace je pro firmu o to bolestivější, že právě na příjmy z předplacených (verifikovaných) účtů chce obchodně spoléhat stále více. Pokud by to s sebou neslo laxní přístup k moderování obsahu šířeného platícími uživateli, na nejrůznější ujišťování o symbolické bezpečnosti značek nemusejí zadavatelé slyšet.
-riv-