Postřehy z letošního filmového festivalu Berlinale
74. ročník filmového festivalu Berlinale žil politickými prohlášeními, pobytem režiséra Scorseseho a segmentem TV seriálů. A pil se na něm Staropramen, píše Aleš Hudský.
Německá a evropská média zajímají na slavném filmovém festivalu Berlinale známé tváře kultury a politiky. Těch opravdu známých letos moc nebylo, čestnou výjimkou byl režisér Martin Scorsese. Kinosály byly plné – Berlíňané chodí do kina opravdu na všechno (a leckdy je dřina vydržet až do konce), na Berlinale se ale jezdí hlavně za obchodem s filmovými a TV právy k hotovým, ale i vyvíjeným dílům.
Zdejší Evropský filmový trh zde totiž na začátku sezóny vytahuje většinu letošních trumfů a snaží se je uplatnit v nabídce v podstatě všem důležitým světovým distributorům filmů v kinech, TV a na streamovacích platformách. Konkurence je obrovská, v tisících filmů se jeden z mála českých filmů na trhu Bratři musel velmi snažit a cíleně na své projekce na trhu konající se v multiplexu Cinemaxx zvát potencionální nakupující.
Právě Cinemaxx byl po dobu tří dní místem konání Berlinale Series Marketu, tedy trhu s právy na koprodukční a vysílací podíly na připravovaných nebo natáčených TV seriálech. Navštívil jsem case-study dobového původně švýcarského seriálu tamní veřejnoprávní TV SRF Davos 1917, který se rozrostl do široké koprodukce. Tu podpořilo 15 národních audiovizuálních fondů a obdobný počet národních veřejnoprávních vysílatelů. Producenti zdůrazňovali, že natáčet začali s rozpočtem naplněným sotva z 50 procent, náhle čelili masivnímu zvýšení cen (rozpočet nabobtnal z 12 na 18 mil. eur), na psaní, vývoji a výrobě souběžně pracovalo 15 týmů, 3 režiséři, 4 scénáristé, 8 producentů, 7 televizních kreativních producentů (či „commissioning editors“, jak se jim říká na Západ od nás), na 10 sales agentů… A k tomu všemu napadl sníh nutný pro zimní scény přesně den před natáčením. Inu, štěstí potřebují i filmaři. Své projekty tu ale prezentovali i další: Secuoya Studios jako „most mezi Latinskou Amerikou a Evropou“, španělská společnost Atres Media prezentovala seriál Rudé vlajky, Němci sháněli partnery pro seriál Proces: Natáčíme Kafku.
Příležitosti prezentovat na tomto obrovském setkání filmařské talenty pravidelně využívá německá promotion agentura German Films. Pod labelem Face to Face představuje na rozdíl od evropských Shooting Stars – zaměřených na evropské mladé slibné herce a herečky – německé talenty herecké i štábové. Letos se zástupci médií sešli se čtyřmi scénáristy a režiséry, dvěma herci a jednou filmovou architektkou/výtvarnicí. Zaujala mě původem Kurdka Soleen Yusef, která se do Německa dostala s rodiči ve svých osmi letech, vystudovala zdejší vyhlášené filmové školy, začínala režií německých kriminálek a dnes je etablovaná jako režisérka velkých TV seriálů pro Netflix (Skylines), Amazon Prime (Německo 89) a Disney+ (Sam – Asaxon, zde už jako hlavní režisérka a scénáristka). Loni se vrátila k filmu, její dětský snímek Vítězové byl uveden na letošním Berlinale v sekci Generations.
V Berlíně chyběla herecká superstar, byla tu ale jedna slavná režisérská: americký veterán Martin Scorsese, který stejně jako loni přítomný Steven Spielberg uchvátil na tiskovce novináře. Ve svých 82 letech nesmírně vitální, neúnavně odpovídal na dotazy včetně tohoto: Kdybyste si měl vybrat 30 vteřin z některého vašeho filmu pro vaši prezentaci, která by to byla? Odpověď zněla: 30vteřinová reklama na Armani, kterou jsme natočili s kameramanem Nestorem Almendrosem. Měli jsme volnou ruku, užili jsme si natáčení a já pak i postprodukci. Bylo jen na mě, jaké použiju záběry, jak je seřadím, připadal jsem si jako skladatel skládající svou skladbu. Žádný radící klient, který by prosazoval své vidění… To byla nádhera…“. Tak tohle se muselo líbit marketérům jednoho ze tři hlavních partnerů Berlinale Armani...
Česká stopa na festivalu Berlinale
Českých filmů bylo letos v Berlíně poskrovnu, zato české pivo Staropramen bylo na festivalu vidět. Značka Staropramen se stala oficiálním pivním dodavatelem letošního ročníku – Official Beer Supplier of Berlinale 2024. „Naše společnost je na to patřičně hrdá, protože se jedná o jeden z největších filmových festivalů na světě, který ročně přiláká desítky tisíc diváků. Je to tudíž příležitost, jak jedno z nejprodávanějších českých piv v zahraničí přiblížit ještě většímu počtu milovníků piva z různých koutů světa. Staropramen byl dostupný na většině míst festivalu a bylo možné si jej také ochutnat v exkluzivním Staropramen baru na The Berlinale Party organizované generálním partnerem Uber v Café International 18. února. Je to pocta být oficiálním pivem takové prestižní události. Na zahraničních trzích je značka Staropramen součástí prémiového segmentu,“ uvedla Denisa Mülbacherová, manažerka komunikace a tisková mluvčí Staropramenu.
Autor textu: Aleš Hudský, producent