Prodej deníků v pololetí klesal rychleji než v loňském roce
Zvyšování prodejních cen kvůli rostoucím výrobním nákladům se odrazilo na vyšším poklesu prodejů deníků v prvním pololetí ve srovnání s průměrem za celý rok 2022.
Za období prvních šesti letošních měsíců se každý den v průměru prodalo 361 tisíc kusů deníků. Je to o 14 procent méně než za prvních šest měsíců loňského roku. Absolutně to představuje pokles o 57 tisíc kusů prodaných deníků každý den. Vyplývá to z dat ABC ČR o vývoji průměrného prodaného nákladu tuzemských deníků.
Snížení o 14 % představuje rychlejší pokles, než jaký v průměru poznamenal deníky v loňském roce (-10 %). V důsledku rostoucích nákladů musely deníky v uplynulém roce několikrát zvyšovat prodejní ceny. To se na prodejních výsledcích projevilo vyšším poklesem, a to především u titulů, jejichž čtenáři jsou na změny ceny citlivější.
Meziročně nejnižší poklesy zaznamenaly deníky Právo (Borgis) a Hospodářské noviny (Economia).
Nejprodávanějším deníkem zůstává Blesk (CNC), který se jako jediný drží na hranici 100 tisíc prodaných výtisků a má ze všech deníků nejvyšší pultové prodeje.
Největší bázi předplatitelů vykazuje Deník (VLM) před MF Dnes (Mafra).
Opět platí, že vyšší než průměr trhu jsou poklesy v pultovém prodeji (-15 %), které se na celkovém prodaném nákladu podílejí z poloviny.
Průměrný prodaný náklad deníků (ks), I-VI/2023
deník | PN 1H/2023 | meziroční změna (%) |
Blesk | 100 312 | -17,2 |
MF Dnes | 72 813 | -11,2 |
Deník | 58 728 | -12,7 |
Právo | 45 392 | -9,6 |
Aha! | 24 407 | -14,9 |
Hospodářské noviny | 23 825 | -10,1 |
Lidové noviny | 20 218 | -12,1 |
Sport | 15 607 | -19,8 |
celkem | 361 301 | -13,6 |
Pultový prodej deníků (ks), I-VI/2023
deník | PP 1H/2023 | meziroční změna (%) |
Blesk | 84 576 | -16,5 |
Právo | 24 186 | -9,5 |
Aha! | 23 162 | -14,4 |
MF Dnes | 19 001 | -14,4 |
Deník | 14 061 | -14,4 |
Sport | 12 015 | -12,9 |
Lidové noviny | 4 631 | -15,0 |
Hospodářské noviny | 1 315 | -17,8 |
celkem | 182 945 | -14,7 |
Předplatné deníků (ks), I-VI/ 2023
deník | P 1H/2023 | meziroční změna (%) |
Deník | 44 466 | -12,1 |
MF Dnes | 40 688 | -11,5 |
Právo | 19 752 | -10,0 |
Blesk | 9 932 | -5,8 |
Lidové noviny | 9 135 | -14,8 |
Hospodářské noviny | 7 838 | -21,0 |
Sport | 2 772 | -8,6 |
Aha! | 688 | -6,5 |
celkem | 135 270 | -11,9 |
Podíl kanálů na celkovém prodaném nákladu (%)
Elektronické (EV1) a ostatní prodeje (OP) deníků (ks)
deník | EV1 1H/2023 | meziroční změna (%) | OP 1H/2023 | meziroční změna (%) |
Aha! | 0 | - | 558 | -36,27 |
Blesk | 20 | -98,8 | 5 785 | -24,54 |
Deník | 188 | 4,4 | 13 | -88,43 |
Hospodářské noviny | 14 000 | 0,0 | 1 789 | -43,35 |
Lidové noviny | 5 645 | -3,3 | 892 | -9,82 |
MF Dnes | 9 712 | -5,2 | 3 414 | -4,79 |
Právo | 0 | - | 1 455 | -5,75 |
Sport | 54 | -97,0 | 761 | -7,68 |
celkem | 29 619 | -12,1 | 14 665 | -21,79 |
Nejsilnějším vydavatelstvím na poli placených deníků zůstává Czech News Center (Blesk, Aha!, Sport) před Mafrou (MF Dnes, Lidové noviny) a Vltava Labe Media (Deník).
Podíl vydavatelství na prodaném nákladu deníků (%), 1H/2023
-mav-