YouTube ve sledovanosti přes TV vede před Netflixem

neděle, 25. února 2024, 07:20 TV, Internet & Mobil MediaGuru

Už dvanáct měsíců v kuse je YouTube tou nejvíce sledovanou streamovací službou, kterou si diváci pouštějí přes televizní obrazovku.

Ilustrační foto, zdroj: Unsplash

Ilustrační foto, zdroj: Unsplash

Ve Spojených státech běží na velkých obrazovkách v obývacích pokojích častěji klipy z YouTube než Netflix. A to už minimálně rok v kuse, vyplývá z posledních lednových dat agentury Nielsen, kterými se největší světový videoportál rád pochlubil. Z koláče americké televizní sledovanosti připadá na YouTube téměř devět procent, Netflix zaostává o 1,1 procentního bodu. Celkově tvoří streamování obsahu více než třetinu amerického televizního trhu.

Na svém blogu se navíc YouTube chlubí dalšími milníky. V průměru teď diváci po celém světě prostřednictvím televizní obrazovky zhlédnou každý den přes miliardu hodin obsahu. Tomu odpovídá také informace, že prudce roste počet tvůrců, jejichž obsah je přehráván častěji na TV než na mobilu či počítači. Od ledna do září loňského roku navíc na více než dvojnásobek vzrostl „televizní“ počet přehrání krátkého tiktokovského formátu YouTube Shorts.

„Diváci chtějí všechno na jednom místě – od živých sportovních přenosů přes BBC až po tvorbu  beauty youtuberek. Zároveň YouTube sledují stejným způsobem, jakým se lidé kdysi společně dívali na tradiční televizní pořady: na největší obrazovce v domě spolu s přáteli a rodinou,“ vysvětuje šéf YouTube Neal Mohan. „Mění se ale to, jak diváci vnímají youtubery. Lišíme se od hollywoodské produkce, protože nabízíme nejen kvalitu, ale také osobní pouto s naším publikem,“ přidává svůj pohled tvůrkyně Kinigra Deon, která má na YouTube skoro čtyři miliony odběratelů. Zaujala je hlavně svými zábavnými videblogy.

Nyní by navíc nejen její tvorba měla na velkých obrazovkách přilákat ještě více pozornosti. YouTube při vědomí důležitosti sledování streamovaného obsahu přes televize přistoupil k redesignu toho, jak se na nich zobrazují kanály jednotlivých tvůrců. Změna by měla mimo jiné vést k tomu, že pro „televizní“ diváky bude jednodušší spatřit tlačítko určené k pravidelnému odběru nového obsahu a kliknout na něj.

Indicií, které poukazují na výsostné místo streamovacích služeb nejen v amerických obývacích, šlo ale v poslední době spatřit více. „Třináctý leden byl den s historicky nejvyšším objemem přehraného streamovaného obsahu,“ vysvětluje viceprezident produktové strategie v Nielsenu Brian Fuhrer. Může za to i skutečnost, že služba Peacock získala exkluzivitu na vysílání zápasu vyřazovací části ligy amerického fotbalu. Utkání se odehrálo právě 13. ledna.

Stalo se to poprvé, kdy play-off NFL nebylo dostupné jiným způsobem než z nabídky streamovací platformy. Takto velká sportovní událost je přitom ke sledování z gauče v obývacím pokoji ideální a Peacock už dal najevo, že má s živými sportovními přenosy další plány. YouTube se ale aspoň prozatím této konkurence tolik obávat nemusí – v lednu byl podíl Peacocku na americké sledovanosti v porovnání s největším světovým videoportálem zhruba pětkrát nižší. Server YouTube navíc ukazuje, že dokázal potenciál trendu sledování netelevizního vysílání na TV rozpoznat zavčas, když už v květnu loňského roku nasadil pro tento způsob konzumace obsahu půlminutové nepřeskočitelné reklamy.  Tím populární videoportál jako by opsal symbolický oblouk zpátky k diváckému zážitku minulého století, kdy k běžnému televiznímu večeru patřilo i mnoho nevyžádaných reklamních přestávek.

-riv-