Metaverse nastane, zatím ale na něj nejsme připraveni
K nástupu metaverse potřebujeme jednak vhodné technologie, jednak obsah, který lidi zaujme, myslí si Julie Šislerová, zakladatelka skupiny Holky v Metaverse.
Metaverzum neboli metaverse bylo buzzwordem předloňského roku. Loni se však o tomto trendu začalo psát spíše negativně jako o splasklé bublině, virtuálním světě, kde nikdo není a nikdo ho nepoužívá. Julie Šislerová, zakladatelka skupiny Holky v Metaverse, se však domnívá, že čas metaverzu nevyhnutelně přijde.
„Od chvíle, kdy se Facebook přejmenoval na Metu a investoval do rozvoje metaverse miliardy dolarů, vyrostla na trhu obrovská očekávání, která se však nenaplnila. Místo představ, že brzy budeme žít v něčem podobném jako ve filmu Ready Player One, jsme dostali nehezké virtuální prostory, kde se nic nedělo a zelo to tam prázdnotou,“ popisuje Šislerová. „Metaverse určitě nastane, o tom není pochyb, jen na to ještě nejsme technologicky ani společensky připraveni. Potřebujeme k tomu jednak vhodné technologie, jednak obsah, který lidi zaujme,“ dodává.
Podle Julie Šislerové metaverse zdaleka nebude virtuálním světem, do něhož se lidé zavřou. Spíše to bude další vývojový stupeň internetu, digitální vrstva, do které vstoupíme, když budeme potřebovat, aniž bychom se od reálného světa museli zcela odtrhnout. „V blízkém budoucnu přesuneme naši online komunikaci do metaverse, kde se budeme potkávat prostřednictvím našich avatarů. Ať už budou mít naši realistickou podobu a budou to taková naše digitální dvojčata, nebo dáme našim avatarům jakoukoliv podobu,“ předpovídá Šislerová.
Více o metaverse, smíšené realitě i potenciálu, který představují pro firmy, se můžete dočíst v našem rozhovoru.
Stojíte za FB skupinou Holky v Metaverse. Z jakého důvodu jste ji založila? Proč je podle vás důležitá založit takovou komunitu jen pro ženy?
Moje motivace k založení komunity Holky v Metaverse byla celkem prostá. V oboru virtuální reality se aktivně pohybuji od roku 2016 a od začátku si nešlo nevšimnout, že v něm nejsou téměř žádné ženy. Mnohokrát se mi stalo, že jsem byla na různých oborových setkáních jediná žena v místnosti. A tak jsem s sebou nejdřív začala brát kamarádky až jsem postupně dospěla k rozhodnutí založit komunitu s cílem propojit ženy se zájmem o virtuální či rozšířenou realitu, metaverse, NFT nebo krypto a taky inspirovat ostatní, aby se těchto oborů nebály.
Jakým aktivitám se v rámci skupiny věnujete?
Pořádáme vlastní meet-upy, navštěvujeme další zajímavé eventy a vzděláváme se. Mým cílem je holkám předat reálnou zkušenost z praxe. Proto se potkáváme osobně a zkoušíme nejnovější projekty nebo technologie, ať už veřejně dostupné, nebo přímo ve firmách. Byly jsme tak společně například na Art*VR festivalu v galerii DOX, na promítání 360° filmu Fresh Memories nebo jsme byli na exkurzi ve virtuálním studiu společnosti Deloitte. Každé takové setkání se navíc snažím doplnit o něco, co mimo komunitu nezažijete. Ať už je to setkání samotnými tvůrci projektů, nebo třeba porotci v případě Art*VR festivalu.
Za velký milník považuji i náš první oficiální Holky v Metaverse panel na konferenci UTXO23. V tom bych ráda pokračovala a dostala i touto cestou na pódia víc holek z našeho oboru.
A v neposlední řadě má skupina taky sloužit jako propojovací prvek mezi seniorními a juniorními holkami, takže mám radost, že už si některé díky nám našly práci nebo začaly společně tvořit nové projekty.
Jak se díváte na aktuální situaci metaverse, kterému před pár lety předvídali odborníci slibnou budoucnost, zatímco nyní se o něm píše jako o splasklé bublině?
Bohužel je pravda, že se metaverse dostalo v posledním roce negativní publicity. Od chvíle, kdy se Facebook přejmenoval na Metu a investoval do rozvoje metaverse miliardy dolarů, vyrostla na trhu obrovská očekávání, která se však nenaplnila. Místo představ, že brzy budeme žít v něčem podobném jako ve filmu Ready Player One, jsme dostali nehezké virtuální prostory, kde se nic nedělo a zelo to tam prázdnotou.
