Petra Fundová: Burda do tří let ztrojnásobí provozní zisk

úterý, 21. listopadu 2023, 07:15 Tisk Martina Vojtěchovská

Mediální společnost Burda, tradiční zástupce vydavatelského trhu, si akvizicí Extra Online Media otevřela dveře k rychlému růstu v digitálu. Ten má do tří let tvořit alespoň polovinu celkových výnosů, říká generální ředitelka Petra Fundová.

Petra Fundová, zdroj: Burda Media Extra

Petra Fundová, zdroj: Burda Media Extra

Akvizice společnosti Extra Online Media (EOM) umožnila společnosti Burda, jejíž základy vycházejí z tradičního vydavatelského prostředí a postupně se rozšiřují do digitálního světa a do světa eventů, k významnému rozšíření v digitálním prostředí. Do roku 2026 chce Burda, nově vystupující pod názvem BurdaMedia Extra, ztrojnásobit svůj provozní zisk a docílit také toho, že digitální tržby budou tvořit více než polovinu jejích výnosů.

„Očekáváme, že celkový provozní zisk našich společností v roce 2026 bude násobě vyšší, než je současný provozní zisk Burdy v ČR. Většina zisku bude přitom generována online aktivitami a digitálními produkty,“ uvedla pro MediaGuru.cz generální ředitelka Petra Fundová.

Akvizici EOM chápe jako velkou příležitost k vytvoření nového významného digitálního hráče na českém trhu. Silné postavení zaujímá Burda díky svým vlastním a nově získaným značkám zejména v segmentu food (Apetitonline – 1,1 mil. RU, Toprecepty.cz - 2,7 mil. RU, zdroj: NetMonitor říjen 2023), dále v segmentu ženského lifestylu (Marianne.cz – 1,1 mil. RU, Lifee.cz – 1,6 mil. RU, Elle.cz – 500 tis. RU) a také v digitálním bulvárním segmentu díky příchodu webu Extra.cz s měsíční návštěvností 2,9 mil. RU. Celkově se kombinovaný zásah online portfolia Burdy a EOM zvyšuje z 2,5 mil. RU na cca 5 mil. RU měsíčně a osloví téměř 60 % české internetové populace. „Posun do pětice největších mediálních firem českého internetu nám poskytne výrazně silnější pozici při vyjednávání s mediálními agenturami i digitálními platformami, jako jsou Seznam a Google,“ věří Fundová.

Finální fúze Extra Online Media s BurdaMedia Extra proběhne 1. 1. 2025. Do té doby zůstává dceřiná společnost Extra Online Media samostatnou společností a její IČO, DIČ a sídlo se nemění.

Do podzimního obchodování vstoupila Burda se spojenými obchodními balíčky svého a nově získaného onlinového portfolia. Programatický online prodej a přímý online prodej spadá pod inzertní ředitelku online sales Michaelu Kačena. CEO Extra Online Media Tomáš Kačena se od ledna 2024 stane také strategickým ředitelem online obsahu v BurdaMedia Extra. Za celý digitální segment firem patřících do skupiny BurdaMedia Extra včetně vývoje, obsahu i online obchodu zodpovídá CDO Štěpán Burda. Obchodní ředitelka BurdaMedia Extra Martina Krátká má pod svou správou tištěné tituly, eventy a speciální cross projekty, jejichž součástí může být i online.

Podíl výnosů z tištěného portfolia je v současnosti na celkových výnosech Burdy stále nejvyšší. Výnosy z digitálu v polovině letošního roku představovaly 25 % celkových výnosů a eventy se na nich podílely další čtvrtinou. Jak už ale bylo zmíněno, podíl digitálních tržeb by měl do roku 2026 přesáhnout 50 %. „Pokud jde o digitál, tak počítáme především s inzertními výnosy, o placeném online obsahu neuvažujeme. Podle našeho názoru jde o reálný odhad, když bereme v potaz, jakým tempem rostly tržby a ziskovost Extra Online Media,“ vysvětluje Pera Fundová.

Stávající portfolio tištěných titulů Burdy má zůstat bez změny. Neuvažuje se ani o rozšíření značky Extra.cz do segmentu bulvárních tištěných titulů. „Bulvární tištěný segment je už plně obsazený. Značky jsou tam etablované a náklady na vydávání by byly při dnešních cenách papíru a energií tak velké, že v tom nevidíme cestu. Určitě ale lze uvažovat o možnosti jít s portfoliem EOM také do eventů,“ říká generální ředitelka.

Burda před třemi lety rozhodla o podstatném zásahu do struktury svých tištěných titulů, když ukončila vydávání několika z nich (Katka, Marie Claire, Joy, Náš útulný byt, Pošli recept). Tohoto kroku zpětně nelituje. „Naopak se ukazuje, že to byl správný krok. Přestože všechny tyto tituly byly v plusu, neviděli jsme u nich potenciál rozvoje v digitálu ani v eventech. Nebyly lídry trhu a postupně by pravděpodobně do minusu došly,“ hodnotí Petra Fundová. Dodává přitom, že metodiku, kterou tuzemská Burda aplikovala na strategickou predikci vývoje svých značek vypracoval CFO Martin Fraj, a převzaly ji i další pobočky patřící do mezinárodní skupiny Burda International. Tržby uzavřených titulů dokázala Burda do roka nahradit novými tržbami z rychle se rozvíjejícího segmentu dětských časopisů Lego a dalších titulů pro děti, které BurdaMedia Extra vydává v joint venture spolupráci s firmou Blue Ocean Entertainment, která je také součástí koncernu HBM.

„V BurdaMedia Extra se nám ve spojení s EOM podařilo vybudovat unikátní portfolio mezinárodních i lokálních značek časopisů a webů s celkově velmi širokým zásahem. Značky se dobře doplňují, web Extra.cz se v létě se 195 milionů PV dokonce stal nejnavštěvovanějším webem v mezinárodní skupině Burda International. Prémiové brandy Elle, Apetit a Marianne zastřešují eventy, jejichž řadu stále rozšiřujeme. I u nich přemýšlíme digital first. Prodeje elektronických kuponu v aplikaci Dny Marianne si letos v jarních a podzimních Dnech Marianne koupilo přes 130 tisíc lidí, což je o 8 % více než loni. Pro všechny typy platforem včetně sociálních médií tvoříme obsah s respektem k rozlišným konceptům jednotlivých značek," říká dále Petra Fundová. Analytické digitální nástroje umožňují podle jejích slov přesně vyhodnocovat data komerčních online kampaní či kreativních digitálních projektů, které pro obchodní partnery realizuje také online marketingová agentura C3 Prague, která je součástí tuzemské skupiny BurdaMedia Extra. 

Burda mění vizuální identitu a název na BurdaMedia Extra

úterý 21. listopadu 2023