Prodej deníků v pololetí klesal rychleji než v loňském roce

pondělí, 7. srpna 2023, 07:35 Tisk MediaGuru

Zvyšování prodejních cen kvůli rostoucím výrobním nákladům se odrazilo na vyšším poklesu prodejů deníků v prvním pololetí ve srovnání s průměrem za celý rok 2022.

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

Ilustrační foto, zdroj: Pixabay

Za období prvních šesti letošních měsíců se každý den v průměru prodalo 361 tisíc kusů deníků. Je to o 14 procent méně než za prvních šest měsíců loňského roku. Absolutně to představuje pokles o 57 tisíc kusů prodaných deníků každý den. Vyplývá to z dat ABC ČR o vývoji průměrného prodaného nákladu tuzemských deníků.

Snížení o 14 % představuje rychlejší pokles, než jaký v průměru poznamenal deníky v loňském roce (-10 %). V důsledku rostoucích nákladů musely deníky v uplynulém roce několikrát zvyšovat prodejní ceny. To se na prodejních výsledcích projevilo vyšším poklesem, a to především u titulů, jejichž čtenáři jsou na změny ceny citlivější. 

Meziročně nejnižší poklesy zaznamenaly deníky Právo (Borgis) a Hospodářské noviny (Economia).

Nejprodávanějším deníkem zůstává Blesk (CNC), který se jako jediný drží na hranici 100 tisíc prodaných výtisků a má ze všech deníků nejvyšší pultové prodeje. 

Největší bázi předplatitelů vykazuje Deník (VLM) před MF Dnes (Mafra).

Opět platí, že vyšší než průměr trhu jsou poklesy v pultovém prodeji (-15 %), které se na celkovém prodaném nákladu podílejí z poloviny. 

Průměrný prodaný náklad deníků (ks), I-VI/2023 

deník PN 1H/2023 meziroční změna (%)
Blesk 100 312 -17,2
MF Dnes 72 813 -11,2
Deník 58 728 -12,7
Právo 45 392 -9,6
Aha! 24 407 -14,9
Hospodářské noviny 23 825 -10,1
Lidové noviny 20 218 -12,1
Sport 15 607 -19,8
celkem 361 301 -13,6

Pultový prodej deníků (ks), I-VI/2023

deník PP 1H/2023 meziroční změna (%)
Blesk 84 576 -16,5
Právo 24 186 -9,5
Aha! 23 162 -14,4
MF Dnes 19 001 -14,4
Deník 14 061 -14,4
Sport 12 015 -12,9
Lidové noviny 4 631 -15,0
Hospodářské noviny 1 315 -17,8
celkem 182 945 -14,7

Předplatné deníků (ks), I-VI/ 2023

deník P 1H/2023 meziroční změna (%)
Deník 44 466 -12,1
MF Dnes 40 688 -11,5
Právo 19 752 -10,0
Blesk 9 932 -5,8
Lidové noviny 9 135 -14,8
Hospodářské noviny 7 838 -21,0
Sport 2 772 -8,6
Aha! 688 -6,5
celkem 135 270 -11,9

Zdroj dat: ABC ČR, průměr za I-VI/2023

Podíl kanálů na celkovém prodaném nákladu (%)

Zdroj: ABC ČR, průměr za I-VI/2023

Elektronické (EV1) a ostatní prodeje (OP) deníků (ks)

deník EV1 1H/2023 meziroční změna (%) OP 1H/2023 meziroční změna (%)
Aha! 0 - 558 -36,27
Blesk 20 -98,8 5 785 -24,54
Deník 188 4,4 13 -88,43
Hospodářské noviny 14 000 0,0 1 789 -43,35
Lidové noviny 5 645 -3,3 892 -9,82
MF Dnes 9 712 -5,2 3 414 -4,79
Právo 0 - 1 455 -5,75
Sport 54 -97,0 761 -7,68
celkem 29 619 -12,1 14 665 -21,79

Zdroj dat: ABC ČR, průměr za I-VI/2023

Nejsilnějším vydavatelstvím na poli placených deníků zůstává Czech News Center (Blesk, Aha!, Sport) před Mafrou (MF Dnes, Lidové noviny) a Vltava Labe Media (Deník).

Podíl vydavatelství na prodaném nákladu deníků (%), 1H/2023

Zdroj: ABC ČR

-mav-