Instagram předpovídá, co chce konzumovat generace Z v roce 2024
Klíčovými tématy pro teenagery a dvacátníky má být uvědomělá spotřeba a používání sociálních sítích ke kvalitní mezilidské komunikaci.
Do konce roku 2023 zbývá ještě několik týdnů, v Instagramu ale už mají jasno o trendech příštích dvanácti měsíců. Provozovatel sociální sítě se je snaží popsat v článku, který vzniknul na základě průzkumu mezi příslušníky takzvané generace Z. Plyne z něj paradoxně, že v oblasti digitálních médií bude mezi takzvanými zoomery nejdůležitější, aby se nenechali unést aktuálními trendy.
Při používání sociálních médií má mít prioritu důvěrná a hodnotná mezilidská komunikace s blízkými lidmi před orientací v tom, co zrovna letí ve světě módy, hudby nebo technologií. Zoomeři si ale podle analýzy představují vzájemné sbližování pomocí lajkování příspěvků ve formátu stories nebo posílání memů v soukromé zprávě. Navzdory popisované touze po hodnotné komunikace většina z nich popsala, že už někdy poslali napsali celebritám do soukromých zpráv na Instagramu. Tento způsob komunikace nakonec možná vypovídá o současném směřování sociálních sítí nejvíc, a Meta je si toho vědoma. Alespoň podle toho, že chatovací okna v poslední době vylepšuje o možnost generování obrázků pomocí umělé inteligence (dostupné zatím jen v USA). Navíc firma tento týden přidala do Messengeru šifrovací funkci a už loni například také možnost exkluzivního chatování mezi předplatiteli instagramového exkluzivního obsahu a jeho tvůrci. To vše má potenciál ještě zvýšit důležitost soukromých zpráv na úkor prezentování se na veřejném profilu. Aktuální studie o trendech na příští rok, která vznikla ve spolupráci s analytickou společností WGSN, naznačuje, že Meta inovuje v té správné oblasti. Za předpokladu, že pro mladé uživatele bude Instagram v konkurenci TikToku nadále relevantní sítí.
Hlavně udržitelně
Ze studie popisující postoje generace Z ve Spojených státech, Británii, Indii, Brazílii a Koreji také plyne specifický přístup k nakupování nebo módě. Nechce bezhlavě konzumovat některé potraviny nebo produkty. Zatímco v případě Instagramu a spol. čím dál více preferuje uzavřenější komunikaci pomocí soukromých zpráv, u nakupování módy a jídla je pro mladou generaci důležité téma udržitelnosti. V roce 2024 si téměř polovina, příslušníků generace Z bude chtít vyzkoušet veganské produkty a rostlinné náhražky masa. Jejich výhodou podle zastánců je, že tolik nepřispívají k urychlení klimatické změny.
Duchu udržitelnosti má podle Instagramu odpovídat také přístup mladých k módě. Chtějí si pořizovat méně nového oblečení a podporovat lokální produkty. Příklon k této hodnotě ale přesto v myslích zoomerů nechává prostor ke komerčním experimentům. Podle aktuální studie pro rok 2024 si chce například čtvrtina příslušníků generace Z pro sebe najít v příštím roce osobitou parfémovou vůni. Což je ostatně ten druh smyslového vjemu, který zatím žádné médium zprostředkovat neumí.
-riv-