Václav Durďák: Růst už pro nás není alfou a omegou
Čokoládovna Janek za tři roky zdesetinásobila svůj obrat a přidala pražírnu Coffeespot. Přelom ve vývoji firmy nastal v covidu, přibližuje spolumajitel Václav Durďák.
Zatímco stovky firem v období koronavirové pandemie krachovaly, Čokoládovna Janek teprve začínala psát svůj příběh. Během pár let se podařilo skupině majitelů vybudovat celostátní brand, desetinásobně zvýšit obrat a rozšířit čokoládovnu o pražírnu kávy Coffeespot. „Chceme, aby byly obě společnosti stabilní a nestalo se nám, že získáváním tržního podílu utrpí kvalita," popisuje spolumajitel Václav Durďák.
Na trhu působíte už téměř devět let, ale do povědomí široké veřejnosti jste se dostali až v období covidu. Co se tehdy stalo
Bylo to období, na které rád i nerad vzpomínám. Rád proto, že jsme dokázali v krizi nastartovat díky podpoře zákazníků náš dosavadní úspěch a nerad proto, že to bylo velmi stresové období a nevěděli jsme, jestli další den ještě bude Janek existovat. Byli jsme tehdy nuceni ze dne na den změnit naše prodejní kanály a z B2B prodeje malým živnostníkům skočit rovnýma nohama do prodejů přes e-shop. První půlrok to byl těžký boj, který se ale rychle otočil.
Ještě v roce 2019 jste byli tržbami pod 10 miliony a nyní atakujete desetkrát více. Jak se vám podařilo dosáhnout takto rychlého růstu?
Popravdě si to neumíme sami moc dobře vysvětlit... Myslím si ale, že za tímto úspěchem stojí z velké části náš brand a když budu trochu odvážný ve svých úvahách, nebojím se říci „lovebrand“. Od začátku jsme komunikovali hodně otevřeně, nebáli se pochválit, ale také upozornit, co se nám nepovedlo, co plánujeme a jak se máme. Lidé to myslím ocenili a začali nám fandit a přát. A pak to byl pochopitelně cílený marketing.
Zmiňujete marketing, tak můžete více rozkrýt, co všechno děláte a co vám nejvíce funguje?
Určit jednoznačně jeden kanál nebo jednu věc, která funguje nejlépe je velmi složité. Za mě je to hlavně o tom přístupu. K výrobku i zákazníkům. Co se týče samotného marketingového rozpočtu a jeho alokace, tak dnes zhruba 50 % míří do online výkonnostního marketingu a druhá polovina do ostatních kanálů. Tam občas různě zkoušíme, měníme. Něco se nakonec ukáže jako velmi dobrá cesta a alokujeme na to více rozpočtu a něco naopak zkusíme a je to propadák. To ale určitě vaši čtenáři dobře znají.
Říkáte že jednoznačně online marketing, ale dělali jste už i televizní spoty, a dokonce spolupráci s Leošem Marešem. Máte tedy striktně nastavenou marketingovou strategii, nebo zkoušíte i nové možnosti a ad hoc projekty?
V tomto jsme tak trošku střelci. Stále se považujeme za menší firmu. Spoustu věcí si můžeme dovolit, i když by tomu třeba logika a rozum takto nevelely. Ve velkém korporátu by to bylo nemožné, a to my naštěstí nejsme. Například zmiňovaná spolupráce s Leošem. Tehdy jsme si řekli, že když už spolupráce s influencery, tak rovnou to nejvíc, co lze. A uvidíme. Když to nedopadne, tak že jsme si dali vánoční dárek. No a ono to dopadlo velmi dobře. Ostatně téměř jako vždy.
Právě teď děláte na Stream.cz v pořadu Z čokolády Janek sérii rozhovorů s vašimi obchodními partnery a poslední z nich má dokonce přes 600 tisíc shlédnutí. Jak vás to napadlo?
Iniciativa tímto směrem vzešla z brand studia Seznamu. Mně se tento nápad okamžitě velmi zamlouval. Možnost opět trošku více přiblížit lidem způsob, jakým pracujeme. A především s kým spolupracujeme. Že to není jen nějaký jeden osamocený Janek, ale ekosystém velkého množství stejně nadšených lidí, kteří milují svoji práci a dodávají nám svoje suroviny nebo odebírají naše výrobky.
A teď upřímně. Působí to možná až moc optimisticky. Je to jen pro kameru, nebo takhle funguje se svými partnery standardně?
Upřímně? V reálné spolupráci je to ještě více. Kamera trošku svazuje. Ne s každým jsme se dokázali dostat před kamerou úplně do své „pohody". Se všemi máme ale tyto nadstandardní vztahy. To jsou ty věci a momenty, pro které děláme naši práci. Peníze jsou hezká věc, ale mít radost z práce je ještě lepší.
Jaké máte na sérii reakce?
