LinkedIn zkouší podnítit interakce, podpoří networking
Uživatelům profesní sociální sítě nejspíš začne chodit větší množství nevyžádaných zpráv. A podílet se na tom má také umělá inteligence.
Takzvaný networking představuje podle LinkedIn jeden z klíčů k úspěšnému pracovnímu životu. Proto se provozovatelé populární sítě rozhodli zkusit její osazenstvo popostrčit k četnějšímu udržování a navazování kontaktů. LinkedIn postupně nasazuje překopanou sekci Síť, která v zastaralém modelu ukazovala primárně profily, s nimiž by se uživatelé mohli chtít propojit. Jenže jedna věc je navázání spojení, druhá jeho udržení nebo prohloubení. Z toho důvodu LinkedIn rozdělil Síť pomocí dvou různých záložek nazvaných Grow a Catch Up. První jmenovaná funguje na stejném principu, jako celá sekce nyní: nabízí hlavně tipy na potenciálně užitečné profily, se kterými uživatel ještě není ve spojení.
Naopak druhá záložka má přispět k opečovávání už navázaných kontaktů. Do sekce Catch Up přesměruje LinkedIn upozornění na nejrůznější pracovní výročí nebo narozeniny. Tím se snaží síť nabídnout záminku k tomu, aby mezi sebou lidé více komunikovali. „Někdy je prosté ,Ahoj!‘ tím nejlepším způsobem, jak zahájit networking. Jenže to jde mnohem snáze, pokud k nastartování konverzace existují konkrétní důvody,“ vysvětluje na blogu společnosti Naman Goel, produktový ředitel LinkedIn. Jen loni podle něj tato síť zprostředkovala přes pět miliard propojení mezi uživateli, takže v souvislosti možných interakcí je na čem stavět.
V jejich podněcování jde ale síť ještě dál, než jen podsouváním cizích životních a pracovních výročí. Kdo si nevěděl rady s odstartováním konverzace ani po zjištění, že protistrana například slaví například šest let působení v jedné firmě nebo kulaté narozeniny, tomu má pomoci umělá inteligence, přesněji řečeno generativní jazykový model. Nastaven je tak, aby na základě konkrétní záminky dokázal sepsat návrh soukromé zprávy. Vycházet má AI z informací uvedených v profilech odesílatele a příjemce zprávy. „Jenže to znamená jen první krok. Je důležité navrhovanou zprávu důkladně projít kvůli její přesnosti a vyladit také vyznění použitého jazyka tak, aby odpovídal pisateli,“ upozorňuje Goel. Novinka bude podobně jako jiné funkce umělé inteligence dostupná jen těm uživatelům LinkedIn, kteří si platí prémiovou verzi sítě. Zatímco ale ještě upravená sekce Síť nedoputovala ke všem majitelům účtů na LinkedInu, některé oborové portály už ironicky glosují možnou podobu novinky. „Očekávejte, že budete dostávat větší množství nahodilých přání všeho dobrého,“ píše například server SocialMediaToday.
V takovém případě by se LinkedIn částečně podobal Facebooku a jeho upozorněním na narozeniny „přátel“. Díky tomu obvykle zaplavují virtuální zeď oslavenců generické vzkazy od lidí, kteří by si třeba jinak sami od sebe na životní výročí svých známých nevzpomněli. Podrobné statistiky, jak moc to přispívá k „networkingu“ mezi uživateli Facebooku, nicméně nejsou k dispozici. I kdyby ale linkedinová snaha rozproudit interakce nakonec vyšuměla, aspoň by mohla platícím uživatelům připomenout, že v rámci LinkedIn Premium mají k dispozici pořád nějaké nové funkce umělé inteligence.
-riv-