Seznam Médium eviduje stovky pravidelných autorů

úterý, 5. září 2023, 07:05 Internet & Mobil MediaGuru

Seznam Médium denně generuje kolem stovky textů, ty nejúspěšnější se dostávají na domovskou stránku.

Pavla Veverková, zdroj: Seznam.cz

Pavla Veverková, zdroj: Seznam.cz

Nově vytvořená platforma pro autory Seznam Médium dosáhla v červenci na návštěvnost necelých tří milionů uživatelů a vykázala 33 milionů zobrazených stránek (zdroj: NetMonitor). Podle Pavly Veverkové, šéfeditorky domovské stránky Seznam.cz, se na Seznam Médium od spuštění loni v listopadu registrovalo více než 1500 autorů, přičemž 400 z nich publikuje na platformě pravidelně. Za dobu fungování vyšlo na Seznam Médiu přes 14 tisíc článků.

S příchodem podzimní sezóny spustila služba Seznam Médium reklamní kampaň. Jejím cílem je přilákat další autory, denně díky kampani přibývá zhruba stovka textů.

„Ukazuje se, že největší dosah mají silné autorské věci – ať už jde o cestopisy s vlastními fotkami, otevírání důležitých témat, o kterých se obecně málo píše, silné, vyargumentované názory nebo i poutavě napsané postřehy z každodenního života. Lidé na sítích už takové články dokonce sdílejí a citují,“ shrnuje dosavadní zkušenosti Pavla Veverková.

Autoři mohou na svých textech získat podíl z reklamy zobrazené u svých textů. Pokud články jednoho autora získají dohromady přes 100 tisíc zobrazení, může se zapojit do partnerského programu Seznamu a svůj obsah monetizovat. Seznam se s nimi podělí o příjmy z reklamy v poměru 50 : 50. „Největší čtenosti autoři samozřejmě zpravidla dosáhnou, když se jejich články dostanou na domovskou stránku Seznamu,“ dodává Veverková.

Kolik si autoři konkrétně mohou vydělat, neuvádí, naznačuje ale, že za nejčtenější články dostanou autoři částky, „které se obvykle v redakcích za autorské honoráře nevyplácejí“.

Plné odpovědi na otázky pro Pavlu Veverkovou můžete číst níže.

Otázky pro Pavlu Veverkovou 

Jak si po více než půl roce od spuštění vede blogovací platforma Seznam Médium?

Za zhruba deset měsíců existence platformy Seznam Médium jsme se vypracovali téměř z nuly na platformu, která u nás prakticky nemá konkurenci. Tolik rozmanitých textů denně jinde nenajdete. Dohromady už u nás vyšlo přes 14 000 článků. Těší nás i rostoucí návštěvnost Seznam Média, která byla v červenci rekordní. Podle oficiálního měření Netmonitor (SPIR/Gemius) jsme dosáhli měsíčního výkonu 33 milionů page views.

To je slušný počet. Kolik autorů na Seznam Médiu aktivně publikuje, třeba alespoň jeden článek měsíčně? 

Od začátku spuštění platformy se registrovalo více než 1500 autorů, kteří vydali alespoň jeden článek, a přibližně 400 autorů u nás publikuje pravidelně. V poslední době čísla hodně stoupají hlavně díky reklamní kampani. Denně nám přibývá už kolem stovky textů. 

Zmiňujete reklamní kampaň, která aktuálně běží. Na čem je postavená? 

Cílem je získat nové autory, kteří se chtějí podělit o svůj pohled na témata a události, které hýbou společností. S jistou mírou nadhledu a provokace tedy necháváme v kampani zaznít různé postoje v duchu hlavní myšlenky „Co Čech, to názor“. Témata kampaně se vybírala z různých oblastí, které vzbudí všeobecnou pozornost (například „cyklisté do města patří/nepatří“, „konopí má být legální/nelegální“, „škoda každé facky, která padne vedle“), případně mohou rezonovat se specifickými cílovými skupinami, jako jsou třeba mladší lidé („sociální sítě jsou zlo“) nebo zájemci o gastronomii („ananas na pizzu patří/nepatří“). Kampaň měla lidi vyprovokovat, aby se nestyděli a napsali nám svůj názor. 

Dá se říci, že Seznam Médium je blogovací platforma v pravém slova smyslu? Stojí tedy právě na názorech a příbězích? 

