Rozhodujícím faktorem při výběru obchodu pro pravidelný větší nákup je vzdálenost od bydliště, sortiment a výše slevových akcí. Ukazuje to průzkumu agentury Stem/Mark o nákupním chování pro Českou distribuční, která je součástí skupiny Vltava Labe Media.
„Složitá ekonomická situace posledních let a měsíců ovlivnila mimo jiné i vývoj nákupního chování českých spotřebitelů. Již tak značná obliba slev a akčních nabídek meziročně ještě získala na popularitě. Desetina Čechů začala nově sledovat akční letáky. Pro spoustu lidí je výše slevy zásadním faktorem, podle něhož se rozhodují, kterou prodejnu navštíví. Platí to zejména pro čtenáře letáků, kteří díky nim mají přehled, co a kde mohou výhodně nakoupit. Možná překvapivě se však většina respondentů rozhoduje primárně podle toho, jak dlouho nebo jak daleko musí za výhodnou nabídkou cestovat. Jinými slovy řečeno, čas jsou peníze,“ říká Jaroslav Staněk, manažer marketingu a komunikace České distribuční.
Čtyři z pěti respondentů navštěvují více obchodů týdně, zpravidla jde o dvě až tři prodejny. Jen pětina Čechů pravidelně navštěvuje pouze svůj oblíbený obchod. Pro výběr obchodu, kde Češi realizují své pravidelné větší nákupy, je rozhodujícím faktorem vzdálenost od bydliště (57 % odpovědí). Ve věkové skupině 18-29 let je to nejdůležitější faktor pro dvě třetiny respondentů, a naopak pro méně než polovinu spotřebitelů ve věku 45-59 let. Polovina respondentů napříč věkovými kategoriemi nakupuje výhradně v okolí svého bydliště. Druhá polovina spojuje nakupování spíše s cestami do/z práce či školy nebo jinými pochůzkami po městě.
Až 45 % nakupujících si vybírá prodejnu podle nabízeného sortimentu, pro 38 % respondentů je zásadní výhodnost nabídek, resp. výše slevových akcí. Zároveň platí, že pro čtenáře letáků je výše slev a počet slevových akcí mnohem důležitější faktor pro výběr prodejny než pro spotřebitele, kteří o letáky nemají zájem. Při vyhledávání výhodných nabídek je pro polovinu respondentů rozhodující sleva v dané kategorii. Pouze třetině nakupujících jde o slevu konkrétního produktu nebo značky.
V případě zajímavé cenové nabídky je 90 % Čechů ochotno absolvovat až půlhodinovou cestu za nákupem. Pouze každý desátý člověk by zvážil cestování delší než 30 minut. Zatímco polovina mužů nechce touto aktivitou trávit déle než 15 minut, ženy jsou v tomto ohledu daleko ochotnější. Třetinu z nich v cestě za výhodným nákupem nezastaví ani docházka či dojížďka delší než 26 minut.
Průzkum také zjišťoval, na jakou vzdálenost jsou spotřebitelé ochotni cestovat za výhodnou nabídkou. Zde dochází k rozdílům především na základě velikosti obcí, což vyplývá i z většiny geomarketingových analýz České distribuční. Zatímco pro 40 % obyvatel malých obcí (do 5 tisíc) není problém cestovat i více než 16 km, ve velkoměstech Praha, Brno, Ostrava nebo Plzeň je drtivá většina obyvatel (84 %) ochotná absolvovat maximálně vzdálenost 10 km.
O průzkumu
Průzkum o účinnosti tištěných letáků mezi nakupujícími v České republice realizovala agentura Stem/Mark v listopadu 2023. Byl zaměřen na osoby alespoň částečně odpovědné za nákup potravin, dalšího zboží a služeb pro domácnost. Průzkumu se zúčastnilo 1513 respondentů, kteří představují reprezentativní vzorek populace České republiky podle věku, pohlaví, vzdělání, regionu a velikosti místa bydliště.