Veskrze pouze pozitivní. Já jsem snad zatím nezaregistroval ani jednu negativní.
Co se týče samotného marketingového rozpočtu a jeho alokace, tak dnes zhruba 50 % míří do online výkonnostního marketingu a druhá polovina do ostatních kanálů.
Musím se rovněž zeptat na vaší spolupráci s moderátorkou Lucií Výbornou. Podpořili jste jí v její cestě na Jižní pól, na který právě v těchto dnech putuje a společně udělali adventní kalendář. Proč právě Lucie Výborná a proč adventní kalendář?
Potkali jsme se společně při našem rozhovoru do jejího pořadu. Rozuměli jsme si. Následně když Lucie hledala pro rozhovor pražiče, ocitla se u nás v pražírně, protože ten se právě vrátil z plantáže v Keni. Už jsme se tedy znali. Když jsme zjistili, že Lucie hledá partnera pro tuto cestu, tak jsme se nabídli. Slovo dalo slovo a vypadla z toho asi nejhezčí a nejspíš i nejlepší spolupráce, kterou jsme kdy měli. Lucie je velká profesionálka a například Adventní kalendář, který vznikl, nemá podle mého názoru úplně obdoby. Mám z této spolupráce velkou radost.
Byl to dobrý tah? Prodali jste je všechny?
Prodali jsme je do jednoho. Jen jedná velká česká společnost jich nakoupila 3000 kusů. Větší množství jsme ale prodali koncovým zákazníkům.
Do Štědrého dne zbývá pár dní a konec roku je pro obchodníky nejdůležitější část roku. Splnili jste cíl?
Ano i ne. V listopadu jsme úplně nedosáhli plánovaného růstu, uteklo nám to o pár procent, ale jen proto, že jsme nestíhali ve výrobě. Letos byla a je větší poptávka po pralinkách a pokud to chceme dělat stále poctivě, tak výroba čokolády i pralinky je proces, který nejde úplně urychlit. Čili vlastně hodnotíme sezónu a celý rok velmi pozitivně. Co víc si přát, než mít vyprodané kapacity?
Ještě pro upřesnění. V roce 2022 jste k Čokoládovně Janek koupili od manželů Plškových pražírnu Coffeespot. Daří se vám pokračovat v tom, co Plškovi vybudovali?
Myslím, že ano. Směr, přístup i přemýšlení nad kávou a celým podnikem zůstává identické. S Jirkou a Radkou jsme rodinní přátelé a oni nám slíbili, že budou i nadále s provozem pomáhat a to plní. Jirka stále dělá všechny pražící křivky pro nové kávy atd. Já se věnuji především zlepšování procesů ve firmě. Zavádění ERP, skladů, výroby a dalších důležitých věcí, které zákazník na první dobrou nevidí, ale pro zdravý vývoj firmy jsou zásadní. Troufám si říct, že koncový zákazník naším spojením o nic nepřišel. Stále se snažíme být velmi pro-zákaznický, a navíc jim poskytovat prvotřídní kávu a servis. A asi se nám to daří, stále rosteme.
O jak velkém růstu se bavíme?
U obou firem se bavíme přibližně o 20 %. Růst už pro nás ale není alfou a omegou. Chceme, aby byly obě společnosti stabilní a nestalo se nám, že získáváním tržního podílu utrpí kvalita. To se nesmí stát, a proto nyní držíme růst na zdravé úrovni.
Proč jste se vůbec rozhodli pražírnu koupit?
To by vydalo na samostatný rozhovor, ale pokusím se to shrnout v pár větách. Plškovi se po deseti letech neuvěřitelně tvrdé práce rozhodli, že by firmu rádi posunuli dále a začali uvažovat nad jejím prodejem. Už když se mi o tom Jirka zmínil, chtěl jsem Coffeespot připojit k Jankovi a nadále s Jirkou spolupracovat. Byla to sice hezká představa, ale finančně nemožná. Nakonec se nám však podařilo domluvit s místním úspěšným podnikatelem Michalem Bábíčkem, který nám poskytl finance a mohli jsme tak celý obchod zrealizovat. A dnes, déle než rok od transakce, mohu říct, že to bylo skvělé rozhodnutí. Coffeespot funguje pořád lépe a roste. Jirka s Radkou jsou pořád součástí příběhu, který sami začali psát a nám se otevřely dveře pro mnoho vzájemných synergií s čokoládovnou.
Co chystáte pro rok 2024?
Je toho hodně. Ve své podstatě stavíme nové firmy, protože ERP zavádíme i v čokoládovně. Celé by to ale konečně měla podtrhnout stavba nové haly. V říjnu jsme získali stavební povolení a v lednu plánujeme soutěžit stavbu. Věříme, že ještě v zimě ji zahájíme a další část rozhovoru spolu můžeme udělat na toto téma, protože věřím, že nová hala pro nás bude velký předěl.