Firmy do esportu investují stále více peněz, lidé svého času
Za posledních šest let vzrostl český esport asi šestinásobně a pro reklamní zadavatele se stal velmi zajímavou možností, píše Vítězslav Klement.
Generace autora tohoto textu v „devadesátkách" vyrůstala na hrách jako Wolfenstein, Doom nebo Duke Nukem, na Nokiích s anténou pařila hada, který nově mohl procházet zdmi, a poslouchala, ať už maže od toho počítače, protože za hraní her ji v životě nikdo platit nebude. No, doba se také v tomto ohledu změnila.
Esport je dnes takřka profesionálním sportem, ve kterém za sebou mají profi hráči svoje týmy, trenéry, fyzioterapeuty nebo nutriční specialisty a ve světě tohoto hraní se točí stále větší peníze. Podle některých zdrojů hodnota esportu globálně překročila hranici jedné miliardy dolarů. A když se už v roce 2021 konal turnaj v počítačové hře Dota 2, vítězné týmy si odnesly téměř miliardu korun. Za to byste mohli mít třeba 90 milionů lahvových piv nebo 25 milionů cheeseburgerů.
Esport ale není nic tak nového a ve světě se hrál už dávno předtím, než autor tohoto textu každý rok neúspěšně na svoje Pentium instaloval nový ročník hry NHL.
První turnaj v esportu se konal už v roce 1972 na Stanfordské univerzitě, soutěžilo se z dnešního pohledu v primitivní hře Spacewar. Na skutečný rozmach si ale musel počkat právě až do 90. let – totiž zlatého věku vzniku legendárních her jako Counter-Strike, Quake nebo Warcraft.
Na českém trhu přesáhla jeho odhadovaná hodnota v roce 2022 150 milionů korun, když za posledních šest let vzrostl český esport asi šestinásobně. To vše dle odhadů České asociace esportu. Z výzkumu Nielsen Admosphere potom vyplynulo, že soutěžní hraní videoher v současné době sleduje bezmála pětina české online populace.
Mezi nejpopulárnější esportové hry patří třeba Counter-Strike, Overwatch nebo Dota 2, stejně tak jako tzv. „cybersporty", tj. sportovní simulátory jako NHL, FIFA, F1 nebo NBA2K.
Pro značky a firmy, jak ty globální, tak i české, může být esport velmi zajímavou možností, jak oslovit mladou cílovou skupinu a zvýšit u této cílovky povědomí o své značce. Z globálních značek zmiňme HP, Intel, Coca-Cola nebo Red Bull. Z těch českých potom například Fortunu, Vodafone, Kaufland, Sazku, Primu nebo Syner. Ale nejspíš také vás napadá další řada příkladů.
Jednou z možností, jak se značky mohou spojit s esportem, je spolupráce se samotnými hráči. Hráči a sportovci jsou pro fanoušky velkým vzorem a významnou autoritou. Firmy mohou využít tuto autoritu a spolupracovat s nimi na propagaci svých produktů nebo služeb.
Další možností spolupráce je sponzoring a propagace. Mnoho značek a firem se rozhodlo sponzorovat esportové týmy a turnaje. Tímto způsobem mohou značky získat větší povědomí o svých produktech a službách a zároveň získat přístup k cílové skupině, kterou tvoří především mladí lidé. Esport také nabízí možnosti v oblasti marketingu a reklamy. Firmy mohou využít esportové akce k propagaci svých produktů a služeb pomocí reklamních bannerů nebo videí, které jsou vysílány během turnajů. A právě o in-game reklamě a její produkci bude další článek tohoto seriálu o gamingu.
Asi nejznámější platformou na sledování je Twitch.tv, streamovací platforma, která divákům nabízí živá vysílání českých i světových esportových turnajů i s komentářem. Často jsou živá vysílání streamována i na videoplatformě YouTube.
V Česku se aktuálně dle našich dat na Twitchi pohybuje kolem 78 % všech internetově aktivních uživatelů ve věku 16-34 let, z toho je 73 % mužů a 27 % žen. Pro váš zásah zástupců generace Z je tedy Twitch ideální platforma.
Průměrný uživatel stráví denně na Twitchi přes tři hodiny a pro inzerenty nabízí tato platforma bannery nebo reklamní video. Vedle těchto standardních formátů potom také spolupráci na míru s konkrétními streamery.
Jedním z důvodů, proč se esport stal tak populárním, je jeho dynamický vývoj. Esportové hry se neustále vyvíjejí, což znamená, že vznikají nové možnosti pro propagaci produktů a služeb. Jak z hlediska nových her, nových formátů reklamy nebo dalších možností spolupráce se samotnými hráči, ze kterých se stávají stále známější celebrity. Například v současné době je velkým trendem hra Fortnite, která se stala populární po celém světě. Proto firmy, které chtějí spojit své produkty a služby s esportem, musí být schopny reagovat na tyto trendy a využít příležitostí, které se jim nabízejí.
Je tedy jasné, že esport má v Česku obrovský potenciál a že je pro firmy a značky velmi užitečným nástrojem pro propagaci produktů a služeb. Esportové akce a turnaje jsou místem setkání mladých lidí, kteří jsou velmi aktivní na sociálních sítích, což znamená, že značky a firmy mají možnost oslovit velké množství lidí během krátké doby.
Autor textu: Vítězslav Klement, Head of Social, Group M Nexus