Myslím, že dnes už ano, ale prošli jsme si různými etapami. Hlavně v prvních měsících k nám lidé rádi sepisovali tzv. „hluboké lidské příběhy“, často z doby holocaustu. Pak se začaly objevovat články, které osobně nazývám „muzeum kuriozit“ – od příběhů různých bizarních rekordů přes osudy vousaté ženy, opičí ženy, ptačí dívky, velbloudí dívky a dalších až po perličky a výstřelky ze života historických osobností. Oblíbené byly i všemožné záhady, třeba vlak, který vjel do tunelu a už nikdy nevyjel, zmizelá letadla, bludičky, mimozemšťané. Nechci, aby to vyznělo, že o takové texty nestojíme, je jasné, že mají potenciál udělat vysokou čtenost, ale ne vždy je můžeme umístit na lepší pozice nebo poslat do feedu domovské stránky. 

A nakonec se ukazuje, že největší dosah mají silné autorské věci – ať už jde o cestopisy s vlastními fotkami, otevírání důležitých témat, o kterých se obecně málo píše, silné, vyargumentované názory nebo i poutavě napsané postřehy z každodenního života. Lidé na sítích už takové články dokonce sdílejí a citují.

Jaká témata v poslední době na Seznam Médiu rezonovala?

Během léta se vynořila řada témat. Hodně se řešilo, jestli byl nedávno zesnulý Milan Kundera opravdu tak velký spisovatel, úplně nejvíc ale lidmi zahýbal výrok herce Jaroslava Duška o rakovině v pořadu Čestmíra Strakatého. Zaregistrovali jsme kolem čtyřiceti textů, z nichž mu v některých spílají, jiné se ho zastávají či ho alespoň omlouvají. Vděčnými tématy jsou nyní ceny dovolené v Chorvatsku či (ne)možnost platit v mnoha podnicích kartou, aktuálně lidé reagují na Kazmův nový film a kolem 21. srpna zase hojně glosovali invazi vojsk Varšavské smlouvy do Československa v roce 1968.  

Jak může autor na Seznam Médiu vydělávat a jak vysoké provize aktuálně nabízíte?

Autoři mohou na svých textech získat podíl z reklamy zobrazené u svých textů. Pokud články jednoho autora získají dohromady přes 100 000 zobrazení, může se zapojit do partnerského programu Seznamu a svůj obsah monetizovat. Rozdělíme se s ním o příjmy z reklamy zobrazené u jeho článků v poměru 50 : 50. Největší čtenosti autoři samozřejmě zpravidla dosáhnou, když se jejich články dostanou na domovskou stránku Seznamu. 

Existují nějaká doporučení, jak napsat čtenářsky co nejatraktivnější článek?

Pro autory Seznam Média jsme sepsali několik „manuálů“, kde se dozvědí, jak napsat dobrý text, jak správně zdrojovat fotky i jak zazářit na domovské stránce Seznamu. Tyto návody jsou dostupné všem. S některými autory pravidelně komunikujeme a poskytujeme jim zpětnou vazbu. Řada autorů se pod vedením našich editorů vypracovala, našla si svou stálou čtenářskou základnu a sledující. Uspořádali jsme také několik workshopů pro vědce a členy akademické obce, aby si osvojili srozumitelnější styl psaní přístupný i běžným čtenářům. 

Kolik průměrně vyplácíte autorům, kteří překročili hranici 100 000 zobrazení?

Konkrétní čísla výdělků samozřejmě prozrazovat nebudeme, ale za ty nejčtenější články dostanou naši autoři částky, které se obvykle v redakcích za autorské honoráře nevyplácejí.

Jaká jsou kritéria pro to, aby se článek dostal do Newsfeedu? 

Článek musí splňovat podmínky služby Newsfeed, stejně jako to platí pro ostatní partnerské weby. Měl by být dostatečně dlouhý, informace i fotky musí být správně zazdrojované, nesmí se v něm objevit manipulativní praktiky, jako je třeba clickbait, nesmí obsahovat chyby nebo vulgarity. Posuzujeme texty velmi komplexně, a když vidíme potenciál, snažíme se případně autorům pomoci texty vylepšit, aby měly šanci na co nejlepší umístění a dosah. 

Plánujete na Seznam Médiu v blízké době nějaké novinky? 

Chystáme přímou podporu autorských polemik, jednoduchou možnost, jak mohou autoři v článcích přímo reagovat jeden na druhého. Blogeři si brzy budou moci také o něco víc upravit profil a samozřejmě pokračujeme i v dalším průběžném vylepšování administrace, protože se snažíme vytvářet co nejpřátelštější prostředí pro nové i zavedené autory. 

-mav-