Football Club zpoplatnil web a hledá investora
Magazín pro fotbalovou kulturu Football Club chce zvýšit své příjmy, a proto zpoplatňuje web. Připravuje i klubové členství s přístupem k řadě produktů. Pro urychlení růstu projektu aktivně hledá investora. Za poloviční podíl v projektu očekává zhruba dva a půl milionu korun.
Od druhé poloviny června zpoplatnila vydavatelská společnost NextPage Media obsah na svém webu Football Club. Od zpoplatnění si slibuje navýšení příjmů díky zvýšení předplatitelské základny, která se zatím opírá hlavně o tištěný čtvrtletník. Získané výnosy z placeného obsahu chce použít na další rozvoj titulu zaměřeného na fotbalovou kulturu. Možnosti předplatného se mají letos na podzim rozvinout do nabídky klubového členství, kterým chce vydavatel zvýhodnit své předplatitele. „Ti, kteří si nás předplatí teď, mají garantovanou zvýhodněnou cenu navždy. Pro členy klubu budou ceny ještě výhodnější. Na detailech pracujeme,“ říká v rozhovoru ředitel Football Clubu Ondřej Tůma.
NextPage Media ale nezůstane jen u zpoplatnění jednoho webu. Pokračovat chce s ženským lifestylovým magazínem Heroine. „V případě Finmagu o zamykání webu neuvažujeme, a to samé platí o webu Peníze.cz, který je masovým webem s širokou cílovkou,“ přibližuje ředitel vydavatelství Martin Vlnas. Zároveň připouští, že NextPage Media je ochotna prodat až poloviční podíl ve Football Clubu strategickému investorovi, který by se s vydavatelstvím společně podílel na dalším rozvoji titulu.
Proč jste se rozhodli zpoplatnit web Football Clubu a co si od tohoto kroku slibujete?
Ondřej Tůma: Proto, abychom mohli tvořit autorské texty a k tomu ještě přicházet s novými obsahovými formáty, zdroje potřebujeme. Poctivá žurnalistika něco stojí, to je třeba stále opakovat. Příjmy z placeného webu mají pomoct k větší stabilitě Football Clubu a k jeho dalšímu rozvoji.
Co zpoplatnění předcházelo, s čím jste se museli vypořádat?
Martin Vlnas: Loni jsme měnili redakční systém tak, abychom se připravili na start paywallu a zároveň sjednotili databáze předplatitelů printu, digitální verze a newsletterů. Společně s tím jsme spustili nový e-shop a začali si po vlastní ose řešit také retenci, kterou dosud řešila společnost Send. Nebylo to levné, ale nyní máme zázemí pro paywall, print a e-shop pro všechny naše tituly. Můžeme tak vytvořit jednu klientskou zónu pro Football Club, Heroinu nebo Finmag, můžeme prodávat printy, placený přístup na web a nabízet mezi nimi různé varianty. Jako první dáváme za paywall Football Club, následovat bude Heroine. V případě Finmagu o zamykání webu neuvažujeme, a to samé platí o webu Peníze.cz, který je masovým webem s širokou cílovkou. Football Club a Heroine mají specificky cílený obsah, což je základní předpoklad pro zpoplatnění jejich webů.
Kdo tedy jsou potenciální předplatitelé a jak chcete provazovat obsah na webu a v tištěném magazínu?
Ondřej Tůma: Tištěný Football Club a web byly doteď odlišné kanály s odlišným typem obsahu. Fungovaly jako oddělené dva pilíře projektu. Teď je přeci jen více propojíme a v rámci paywallu jednou týdně překlopíme celý text pro platící čtenáře z časopisu. Nemyslíme si, že si budeme webem a printem kanibalizovat čtenáře. Naším dlouhodobým cílem je naopak tvořit komunitu, která bude využívat všechny naše platformy, a proto směřujeme k nabídce klubového členství. Členům klubu nabídneme na podzim jeden balíček, kterým získají přístup k ročnímu předplatnému tištěného čtvrtletníku včetně elektronického archivu všech dosud vydaných čísel, předplatné na web, vstupenky na naše eventy a slevy na naše merchandisingové produkty – knížky, mikiny, hrníčky a další. Také jednáme o tom, aby měli možnost čerpat slevy na nákup zboží u partnerů, se kterými se domluvíme.
