Svátek svatého Valentýna, který připadá na 14. února, oslaví letos podle průzkumu agentur Ressolution Group a Nielsen zhruba čtvrtina české populace. Výzkum skupiny Allegro a agentury Perfect Crowd mluví dokonce o téměř polovině – 46 % Čechů.
Z dat prvního zmíněného průzkumu dále vyplývá, že se k tomu chystají především mladší lidé: ve věkové skupině 15–34 let je jich například 36 %. Tyto tendence pak s věkem klesají, ve skupině 35–54 let je to už jen 29 % a ve skupině 55 let a více pouhých 12 %. Valentýna plánují slavit spíše muži než ženy. Konkrétně to tvrdí 29 % mužů oproti 23 % žen. Tento rozdíl může samozřejmě plynout i z určitých společenských očekávání vůči mužům, kteří v tento svátek častěji obdarovávají své partnerky – tuto tendenci ostatně často podporují i valentýnská reklamní sdělení.
Nejčastěji kupovaným dárkem jsou dle odpovědí respondentů řezané květiny, ty plánuje letos na Valentýna své drahé polovičce koupit 31 % z dotázaných, kteří se chystají svátek svatého Valentýna slavit. Na druhé příčce se umístilo pozvání na večeři (28 %) a třetí nejčastější možností byla bonboniéra či čokoládové bonbony (20 %). Jako dárek se ale kupují také parfémy, kosmetika, vína nebo erotické pomůcky.
Z květin nejčastěji kupují Češi míchané kytice (44 %). Daleko za nimi jsou květiny v květináči (22 %) nebo svazky květin jednoho druhu (21 %). Květiny v květináči kupují výrazně častěji ženy než muži (30 % ženy vs. 14 % muži), svazky květin jednoho druhu naopak spíše muži (25 % muži vs. 17 % ženy).
Z čokolád se největší oblibě nastejno těší mléčná a hořká. Nejsilnější trojici s nimi tvoří čokoláda s ořechy. Až daleko za tmavými čokoládami se pak v žebříčku preferencí nachází bílá čokoláda, čokoláda s náplní a bublinková čokoládu.
Co se týče financí, jsou Češi u květin spíše šetřiví. Když někomu kupují květinu jako dárek, nejčastěji za ni utratí částku v rozmezí 200–229 Kč (30 %). Druhá nejčastější odpověď byla v rozmezí 100–199 Kč (22 %). Částky nad 500 Kč utrácí Češi za květiny spíše výjimečně, přičemž častěji se tato odpověď vyskytovala například u lidí s vysokoškolským vzděláním (15 % VŠ vs. 9 % SŠ, 9 % ZŠ a vyučení).
-stk-