Metaverse určitě nastane, o tom není pochyb, jen na to ještě nejsme technologicky ani společensky připraveni. Potřebujeme k tomu jednak vhodné technologie, jednak obsah, který lidi zaujme. S jeho tvorbou nyní může pomoct umělá inteligence. A hlavně, lidé začnou metaverse používat, pokud jim bude pomáhat lépe řešit některé každodenní činnosti nebo naplní nějaké konkrétní potřeby.
Metaverse je třeba brát jako další vývojový stupeň internetu. A ten hlavní vývoj je v posunu digitálního světa do 3D.
O jaké potřeby se bude jednat?
Předně musím říct, že metaverse vnímám jinak, než jak jej často popisují média. Pro mě to není virtuální svět, do kterého se uzavřeme a odtrhneme se od reálného světa. Naopak nás přiblíží k sobě ještě blíž.
Metaverse je třeba brát jako další vývojový stupeň internetu. A ten hlavní vývoj je v posunu digitálního světa do 3D. Bude to virtuální svět, který nás bude obklopovat a do kterého se ponoříme skrz brýle, když budeme zrovna chtít nebo potřebovat. Budeme tedy nadále žít v normálním skutečném světě, který jen bude doplněn o další digitální vrstvu, do které budeme libovolně vstupovat a komunikovat díky ní zcela novým způsobem.
Podívejte se, jak se v dobách internetu vyvíjela mezilidská komunikace. Pamatujete si ICQ? To byla vlastně jedna z prvních platforem, díky které jsme mohli rychle komunikovat online a přiblížit se. Pak jsme se posunuli od textu k audiu a obrazu a dnes trávíme spoustu času na videocallech přes Zoom, Google Meet apod. a náš kontakt je osobnější. A v blízkém budoucnu přesuneme naši online komunikaci do metaverse, kde se budeme potkávat prostřednictvím našich avatarů. Ať už budou mít naši realistickou podobu a budou to taková naše digitální dvojčata, nebo dáme našim avatarům jakoukoliv podobu. Představte si takové pracovní cally, kde nevidíte na kolegy jen od pasu nahoru a na obrazovce, ale kdy stojí zhmotnění přímo vedle vás. A je jedno, jestli se rozhodnete potkat přímo u vás doma, nebo se spolu vydáte do neexistujících prostorů virtuálního světa. A to platí pochopitelně nejen v práci, ale i v kontaktu s rodinou nebo přáteli, se kterými budete moct jít společně na koncerty nebo se podívat se na film bez ohledu na to, ve které zemi se zrovna nacházíte. Zůstanou nám samozřejmě nadále všechny dnešní podoby komunikace, ale metaverse nám umožní ještě osobnější formu online komunikace než známe dodnes.
Jaký má metaverse potenciál pro firmy do budoucna? Má cenu podle Vás do něj investovat?
Samozřejmě že obrovský. Věřím, že tam řada z nich přesune svůj byznys. Je to stejné, jako se kdysi před lety firmy divily, proč by měly mít web, pak nechápaly, proč by měly mít sociální sítě, a dnes je obojí naprosto běžné. Stejné to bude i s metaverse. Firmy, které budou chtít uspět v novém digitálním světě, budou určitě svoji prezentaci rozšiřovat i do 3D prostoru.
Myslím, že jedny z prvních budou například e-shopy s oblečením. Zákazník si oblečení vyzkouší na svém avatarovi s jeho proporcemi a e-shop pak bude řešit méně vratek. Ale věřím, že metaverse postupně prostoupí celým trhem, od architektury přes umění, vzdělávání, zdravotnictví až po průmysl, všude má uplatnění.
Čeho by se firmy měly na cestě k metaverse vyvarovat?
Podle mě metaverse přináší mnohem víc příležitostí než hrozeb. Samozřejmě je nutné mít se na pozoru a určitě řešit bezpečnost dat, ale to není nic nového, to musíme řešit i na dnešním internetu. Myslím, že je dobré být připravený a že by se firmy neměly bát experimentovat už dnes. Zkoušet si jednotlivé existující platformy, jak na to reagují jejich zákazníci, ale myslet taky na interní vzdělávání a pořídit si třeba nejnovější zařízení pro virtuální realitu. Pokud se na začátku poradí s odborníky, nemají co ztratit. A jak se říká, štěstí přeje připraveným.
Podle dat asociace ESA si děti k loňským Vánocům přály nejvíce právě digitální měny a předplatné do těchto her.
Jaká z platforem má podle Vás největší potenciál stát se tou hlavní?
