Fine Gusto: Poptávka po jerky se zvyšuje spolu s osvětou
Dnes výrobce sušeného masa jerky Fine Gusto vyrábí z 80 % pro privátní značky. Změnit to chce zvyšováním investic do marketingu.
Český výrobce sušeného masa jerky Fine Gusto vyrábí maso nejen pro svou značku, ale většinou i pro privátky. Ty činí podíl až 80 %. „Je to opravdu vysoké číslo, které chceme do budoucna snižovat zvyšováním investic do marketingu Fine Gusto produktů,“ říká David Novák, jednatel firmy, kterou založil společně s Pavlem Doležalem.
V současnosti nabízí Fine Gusto pod vlastní značkou hovězí či krůtí sušené maso, nedávno k tomu přidalo i veganské jerky. Zájem o ně je zejména v Německu. „Osobně si myslím, že to do budoucna může být silný trend, jelikož poptávka v segmentu vegetariánství se za poslední dobu zvyšuje a nic nenaznačuje, že by trend měl slábnout,“ vysvětluje David Novák.
Se sušeným masem cílí značka na všechny, kdo jedí maso. Zajímavou cílovkou jsou děti, sportovci, turisti, ale také vojáci. „Armády ve světě jsou pro nás velcí zákazníci. Díky vysoké trvanlivosti a nenáročné skladovatelnosti, jsou naše produkty pro ně naprosto vhodné,“ dodává Novák.
Více o značce Fine Gusto, dopadech energetické krize na výrobu sušeného masa či plánech do budoucna se můžete dočíst v našem rozhovoru.
Vaše značka nabízí na trhu sušené maso neboli jerky. Jaký je o tento produkt na trhu zájem? Zvyšuje se u českých spotřebitelů v čase?
Obecně se dá říci, že segment jerky je stále ještě v rozvoji a velká část lidí zatím tomuto produktu nerozumí. S tím tedy souvisí to, že i poptávky se zvyšují tak, jako se zvyšuje osvěta ohledně jerky a co to vlastně je. Spotřeba se zvyšuje u sportovců nebo u lidí, kteří hledají zdravou alternativu ke svačině.
Již dlouho vyrábíte hovězí či krůtí sušené maso, nedávno jste k tomu ale přidali i veganské jerky. Z jakého důvodu? A jaký je o novinku zatím zájem?
Je to hlavně reakce na požadavky našich zákazníků. My jsme primárně výroba, a pokud zákazník něco chce, tak se mu maximálně snažíme vyjít vstříc. Trend veganských jerky vnímáme hlavně v Německu a tam je i relativně veliký zájem. Řekněme, že 10 % celkové poptávky po jerky z Německa nyní tvoří veganské.
Osobně si myslím, že to do budoucna může být silný trend, jelikož poptávka v segmentu vegetariánství se za poslední dobu zvyšuje a nic nenaznačuje, že by trend měl slábnout.
Jako novinku chystáme ‚jerky sticks’, kde se jedná o zdravější alternativu ke klasickým ‚klobáskám‘.
Budete svou produktovou řadu ještě rozšiřovat, například o jiné druhy mas? Jaké chystáte produktové novinky?
Dneska sušíme pro naše partnery už daleko více druhů mas, například i zvěřinu – soby, losy, jeleny. V zásadě na poptávku jsme schopni usušit jakékoliv maso. Jako novinku chystáme „jerky sticks“ (to je zatím pracovní název), kde se jedná o zdravější alternativu ke klasickým „klobáskám“. Oproti nim budou mít vysoký obsah proteinu a nižší obsah tuku, v podstatě to budou sušené tyčinky z masa.
Na základě poptávek chystáme také větší specializaci na biltong, což je trochu jiný způsob procesu sušení.
Na koho se svými výrobky primárně cílíte?
Řeknu, že dnes to jsou všichni, kdo jedí maso. Vysoká obliba produktů je u dětí, na které cílíme s opravdu jenom tou nejzdravější variantou Natural, což je pouze maso a sůl. Lidé, co mají problém s tím, že jim děti nejí klasické maso, tak sušené maso do nich bez problému dostanou, tedy dítě dostane potřebné množství bílkovin. Dále to jsou určitě sportovci nebo turisti, lidé v kancelářích a obecně lidé, kteří řeší jídlo ve spěchu.
Zaměřujete se se svými výrobky i na fyzicky náročná povolání, jako je například armáda nebo záchranné složky?
Armády ve světě jsou pro nás velcí zákazníci. Díky vysoké trvanlivosti a nenáročné skladovatelnosti, jsou naše produkty pro toto naprosto vhodné. Vojákům poskytnou velice kvalitní zdroj bílkovin a energie.
Výroba sušeného masa je energeticky velmi náročná. Jak vás ovlivnila energetická krize spojená s nebývalém nárůstem cen energií? Promítly se zvýšené výrobní náklady i do koncové ceny?
Určitě ano, není to jenom zvyšování cen energií, ale i všech ostatních vstupních surovin a práce. Ceny jsme se snažili zvyšovat, ale na potřebné zvýšení jsme se nedostali. Doufáme, že situace se časem více uklidní a ceny energií a dalších surovin se dostanou níže. Bohužel s plánem naší vlády – zdražovaní distribuce elektřiny – jsme nepočítali, tedy ani fixace, kterou jsme na silovou elektřinu udělali, nám nepomůže.
Jaký podíl u vás tvoří privátní značky, které vyrábíte?
Dnes je to kolem 80 %. Je to opravdu vysoké číslo, které chceme do budoucna snižovat zvyšováním investic do marketingu Fine Gusto produktů.
Snažíme se podporovat naši jedinou značku, a to je Fine Gusto, bohužel v tomto máme zatím trochu rezervy. Chybí nám koncepčně postavený marketing, na tom plánujeme zapracovat.
K dostání jste v obchodních řetězcích, ale i v drogeriích. Jste ale také v nabídce sítě multikina CineStar. Jaký je o sušené maso vedle popcornu zatím zájem? A o jakých dalších prodejních kanálech uvažujete?
V sítích multikin CineStar se prodáváme už několik let a tuto spolupráci nyní stále posilujeme. Je to pro nás důležitý partner v oblasti marketingu, jelikož zásah lidí, kteří vidí naší značku je opravdu vysoký, je to v milionech lidí ročně. Produkty se tam prodávají dobře, samozřejmě prodej popcornu je daleko vyšší, nicméně své zákazníky si to určitě najde. Snažíme se neustále získávat nové prodejní kanály, ale nic konkrétního nyní zveřejnit nemůžeme.
Jak značku Fine Gusto dále marketingově podporujete? Jaké k tomu využíváte prostředky?
Snažíme se podporovat naši jedinou značku, a to je Fine Gusto, bohužel v tomto máme zatím trochu rezervy. Chybí nám koncepčně postavený marketing, na tom plánujeme zapracovat. Aktuálně využíváme standardní média a sociální sítě.
Jaké máte se značkou další plány?
V příštím roce další rozvoj na domácím trhu, zalistovat do více řetězců a seznamovat stále více lidí s tímto druhem potravin.