Vznikne tedy nabídka klubového členství a vedle toho zůstane možnost pro klubové nečleny zakoupit si separátní přístup na web Football Clubu?
Ondřej Tůma: Ano, budeme mít separátní předplatné na měsíc i na rok, začali jsme se zvýhodněnou cenou 89 Kč měsíčně a 890 ročně. Po polovině září cenu zvýšíme na 129 Kč měsíčně a 1290 Kč ročně. Ti, kteří si nás předplatí teď, mají garantovanou zvýhodněnou cenu navždy. Pro členy klubu budou ceny ještě výhodnější. Na detailech pracujeme.
Web ze své podstaty inklinuje k rychlejšímu informování, nakolik se chce Football Club pouštět do informací, jako jsou výsledky, přestupy a podobně? Tištěný magazín se opírá o nadčasový obsah, budete chtít web víc posunout do sportovního mainstreamu?
Ondřej Tůma: V tištěném časopisu stavíme na dlouhých textech, zatímco na webu je místo pro kratší a aktuálnější články. Proto dáváme na web i víc zábavných formátů, videa a podcasty. Ale i kratší texty se na webu snažíme pojmout tak, aby měly přidanou hodnotu a abychom se odlišovali. Nemáme ambice nabízet kompletní výsledkové servisy, ale spíš si vybereme nějakou aktualitu a tu zpracujeme podle našeho stylu. Zprávy, které mají virální potenciál, nebudeme zpoplatňovat. Paywall zahrnuje každý všední den jeden dlouhý text, takže zhruba dvacet článků měsíčně. Další zhruba dva články denně pak budou na webu odemčené.
Základní otázka: Kolik předplatitelů očekáváte, že byste díky webu mohli získat?
Martin Vlnas: Teď evidujeme nižší stovky online předplatitelů a na přelomu roku jich chceme mít vyšší stovky. Naším cílem je získat do dvou let celkem čtyři tisíce předplatitelů v tisku a na webu. Máme necelých dva tisíce v printu a druhou polovinu bychom rádi získali pomocí webu.
Ondřej Tůma: Z těch, co si v červnu web předplatili, si přibližně polovina vybrala roční předplatné a polovina měsíční. To mě mile překvapilo, očekával jsem, že měsíční předplatná budou převažovat. Je to asi tím, že mezi ročními odběrateli jsou čtenáři, kteří už nás znají. Ti, co si koupili web na rok, jsou totiž v drtivé většině předplatitelé časopisu. Z těch, co si koupili měsíční předplatné s opakovanou platbou, si předplácí časopis zhruba třetina. Právě tyto čtenáře, kteří si platí print i web, chceme zvýhodnit v klubovém členství.
Máte odhad z externích zdrojů nebo na základě vaší expertní zkušenosti, kolik v Česku může být zájemců o sportovně – kulturní obsah?
Martin Vlnas: Jen registrovaných členů fotbalové asociace je v Česku minimálně 400 tisíc. Samozřejmě ne každý je naším potenciálním předplatitelem, s tím počítáme, větším problémem je ale zásah těch, co by být mohli. Spousta lidí o nás stále neví. Proto se snažíme využívat všechny pro nás dostupné marketingové cesty, včetně publikace neplacených článku v rámci feedu Seznam.cz, kampaní na twitteru a dalších sociálních sítích a offline marketingu. Tím si rozšiřujeme naší čtenářskou základnu, z níž se budou postupně rekrutovat potenciální předplatitelé webu i printu. Hranice pro soběstačnost Football Clubu je kolem zmiňovaných čtyř tisíc. K této hranici jsme se ale ještě nedostali. Football Club jsme přebírali, když měl zhruba 500 předplatitelů, a jsem rád, že se nám daří stále růst.
Ondřej Tůma: Pořád platí, že Football Club je malý projekt a jeho růst je především organický.