Nemyslím si, že bude jedna hlavní platforma. Na internetu také nedominuje jen jeden web nebo aplikace. Pravděpodobnější je, že vznikne síť platforem, mezi kterými budeme přepínat, aniž to budeme vnímat.
V současnosti v podstatě žádná pravá metaverse platforma neexistuje a to, co nazýváme dnes metaversem jsou většinou herní online platformy jako Roblox nebo Fortnite. Roblox dnes používá 70 milionů uživatelů denně, 200 milionů měsíčně, a i když jsou to převážně zástupci generace Z a alfa, za pár let dospějí a budou mít velkou kupní sílu. Podle dat asociace ESA si děti k loňským Vánocům přály nejvíce právě digitální měny a předplatné do těchto her. A Roblox má už dnes rozšíření do virtuální reality a je jen otázkou času, kdy si tam budete moct koupit i něco jiného než skiny pro své avatary.
Tradičním hráčem je pak samozřejmě Meta, která ma na svých platformách, jako je Facebook, Instagram či Whatsapp, velkou část populace, a má tak snadnou cestu přesunout je na další platformu. A v neposlední řadě tu máme Apple, který je silný a přichází na trh s novým zařízením. Plus se objeví i celá řada dalších platforem a firem, o kterých dnes ještě nevíme.
Zmínila jste, že většinu uživatelů dnešních metaverzních platforem se rekrutuje z mladé generace. Dokáže oslovit i starší cílovky?
To je běžné, že si nové věci osvojují nejdříve mladí a pak je následně adoptuje celá populace. V metaverse, nebo jakkoli to budeme nazývat, vidím potenciál pro všechny cílové skupiny. Jak jsem zmiňovala například ten bližší kontakt, tak ten přece bude motivací pro všechny generace. A představte si třeba, že se prarodiče budou moci virtuálně potkat se svými vnoučaty, pokud to nebude z jakéhokoli důvodu možné ve skutečnosti. Nebo jim dáte zpětně prožít něco, u čeho nebyli. Zní to sice trochu jako z Black Mirror, ale věřte mi, že to bude běžné.
Pokud existuje značka, která by měla lidi přimět nasadit si brýle, je to Apple.
Jak pohlížíte na Apple, jež přichází s headsetem Apple Vision Pro? Myslíte si, že dokáže k rozvoji metaverse výrazně přispět?
Apple vnímám jako důležitého hráče a na jeho vstup na trh minimálně my všichni z oboru čekáme. Apple má totiž tu superschopnost přinést technologie v takové formě, která změní uživatelské chování. S iPhonem přesvědčil lidi, že místo tlačítkových telefonů budou používat dotykové, s AirPody nás zase naučil používat bezdrátová sluchátka. Pokud existuje značka, která by měla lidi přimět nasadit si brýle, je to Apple.
A že na to jde marketingově úplně jinak, vidíme hned od začátku. Apple úplně upustil od termínů metaverse, virtuální a rozšířená realita, a buduje si v podstatě novou pozici tím, že používá pojem spatial computing. A zatímco používání zařízení od Mety je zatím hlavně o zábavě, Apple chce proniknout do našeho každodenního života.
Do metaverse v minulých letech vstoupilo mnoho velkých značek, mimo jiné Nike, Gucci nebo třeba T-Mobile. Co vás z aktivit za poslední dobu nejvíce oslovilo? A z jakého důvodu?
Líbí se mi, jak k tomu přistupuje Škoda Auto, která si postupně osahává jednotlivé platformy. Například na platformě Nemesis rozvíjí tzv. Škodaverse, kde se mohou uživatelé projet vybranými modely nebo se zapojit do některé z výzev. Vydala i několik sad NFT, přidala nový zážitek ve Fortnite a chystá se vstoupit na další platformy. Krok za krokem si tak buduje svoji komunitu v novém digitálním prostředí. A právě komunity a blízký vztah se zákazníky nebo fanoušky značky bude v marketingu čím dál důležitější.
Julie Šislerová, zakladatelka skupiny Holky v Metaverse
Komunitu Holky v Metaverse založila na jaře roku 2022. Zároveň je ambasadorkou pro Českou republiku v evropské komunitě Women in Immersive Technologies. Má více než desetileté zkušenosti v propojování marketingu s novými technologiemi, prošla nadnárodními společnostmi i agenturami a dnes se věnuje konzultacím imersivních projektů na volné noze, vystupuje na konferencích a popularizuje témata spojená s virtuálními světy. Spoluzaložila jednu z prvních heren s virtuální realitou v ČR a produkovala řadu AR & VR zážitků ve studiu Brainz Immersive.
Vystudovala Veřejnou a sociální politiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy.