Young Lions dokáže kariéru mladých talentů rychle rozjet
Soutěž Young Lions akceleruje rozvoj lidí a jejich kariéry. Z juniorní pozice se mohou dostat vysoko a udělat rychlý skok díky tomu, že něco dokázali, říká pořadatel soutěže René Jež.
Letošní ročník Young Lions, kreativní soutěže a tréninkového programu pro mladé komunikační profesionály do 31 let, proběhne od 15. do 25. března 2024. Přihlašování do soutěže se otevřelo na konci ledna a pořádající společnost Lionhearted věří, že by letošní účast mohla být minimálně srovnatelná s tou loňskou. Letos čeká na soutěžící několik novinek, z nichž tou nejvýznamnější je změna způsobu vyhlašování vítězů, které se uskuteční v rámci jednoho večerního setkání, tzv. Awards & Networking Night. Lionhearted chce ale nabídnout možnosti rozvoje všem zájemcům o komunikační odvětví i v průběhu celého roku. Od 21. února začal zveřejňovat sérii podcastů s účastníky a partnery Young Lions. Novinkou je také chystané otevření Young Lions Clubu, platformy pro inspiraci, vzdělávání a propojování.
Více jsme se o soutěži Young Lions bavili s René Ježem, pořadatelem Young Lions CZ a majitelem společnosti Lionhearted.
Začněme podcasty, které přijdou ještě před zahájením samotné soutěže. Uvádět je budete pod názvem „Shine Bright Like a Star“. Půjde o pravidelnou aktivitu, nebo jen o doprovod k soutěži Young Lions?
Podcasty zatím zamýšlíme jako sérii v rozsahu 15 až 20 dílů. Začneme s historickými vítězi Young Lions, pokračovat budeme rozhovory s našimi partnery a letošními vítězi a poté se vrátíme k historickým vítězům. Ukážeme, jak Young Lions ovlivnili jejich kariéry. Uvědomili jsme si, že jsme tyto příběhy nikdy nevyprávěli, a přitom za to rozhodně stojí. Zároveň zazní praktické tipy, jak uspět v soutěži i kariéře. Mezi prvními zpovídanými budou například strategický šéf Ogilvy Jakub Hodboď, stávající prezident ADC Miky Karas, kreativní ředitelky agentur DDB Dora Pružincová, Zaraguza Kateřina Huňová a Leo Burnett Nikola Foktová nebo Jan Dvořák z Plzeňského Prazdroje, který dvakrát zvítězil v kategorii Marketers.
Jako pořadatel národního kola soutěže Young Lions jste oznámili pro letošní ročník několik novinek. Jednou z těch významných je nový způsob vyhlašování vítězů, který nebude rozložen po jednotlivých kategoriích v rámci celého týdne jako dosud, ale koncentrován bude na jeden galavečer. Proč jste tuto změnu udělali?
Inspirovali jsme se loni v Cannes, kde se pořadatelé rozhodli vítěze všech kategorií Young Lions oznámit naráz na jednom z hlavních podií festivalu. Přišlo nám, že takový scénář přinesl vyhlašování větší náboj, spoustu emocí a skvělou atmosféru, a proto jsme se rozhodli, že to tak vyzkoušíme i u nás. Všechny týmy účastnící se letošního Young Lions CZ budou pozvány na slavnostní večer, ale umístění dopředu vědět nebudou. Dozví se ho opravdu až ten večer. Možná budou mít jisté vodítko, protože každý tým dostává po prezentacích zpětnou vazbu od poroty, ale skutečné umístění znát nebudou.
Jak náročné to bude po organizační stránce?
Řekl bych, že organizačně to bude asi srovnatelně náročné. Možná nám trochu pomůže, že v soutěžních dnech vítěze vyhlašovat nebudeme, a získáme tak víc času na to, abychom s porotci natočili detailnější zhodnocení a zdůvodnění výsledku prezentovaných prací.
Prezentace soutěžních týmů budou ale probíhat online. Přijde vám to lepší než prezenčně?
Poprvé jsme online prezentování zavedli v době covidu a zjistili jsme, že je to funkční model, který rozvíjí jednu z nově potřebných dovedností – virtuální prezentování. Navíc to ohromně posunulo kvalitu feedback sessions. Každý tým získal svých deset minut s porotou. Taky je to ohleduplnější pro účastníky zejména v těch kategoriích, kde je více než dvacet soutěžních týmů. Ti lidé se s námi musí setkat dvakrát v jednom dni – na svých prezentacích a potom zpětných vazbách od poroty. Prezentace začínají už kolem 7:30 a setkání s porotou končí hluboko po půlnoci.
Soutěžní kategorie zůstávají stejné?
Soutěžní kategorie zachováváme beze změn. Stále pět kategorií – „media“, „digital“, „PR“, „print“ a „marketers“. Ve světové soutěži v Cannes jsou ještě dvě kategorie navíc, což jsou kategorie „design“ a „film“. Ty ale v Česku zavádět zatím neplánujeme.
Přihlášky jste otevřeli před pár týdny, jak odhadujete letošní zájem?
To se teprve uvidí, ale v posledních letech se počet týmů pohyboval stabilně mezi 86 až 88. Když jich bude letos víc, budeme samozřejmě rádi. Sto soutěžních týmů je ale asi taková hranice. Některé kategorie jsou totiž naplněné na maximální kapacitu, což je 26 týmů v kategoriích, ve kterých se prezentuje. V kategorii „print“ prezentace nejsou, tam by se teoreticky mohlo přihlásit až 40 týmů. V posledních letech se ale do printové kategorie hlásí přes 20 týmů. Rádi bychom se s počtem přihlášených posunuli v kategoriích, které jsme zavedli jako poslední, což jsou kategorie „PR“ a „Marketers“. Pokud tady navýšíme počet týmů, tak by se mohl zvýšit i celkový počet soutěžících.
V posledních letech se počet týmů pohyboval stabilně mezi 86 až 88. Když jich bude letos víc, budeme samozřejmě rádi.
Jednou z hlavních motivací zúčastnit se národního kola Young Lions je kromě soutěžního zážitku a získaných zkušeností i možnost vycestovat na největší světový reklamní festival Cannes Lions. Jak to bude s účastí vítězů Young Lions CZ. Pojedou do Cannes?
Všichni vítězové Young Lions CZ získají letos právo reprezentovat Česko na světové soutěži Cannes Lions. Pokud se s kategorií, ve které soutěží, spojuje hlavní partner, tak díky němu získají i delegátské pasy. Pokud hlavní partner v příslušné kategorii není, tak je třeba finance na účast v Cannes sehnat jiným způsobem. Hlavní partneři platí delegátské pasy, což obnáší účast v soutěži a vstup na festival. Zahrnuta ale není cena za ubytování a dopravu. Cena za delegátské pasy se pohybuje kolem 100 tisíc korun na jeden soutěžní tým, tj. dva lidi.
Vidíte posun v tom, že by účastníci v nových ročnících byli poučenější z minulosti a lépe vybaveni než v prvních letech soutěžních ročníků?
Je pravda, že účastníci jsou teď lépe připraveni než v prvních letech soutěže. Mají kolem sebe víc lidí, kteří Young Lions už dříve absolvovali. Zároveň se ale přihlašuje víc juniornějších lidi, kteří zase takový typ aktivity, jaký soutěž vyžaduje, v práci běžně nedělají. Do Young Lions se přihlašuje velká škála lidí – od úplných začátečníků po hodně seniorní.
Nejednou se stalo, že někteří soutěžící vyhráli i dvakrát po sobě. Nemáte omezení, která by vítěze z dřívějších ročníků už do soutěže znovu nepouštěla?
Nemáme, bereme to jako sport. Young Lions je takové mistrovství republiky v pěti komunikačních disciplínách. Jsou i účastníci, kteří soutěžili devětkrát. Pokud jim to věk dovolí (Young Lions je pro soutěžící do 31 let, pozn. red.), tak žádná omezení nejsou. Rozhodující je důvod, proč se účastníci hlásí. Hlavním požadavkem soutěže je to, aby byli kreativní. Mají vymezený čas 24 hodin na to, aby připravili návrh kampaně a pronikli do oblasti, o které často vědí velmi málo. Musí se vypořádat s velkým časovým tlakem, bez zázemí agentury a jen ve dvojici musí ztvárnit svůj návrh do stručné prezentace a prodat ho porotě. Když uspějí, tak k sobě přitáhnou pozornost. Jsem přesvědčen o tom, že úspěch v Young Lions jejich rozvoj urychluje. I když neuspějí, tak načerpají řadu podnětů, vidí to, jak se se stejným zadáním vyrovnaly konkurenční týmy, ukáže jim to cestu, na čem můžou stavět a kde se mohou zlepšovat.
I když soutěžící neuspějí, tak načerpají řadu podnětů, vidí to, jak se se stejným zadáním vyrovnaly konkurenční týmy, ukáže jim to cestu, na čem můžou stavět a kde se mohou zlepšovat.
Lze vůbec zmapovat, jak soutěž Young Lions pomáhá kvalitě odvětví jako celku? Například když se podíváme na obsazení klíčových míst v kreativních agenturách, vidíme, že někteří z nich soutěží úspěšně prošli…
Je to asi těžké zobecnit a kvantifikovat, ale řadě lidí soutěž Young Lions opravdu ovlivnila jejich kariéru významným způsobem. Mnozí z těch, kteří soutěží prošli, říkají, že jim účast velmi pomohla v tom, aby si víc věřili ve svých nápadech a myšlenkách, a dostali příležitosti, které by jinak třeba nepřišly. Z juniorní pozice se mohou dostat vysoko a udělat rychlý skok díky tomu, že něco dokázali. V případě medailového ocenění nebo dobře zvládnutého návrhu se i nejbližší okolí na ně začalo dívat jinak. Chystáme se brzy zveřejnit GOAT Ranking (Greatest of All Time).
Zvyšuje se díky Young Lions počet oceněných prací tuzemských agentur na mezinárodních soutěžích?
Ocenění na mezinárodních soutěžích ovlivňuje velké množství faktorů, které jde hodně za hranici toho, jak skvělé lidi v agentuře máte. Když nepočítáme první medailové ocenění, které v Cannes česká reklama v polovině devadesátých let vybojovala (stříbro pro agenturu Young & Rubicam za spot pro Colgate s Marfušou v roce 1994, pozn. red.), tak Young Lions přineslo české reklamě první velký úspěch v Cannes, přesněji řečeno první zlato. V roce 2011 ho v kategorii média Young Lions získaly Kateřina Huňová a Hana Kundrátová. A třeba Young & Rubicam se ještě pod kreativním ředitelem Jaimem Mandelbaumem soustředila na Cannes Lions a vyhrávala ceny i díky lidem, kteří dříve uspěli v Young Lions. Tam by se ta korelace našla.
Plánujete s Lionhearted pořádat Young Lions v Česku i v dalších letech?
Pro mě jsou Young Lions „srdcovka“ a považuji je za skvělou platformu pro rozvoj klíčových dovedností potřebných pro tvorbu excelentních komunikačních řešení a rozvoj lidí v našem oboru. Kreativní přístup je velmi účinná cesta k obchodním úspěchům. Je na to spousta dat a studií, které to potvrzují, a naštěstí to čím dál více lidí v oboru chápe. Vnímám, že v tomhle se náš trh posouvá na straně agentur i mnohých klientů a my se s Young Lions k tomu budeme snažit přispívat i v budoucnu.
Navíc se rozrostou o vaši chystanou platformu Young Lions Club, na které chcete nabídnout další možnosti vzdělávání. O co přesně půjde?
Vedle soutěže chceme nabídnout lidem v oboru, kteří mají potřebu se dále rozvíjet, přístup k vybraným přednáškám a materiálům z Cannes Lions, a pravděpodobně i od zdrojů jako WARC nebo Contagious, které jsou součástí firmy Ascential, pořádající Lions festivaly. Navíc budeme tvořit i vlastní obsah a formáty jak s lokálními, tak mezinárodními vystupujícími. Účastníci Young Lions budou mít roční přístup do klubu automaticky, pro další zájemce asi vznikne nějaká forma placeného členství. To se ale vše teprve uvidí.
Kreativní přístup je velmi účinná cesta k obchodním úspěchům. Je na to spousta dat a studií, které to potvrzují, a naštěstí to čím dál více lidí v oboru chápe.
René Jež, majitel Lioenhearted
Na reklamním trhu se pohybuje třicet let. Začínal v roce 1994 jako marketingový manažer rozhlasového zastupitelství Regie Radio Music, později se stal marketingovým ředitelem IP Praha, stejnou pozici zastával i ve společnosti Mediatel, zkušenosti má i z firmy iMi Partners a více než devět let strávil ve společnosti Flemedia. Šestnáct let zastupuje Lions festivaly (Cannes Lions a Eurobest) včetně programu Young Lions, od roku 2008 ve vlastní společnosti Lionhearted.