Teď evidujeme nižší stovky online předplatitelů a na přelomu roku jich chceme mít vyšší stovky. Naším cílem je získat do dvou let celkem čtyři tisíce předplatitelů v tisku a na webu.
Dosud je primárním zdrojem příjmů pro Football Club předplatné a příjmy z distribuce. Změní se to do budoucna? Budete chtít otvírat i větší prostor pro reklamu?
Ondřej Tůma: Chceme, aby reklama v printu a také na webu rostla a aby inzerentů přibývalo. Už nejsme omezeni jen na print, máme i web, newsletter a podcast, a tím i větší dosah. Máme kvalitní cílovou skupinu, čte nás 75 % vysokoškoláků, většina čtenářů je z velkých měst a s vyššími příjmy. Snažíme se, abychom zvyšovali znalost Football Clubu. Proto pořádáme eventy, na konec srpna připravujeme při příležitosti ženského fotbalového mistrovství konferenci k ženskému fotbalu, další event chystáme na konec září. Na něm zase vystoupí lidé z prostředí mimo fotbal a budou mluvit o své lásce k fotbalu a také se chceme víc věnovat tématu byznysu a fotbalu. Všemi těmito eventy chceme přilákat i další partnery.
Martin Vlnas: Football Club nemá být médiem primárně financovaným z reklamy. Obráceně to máme třeba u Finmagu. Ale i tak chceme, aby Football Club reklamu měl, potřebujeme získávat další peníze vedle předplatného. Zatím nejsme na požadované úrovni čtyř tisíc předplatitelů, tak reklamu potřebujeme. Naším cílem je dělat obsah, který se sám zaplatí.
Uvažujete o zpoplatnění newsletterů a podcastu?
Ondřej Tůma: Přemýšlíme o tom, že bychom podcasty zahrnuli do našeho webového předplatného, ale definitivní to ještě není, diskutujeme o tom. Vydáváme ho teď nepravidelně, chceme každopádně jeho distribuci zpravidelnit. Newsletter necháváme dál otevřený a připravujeme ještě rozšíření nabídky newsletterů.
Víme, že by Football Club mohl růst rychleji, kdybychom mohli investovat víc do obsahu i marketingu. Proto jsme ochotní část projektu, až do jeho poloviny, prodat investorovi.
Zmiňovali jste vedle příprav spuštění klubového členství i chystané eventy. Máte ještě nějaké další plány do konce roku?
Ondřej Tůma: Pracujeme na další knize, od které si hodně slibujeme. Jsme ve fázi finalizace dohod a pokud vše dobře dopadne, měli bychom ji vydat před Vánoci. Vedle eventů, o kterých jsem mluvil, se chceme více zaměřit i na investigativu. Myslíme si, že bychom k tématu fotbalové kultury měli přinášet i původní zjištění. I to je důvod, proč zavádíme paywall, abychom se mohli posouvat a vynakládat i víc peněz na přípravu obsahu.
Martin Vlnas: Pozice Football Clubu je podobná jako u Heroine. V obou případech jde o tituly, které nám otevřely nové segmenty vedle financí, ve kterých tradičně působíme. Víme, že by Football Club mohl růst rychleji, kdybychom mohli investovat víc do obsahu i marketingu. Proto jsme ochotní část projektu, až do jeho poloviny, prodat investorovi – ideálně takovému, který není z médií a který má zájem kultivovat české fotbalové prostředí. Rádi bychom se více věnovali investigaci a reportážím. Podněty máme, ale jejich příprava vyžaduje velkou časovou, a tím pádem i finanční investici. Právě v tom by nám měl pomoci investor.
Jak byste to chtěli udělat?
Martin Vlnas: Naše představa je taková, že společně s investorem založíme společnost, v níž má polovinu investor a druhou polovinu NextPage Media. Měl by to být někdo, kdo k nám synergicky pasuje. Sice už nějaká jednání probíhají, ale není to tak, že by se každým dnem blížila dohoda. Kdyby se tak ale stalo během podzimu, bylo by to fajn.